Turkit - bärighet, stabil och lätt - går det?

streimert

Medlem
En van skidåkare som idag åker offpist med ett par sidestash 188cm med duke och ett par Technica Cochise 130 pro. Har även ett par Titan UL. Väger 85 kg och är 183cm lång. Gillar fart och stora till mellanstora svängar....
Då intresset ökat för att komma mer och mer bort för hitta orörda ytor så ser jag då efter att lättare kit för att då gå på tur ca 1-2 veckor om året med guide (Lofoten, Tromsö etc.) Jag ser då att min UL kan funka perfekt men att sidestashen med duke är en grymt bra setup, men med den bindningen för tung för längre turer och i flera dagar i sträck. Snöföhållanden är då alltid varierande (tyvärr inte puder varje dag :):( )
De tankar jag har är då skall jag gå ner till en smalare skida typ Coomback, eller den är för tung? Sen finns det ju Wayback etc.
Jag vill ju ha en lätt skida med hyfsad bärighet,, MEN som inte är vek (finns inte kanske).
Skall skidan vara runt 90-100mm i midjan för vara ok i utför, men ändå inte för trög uppför?
Bindingen är tänkt Dynafit Radical FT.
Skall skidan vara ca min längd med inriktning lite kortare? typ 180-182cm?
Vill ha rocker och spann under.

Ser fram emot återkoppling till en tämligen ovan toppturare...

Först, köp Dynafit valfri bindning. Föredrar själv Speed Radical, men mest för att jag gillar "renheten" och prestanda kontra vikt och den fina hälhöjaren. Annars är FT och ST också bra. Likaså Plum Guide. Sök runt lite, du kommer hitta mängder med info.

Byter du sedan upp dig till ett par lite lättare pjäxor med mer rörelse i gå-läget än 30 grader kommer du orka mycket längre. Men kanske är en senare investering.

Har själv ett par K2 Hardside som jag turar på och är väldigt nöjd med. De är dock lite veka i stora svängar och hög fart. Har kikat lite på Blizzards nya Scout. Verkar kunna uppfylla iaf mina kriterier för en skida som ska gå mycket uppför men ända vara riktigt stabil nerför. Alternativt så monterar du bara om dina Sidestash, eftersom IMO är den största förändringen för njutningen uppför att gå från Duke till tech-bindning.
Längdmässigt skulle jag själv inte gå över 186 på ett par turskidor, blir ganska otympligt där det är tajt och när du ska av/på ryggsäcken osv. Förutsatt att du går turer på ett par timmar och inte bara 40 min från liften (men låter som att det inte är planen)

Håller med ovanstående angående Dynafit och AT-pjuck. Vad det gäller skidor finns det numera ganska mycket att välja på som ger lägre vikt men ändå godtagbara utförsegenskaper. Själv fastnade jag för Black Crows Camox Freebird som klart uppfyller det. De har t.o.m. spänstiga egenskaper även i pist och gör inte alls bort sig där.

En bra start i botaniserandet är skiddatabasen här på FR. Kolla t.e.x. https://www.freeride.se/prylar/gear...=108&waist_min=92&price_max=14000&price_min=0

Ändra inställningar på längd och midja som det passar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp