Turbinding

Matte-todt

Ny medlem
Turbinding
Hej!

Jag är 20 år gammal och ska snart ner till St Anton för säsong. Nu är det så att jag tänkt köpa ett par nya offpistskidor med turbindning. Jag har inte kört med turbindning innan men tänkte börja gå på tur nu när jag ska göra min första säsong. Jag hade tänkt mig Salomon Rocker 2 med Salomon Guardian turbindning. Det jag undrar är om man kan använda en "vanlig" pjäxa till dessa eller måste man köpa en Salomon turpjäxa? Tacksam för hjälp och råd!

/Matte

Turbinding
Vanliga pjäxor fungerar.
Köp antingen en Duke eller Guardian. Fördelarna/nackdelarna tar ut varandra så det är ingen större mening att ha för stor ångest över det valet. Ett vildcard är Head/Tyrolia adrenalin bindningen. Ta den du får för bäst pris helt enkelt.

Turbinding
resqual sa:
Vanliga pjäxor fungerar.
Köp antingen en Duke eller Guardian. Fördelarna/nackdelarna tar ut varandra så det är ingen större mening att ha för stor ångest över det valet. Ett vildcard är Head/Tyrolia adrenalin bindningen. Ta den du får för bäst pris helt enkelt.
Tack! Då behöver jag inte köpa nya pjäxor. Jag har läst runt en del angående monteringspunkt för bindningen och många skriver att man ska montera den -3. Vad säger du om det?

/Matte

Turbinding
Ska du gå mycket kommer du vilja ha Dynafit. Då måste du ha pjäxor som passar bindningarna. Ska du bara ha ett par lagg hela säsongen med mycket pist duger Guardian/Duke. Köper du utrustning enkom för turande skall du definitivt välja Dynafit.

Turbinding
Jag tänkte först och främst köra sidecountry och liftnära offpist. Sedan är det ju klart att man vill ju göra några längre turer. Vad är det som skiljer Dynafit jämfört med Guardian/Duke?

Turbinding
Det finns massor med trådar om Dynafit och för och nackdelar så sök. Halva vikten samt att du inte har någon bindning på hälen att lyfta varje steg på väg upp. Du orkar gå både fortare och mer samt att du har mer kraft kvar på vägen ned. Nackdelen är sämre elasticitet än vanliga bindningar vilket gör Dynafit till ett dåligt val om du droppar +10 meter eller så då bindningen kan lösa ut fast den borde fjädra tillbaka. Dynafit har bot på det också i den nya Dynafit Beast som dock är rätt dyr.

Turbinding
Ok, tack för alla tips! Det lär nog blir en Salomon Guardian, då den passar min åkstil bättre. Vad säger du om monteringspunkten? Har läst att true center -3cm är en bra monteringspunkt på Salomon Rocker 2.

Tillbaka
Topp