Tura med familj

Olichor

Medlem
Tura med familj
Sitter nu och diskuterar lite med familjen om nästa skidresa. Efter många år av lättillgänglig offpist så vill dem nu testa lite mer. Jag har själv testat och tura osv. Men för dem är det helt nytt.

Vad rekommenderar ni att testa? Vet att farsan pratat mycket om att åka upp till riksgränsen i början av maj och kör ett par dagar guidade turer? Är det en bra idé eller finns det något annat bra förslag för en familj som är bra på skidåkning men nybörjare på att tura.

Alla idéer kommer tas upp vid middagsbordet, därav uppskattas allt! :D

Tura med familj
Hej,

Roligt att ni vill ta och börja tura! :)

Några saker att diskutera över matbordet kan vara; Hur långt är ni villiga att gå för ett åk, är det heldags turande eller bara en förmiddagstur som är tanken. Ska ni bo på en skidort? Kanske satsa högt och bo ute i fjällstugor?

Utrustningen styr ganska mycket vart man kan ta sig och och även hur ansträngande det blir, ska det investeras i utrustning eller hyra den och vad för utrustning har ni tänkt er? GLÖM INTE lavinutrustning om ni ska ta er ut i miljö som kan vara lavinbenägen.

Det viktiga vart ni än åker att ni har koll på området, hyra en guide är en bra lösning på det. Ska man bara ta några enkla förmiddagsturer så rekomenderas boken topptur av Miakel af ekenstam, samt prata runt med folket i området, särkilt pistörer angående lavinrisken. Men som du själv säger, Guide är det ultimata.

Jag har tyvärr inte så bra koll på olika orter, jag håller mest till i Hemavanområdet där vi har i min åsikt väldigt bra toppturer, lätt tillgängliga, men kan även göra långa dagsturer med eller utan övernattning. Hemavan är dock lite söderut ifrån riksgränsen så om man vill ha hjälp av liften och tjäna unngefär 700 fallhöjdsmeter(om man inte använder fjällstugor) så bör du räkna med mitten-slutet av april för den bästa tiden.

Men riksgränsen har öppet längre, så maj ska vara en fin månad där uppe! :)

Hoppas det här gav dig några ideer iaf, vill du ha mer tips att tänka på så hör av dig!

Tura med familj
Riksgränsen är ett mycket bra alternativ. På hotellet brukar man kunna anmäla sig till prisvärda gruppturer där utrustning ingår. Man fyller en minibuss och åker för det mest till något fjäll i Norge. Att gåmed en grupp eller guide kan vara ett bra sätt att få alla att bita ihop lite extra.

Annars är självklart Storuvål ett bra alternativ. Där kan man göra det lite som en kul grej och inte gå mer än vad var och en har ork till. Utrusning finns att hyra. För yngre är snöskor ett bra alternativ (och att pappa bär skidorna på sin ryggsäck). Det går alldeles utmärkt att gå med pjäxor och snöskor. Så har jag gjort med mina söner som antagligen är några yngre än du. De har också provat så kallade trekkers (finns också att hyra på Storulvån) men det blir lite otympligt och det kan vara lite trixigt att få fäste på hård snö när man går på lite skrå. När äldsta sonen var 12 fick han skidor med AT-bindning och har inte haft några problem att tex bestiga Getryggen så det borde dina föräldrar klara ?

Tura med familj
Har själv turat en del så vet vad som krävs. Det jag är övertygad om är att dem överestimerar sina förmågor när det kommer till denna biten. Så jag skulle absolut säga att turer på 2-3 timmar är rimligt. Mer än så kommer dem inte att orka.

Utrustning etc. har vi klart, förutom att familjen bör införskaffa tur utrustning.

Men kanon, lite tips har jag fått med mig. Och känns som att det lutar starkt åt att åka till riksgränsen och se till att få någon guide med oss.

Jag tackar så mycket för tipsen! :)

Tura med familj
Äh, hyr
@TomasGothberg och åk till Hemavan. Tröttnar ni på att gå så finns det alltid helikopter :)

Annars så är riksgränsen i maj helt grymt på alla möjliga sätt! Men på 2h så kommer ni inte åt så långa åk tyvärr, för jag utgår från att tempot är rätt lugnt.
Det bästa med gränsen i maj är de nästan overkligt långa dagarna och de möjligheter som öppnas upp av att det liksom aldrig blir för mörkt för att åka.
Närheten till Norge är väl inte så dum den hellre...

Tillbaka
Topp