Två par skidor för en nybörjare som vill köra off-pist?

Bikeaholic

Medlem
Hej

Har hela livet kört bräda, men var nu i alperna två veckor och åkte skidor och blev helt frälst. Så nu har jag slängt ut brädan på annons och tänkte gå över till skidor helt och hållet! :)

Hann köra en hel del puder på resan och det är det jag vill fortsätta med. Park lockar inte så mycket, och pisten kör jag bara i när det inte finns puder.

Idag kör jag på ett par Rossignol Soul 7 med 105mm i midjan och 180cm i längden, och det de fungerar riktigt bra. Det är ju dock mina första par skidor, så har inget att jämföra med.
Jag funderar på om det skulle vara bra med ett par ännu bredare skidor också, om man i stort sett bara vill köra puder.

Nästa år tänker jag försöka komma iväg till Kanada eller Japan 3 veckor, så det är inför denna resan jag vill ha med rätt skidor. Tänker att det kan vara bra att jag har koll redan nu, så kanske man han fynda något under lågsäsongen.

Funderar på att köra vidare på mina Soul 7:or och komplettera med ett par Super 7 (116mm) eller Squad 7 (120mm). På dessa skidorna funder jag på om man borde gå upp till 188cm/190cm, men det kanske blir för långt.
Är 175cm lång och vägedr 83kg.

Eller om folk har andra tips om bra skidor?

Mvh Matthias

Har även läst mycket gott om Extrem Opinion, både 108 och 118. Och även Line Sick Day 110 och 125.
Kanske inte är lika nybörjarvänliga skidor?

Super7 är en skön skida, Squad är lite styvare och känns mindre lekfull. Sick Day tyckte jag inte var så kul, bakänden styrde lite för mycket.

Men om du nu ska ha en ren puderskida, varför inte köra på något väldigt fett med fullrocker och mer puderspecifik form?

Ja, det kanske vore bäst.

Vill nog ha en ren puderskida och en som fungerar ok i pisten, bra offpist, och kanske lite kortare än den rena puderskidan om man vill köra skogsåk.

Låter det som en vettig plan?

Ha kvar soul7orna som din huvudskida och köp något kompletterande i 120+klassen.

Kan du inte köra på nån klassiker som tex Pontoon för de riktigt djupa dagarna? EXTREMT lättåkt så länge det inte går allt för fort på stora ytor (då blir det lite gungbräda).

Tack för svaren :)

Jag vill nog ha något jag kan köra fort på, det är det jag gillar mest :)

Moment Ghost Train eller Bibby om du gillar fart, men inga nybörjarlagg direkt.
Håller med ovan, sikta på nått kul runt 120

Tycker inte att du bara skall gå upp till Super7, det är för liten upgrade i bredd. Go bigger or go home :) minst 120+. Jag gick från Super7 till Dps 138 i 192 längd, med mina 175cm i längd känns dessa varken breda eller långa, flyter som en kork, speciellt när man får upp lite fart och planar i pudret :D .
Volkl 2 kanske? lekfull 124 midja

Tänker att en jättebred skida kanske är svår att hantera för en nybörjare? Men det kanske är tvärtom att det gör det mycket enklare att åka offpist?

Hmmz svårt och säga vilken nivå du ligger på. De kan nog non annan på forumet svara bättre på vad som är för och nackdelar. Men soulen är ju 105, känns inte värt och gå upp till 116 "bara", i mina ögon. Du kommer ju att utvecklas vilket som. Jag trodde att mina dps skulle bli förstora, men de var extremt lätt åkta i både pist och offpist. Visst har dem inte samma kant grepp som ett par tunnare på isigt underlag, men då tar jag ett par andra skidor.

Om man ska täcka upp åkning i hyfsat tät skog till väldigt snabb åkning på mer öppna ytor, ska man då satsa på två par skidor? Eller tror ni det räcker med ett par runt 120mm? Isf kanske det räcker att jag byter bort mina Soul mot större skidor?

Nä, nu kan jag inte hålla mig längre :-)

Var kommer dessa tramserierna ifrån att man ska ha två par skidor för at åka puder?
Kan man inte ha kul nog på 105mm breda skidor på en puderdag gör man bäst i att gå direkt på after-skin.
Köper konceptet med ett par tunna lätta turskidor och ett par puderskidor, men där går gränsen!
På min tid när jag började åka på riktigt hade jag skitkul på ett par typ 75mm Bandit XX.

Nä, släpp alla tankar på att ha optimala skidor och ut och ha skoj i backen istället.

/En bitter gubbe

Ska jag lägga massa pengar på att dra till Kanada/Japan tre veckor så vill jag ha med skidorna som passar bäst för jobbet.
Blir det mycket roligare och jag kan köra bättre på ett par 120mm-skidor, så köper jag gärna det.

Tillbaka
Topp