Turbindning/techbindning till Scarpa Maestrale RS?

JesperA

Ny medlem
Köpt nya pjäxor och skall komplettera med bindning och skidor. Hade tänkt mig Salomon guardian men läste på någon tråd att kombon Maestrale RS och Guardian inte var att rekommendera. För hög friktion vid tån..
Vad finns att välja på? Inte sugen på Duke då jag tycker man står för högt, Dynafit Radical?

Aldrig åkt techbindning, vad är skillnaden i känsla mot alpin? Väger 77kg, 178cm, skapligt duktig och kör inte allt för "hårt" då 40-strecket passerats. Gärna offpist men gillar även storslalomsvängar.
Hjälp!

JesperA sa:
Köpt nya pjäxor och skall komplettera med bindning och skidor. Hade tänkt mig Salomon guardian men läste på någon tråd att kombon Maestrale RS och Guardian inte var att rekommendera. För hög friktion vid tån..
Vad finns att välja på? Inte sugen på Duke då jag tycker man står för högt, Dynafit Radical?

Aldrig åkt techbindning, vad är skillnaden i känsla mot alpin? Väger 77kg, 178cm, skapligt duktig och kör inte allt för "hårt" då 40-strecket passerats. Gärna offpist men gillar även storslalomsvängar.
Hjälp!
Jag har precis bytt från Duke till dynafit radical. Som du säkert läst så känns det osäkert i början. Men efter en dag så kännder du att du kan lita på dom. Åkkänslan är riktigt bra. (skidan flexar bättre upplever jag).
För mig har den fungerat klock rent till allt från turande till carving i brant isig pist.

Min åsikt är go for tech bindning!!!

Tackar Petter

Aldrig försent att prova nå´t nytt:)
Vad består osäkerhetskänslan i? Att det ser klent ut eller? Funderar på att montera på mina gamla Purple Haze eller ett par nya DPS 112/ Rocker2 115. Bara en fråga om hur stort hål i plånboken det skall bli...

Kor Maestrale RS pa Blackcrows Nocta med Dynadit Radical FT 12, 92 kg inga problem, kor hart i alla foren i Niseko...lite bortskamd med lost fore, men har aldrig upplevt att det kanns osakert. Om du skall ture mycket kor Dynafdit.

Om jag skall tura mycket, hmmm samvetsfråga...
Förmodligen inte så jättemycket men vem vet kanske man blir helsåld. Är ju en viss tillfredsställelse med att göra sig förtjänt av sina svängar.
Vad tror ni om marker tour F12 som alternativ till dynafit?

Har själv Radical FTz12 som jag bode har kört på ett par Downskis CD3 (chargers) och numera på ett par mjukare och lättare Extrem Butchers Hook 115. Kan lita på bindningarna till 100% i alla typer av fören. Känns väldigt stabilt och har aldrig känt att bindningen borde ha släppt eller inte. Mycket nöjd med dem.
Ska dock tilläggas att jag kör med tån på andra läget...dvs kliver i bindningen och drar upp spaken till nästa steg.

Det verkar som vi har en vinnare:)

Bara att öppna plånboken och se glad ut, vad gör man inte för att ta sverige ur den ekonomiska krisen.

PNyberg, du som provar så många skidor. Vad byter jag till efter mina Purple Haze? DPS 112RPC? Rocker 2 115?

PNyberg sa:
Ska dock tilläggas att jag kör med tån på andra läget...dvs kliver i bindningen och drar upp spaken till nästa steg.
Ett gott recept på att bryta ben och knän i kroppen, inte att rekommendera!

Om du inte skall tura så köp dig en riktigt alpinbindning och får du för dig att tura någon gång, så hyr en utrustning över dagen....

JesperA sa:
Tackar Petter

Aldrig försent att prova nå´t nytt:)
Vad består osäkerhetskänslan i? Att det ser klent ut eller? Funderar på att montera på mina gamla Purple Haze eller ett par nya DPS 112/ Rocker2 115. Bara en fråga om hur stort hål i plånboken det skall bli...
Osäker då det är nytt och ser lite klent ut vilket det inte är. Kör mina på Dynastar Cham 107 HM. Men när hjänan inser att det fungerar att bara sitta fast med två piggar fram så är det bara att stå på.

chrtur att det skulle va ett gott recept för brytna ben håller jag inte med om. De gånger som de har behövt lösa så har det fungerat bra.

Petter79 sa:
chrtur att det skulle va ett gott recept för brytna ben håller jag inte med om. De gånger som de har behövt lösa så har det fungerat bra.
Lycka till! Har själv aldrig åkt med låst tådel (oavsett 1 eller fler knäpp) och aldrig haft några problem varken vid åkning eller klotning, men har dock 4 bekanta som gjort sig rejält illa med "låst" tådel, så jag tycker fortfarande att det är ett ypperligt recept för att bryta ben och knän i kroppen. Förstår verkligen inte varför man fortfarande pratar om att låsa den......?

chrtur sa:
Petter79 sa:
Lycka till! Har själv aldrig åkt med låst tådel (oavsett 1 eller fler knäpp) och aldrig haft några problem varken vid åkning eller klotning, men har dock 4 bekanta som gjort sig rejält illa med "låst" tådel, så jag tycker fortfarande att det är ett ypperligt recept för att bryta ben och knän i kroppen. Förstår verkligen inte varför man fortfarande pratar om att låsa den......?
Well..när man drar upp för det första steget så låser man ju inte bindningen.
Mitt problem är att jag inte helt vågar lita på att den funkar bra redan i första läget. Jag började med att köra på det första steget upp och det har funkat bra som bara den. Den har löst ut när det har behövts och hållt mig kvar alla andra gånger.
Kanske borde testa att åka med tån "öppen" för att se hur det fungerar... är dock lite skeptisk.

Tillbaka
Topp