Tung nybörjare söker skidtips

Hej alla! Efter att ha läst en hel del trådar slutar det ändå med att jag gör ett inlägg eftersom jag inte riktigt blivit klok hur jag ska tänka, samt att det varit många bra tips hittills i andra trådar.

Jag har precis lärt mig åka skidor efter att jag tackade ja till att åka med till Alperna på skidsemester som 30åring, utan att veta något egentligen. Som liten parvel sattes jag i skidskola, men därefter blev det inte mycket mer än så, så jag åkte 2 dagar till lokala backar och tränade lite på att inte bara ploga ner utan faktiskt ta mig ner genom att svänga innan resan till Alperna.

Under veckan fick jag uppleva väldigt mycket olika backar, häftiga platser och trots storm blev jag helt förälskad! Hyrde ett par Salomon s max n6. Jag älskade att de var enkla att svänga, men jag vågade inte ta så långa (154cm mot min längd 169cm) eftersom jag är nybörjare, så de blev rätt skakiga när man tog fart.

Efter resan åkte vi nästan direkt till en lokal backe. Men att åka på gamla, tokmjuka och oslipade hyrskidor efter det fick mig att känna att det kanske faktiskt är vettigt att köpa egna grejer... Vi planerar nämligen att lyckas trycka in en skidhelg till innan säsongen är slut. Efter att sett bilder på hyrskidor på orten vi tänkt känns det definitivt vettigt att spara den hyrpengen och putta in det i egna pjäxor och skidor, även om jag fortfarande (och antagligen kommer göra det ett braa tag framöver) föredrar att träna tekniken i blå backar. Jag tar mig ner i röda backar också, men behöver stanna och "göra om och göra rätt" då och då. Jag åker inte fort ännu.

Men efter att ha läst på så funderar jag lite på hur jag ska tänka. Jag är 169cm lång men rätt tung, närmare 90 kg. Har dock varit aktiv hela livet så har vettig balans och benstyrka.

Har kikat lite på Rossignol Arcade på rean. Vill ju definitivt ha något som är enkelt att svänga men ändå stabilt så jag kan börja åka snabbare. Tänker mig något på rea eller begagnat.

Vad har ni för goda råd för någon som mig? Kanske är det klokast att vänta tills man testat fler skidmodeller? Skidtestarhelgerna i närheten är dock redan förbi, så hade ni försökt hitta ett par redan nu ändå, eller väntat något/några år. Pjäxor får det nog bli redan nu åtminstone, men tackar och bockar för all input kring skidor!

Hej, kul med entusiaster!
Helt rätt att börja med egna pjäxor. Om du bor nära en stor stad så sök upp en bra skidbutik för pjäxköpet - det är viktigare än skidorna.
Tror att typ Arcade kan vara en bra skida för dig. Men litet längre skidor än de du åkt på hittills kommer oavsett typ att ge bättre stabilitet i fart. Din vikt, attityd och benstyrka kan tala för skidor nästan upp till din kroppslängd. Så nya pjäxor + hyra litet längre skidor är en bra start.

Hej, kul med entusiaster!
Helt rätt att börja med egna pjäxor. Om du bor nära en stor stad så sök upp en bra skidbutik för pjäxköpet - det är viktigare än skidorna.
Tror att typ Arcade kan vara en bra skida för dig. Men litet längre skidor än de du åkt på hittills kommer oavsett typ att ge bättre stabilitet i fart. Din vikt, attityd och benstyrka kan tala för skidor nästan upp till din kroppslängd. Så nya pjäxor + hyra litet längre skidor är en bra start.
Instämmer ang pjäxorna, helt klart den viktigaste komponenten. Köp några som sitter stumt och tight. Om känslan är "oj lika sköna som att ha på sig ett par badtofflor" -- då är du helt fel ute. Pjäxor ska inte vara bekväma, men samtidigt vill du klara en hel dag i backen.
Eftersom du väger några pannor så var inte rädd för att gå upp i flex.

Skidor är sekundärt, men så korta skidor som du hyrde, då känns det mer som en juniorskida? Sikta på runt 165cm för en pistskida, eller gå upp till 170 för allmountain. Vikten spelar mer roll än din längd när det gäller skidor.

Instämmer ang pjäxorna, helt klart den viktigaste komponenten. Köp några som sitter stumt och tight. Om känslan är "oj lika sköna som att ha på sig ett par badtofflor" -- då är du helt fel ute. Pjäxor ska inte vara bekväma, men samtidigt vill du klara en hel dag i backen.
Eftersom du väger några pannor så var inte rädd för att gå upp i flex.

Skidor är sekundärt, men så korta skidor som du hyrde, då känns det mer som en juniorskida? Sikta på runt 165cm för en pistskida, eller gå upp till 170 för allmountain. Vikten spelar mer roll än din längd när det gäller skidor.
Tack båda för er input!
Jag har tagit nogranna mått på foten och kikat in på lite olika modeller som jag tänkte pröva. Efter en dag i backen har jag definitivt känt på vad ni menar med att den ska sitta riktigt slimmat! Har ni tips på flex att sikta på? Vet ju att det skiljer sig mellan märken, men mellan tummen och pekfingret?

Jag har även kikat på skidor kring 160-165 hittills, men har förstått att det kanske är idé för mig att fundera över längre också. Jag har också läst en del om att skidans midja spelar roll gentemot vikt. Hittills har jag verkligen uppskattat att kunna svänga fort men även satsa på ett litet skutt över pucklar i slutet av dagen. Borde jag satsa på 78 i midjan eller 80-82? Hur stor skillnad i känslan tycker ni att det är?

Senast ändrad:
Som andra sagt. Först bra pjäxor, bra menas sitta bra och med din vikt hade jag inte köpt under 100 i flex.

Sedan skidan prova runt lite. Hyr och varje dag gå tillbaka och fråga, ahhh denna känns .....skulle vilja prova lite mer ....

Har du provat lite olika skidor blir det lättare förstå andra när de föreslår skidor.

Säsongen är inte slut än på länge, så ni hinner trycka in kanske ÅTTA skidhelger innan det är över... :cool:

Kläppen har stort jippo 13-14 mars med skidtest av många märken.
SANT! Hoppas definitivt hinna iväg mer än en gång, men det blir nog mer lite kortvisiter. Och tack för tipset om jippot, Kläppen hade jag missat får erkännas!

Vad ger dig trollvibbar?
Det som ger lite trollvibbar är den extrema kontrasten i ditt inlägg.

Å ena sidan har du åkt skidor i totalt nio dagar och "gör om och gör rätt" i röda backar. Å andra sidan diskuterar du midjebredd på millimetern (78 vs 82 mm) och "stabilitet" för att kunna "öka farten" och ta "skutt över pucklar".

Sanningen är ju att du kommer att ploga eller sladda bredbent i flera veckor till. Att optimera utrustning för fartstabilitet och luftfärder i det här skedet är som att montera en vinge på en EPA Volvo 740 för att få bättre downforce i 30 km/h.

Det som ger lite trollvibbar är den extrema kontrasten i ditt inlägg.

Alltså det kan bli så om man plöjer igenom allt som skrivs här på Freeride - och annorstädes. Man känner sig inte som en världsmästare, men som att man skulle kunna bli det och att allt hänger på de där millimetrarna. Eller centimetrarna om vi pratar längd. Finns ingen som är så brydd över om skidan har rätt längd som en förstagångshyrare. Om den andragångshyrande kompisen som åker aningen bättre har fått en annan längd så måste det givetvis vara det som är den avgörande skillnaden.

Been there, done that, got hooked for life.

Mitt ödmjuka tips till TS är att köp dina första skidor begagnade eller på tokrea. Du kommer ändå att vilja byta ut dem relativt snart. Kan du hitta med rail/hyr/demo-bindning som snabbt att ställa om så kommer de att ha ett bättre andrahandsvärde. Pjäxorna däremot ska du inte spara på. De kommer du att ha lång tid framöver.

Tillbaka
Topp