Twin tip til park og løs snø.

thomasll

Ny medlem
Da har tiden for nye ski kommet, da mine gamle er ødelagt.

Jeg har lyst på en litt leken park ski, som også fungerer i pudder/løs snø.
Jeg kjører mest park, men hvis muligheten for løs snø byr seg er jeg der :P

Jeg er 185 høy, veier rundt 80 kg.
Bindinger har jeg fra de gamle skiene mine.

Har sett litt på Völkl Bridge, og tittet på Salomon Foil.
Noen som har noen andre anbefalninger eller synspunkter på de nevnte skiene.

1. det finns minst 10 såna här trådar, helt utan att överdriva, så om du söker hittar du nog jättemycket bra tips på det är ämnet.

2. massa skidkillar kommer knappt läsa det du skrivit för att sedan tipsa dig om de skidor de kör på, och du kommer få svårare att bestämma dig när du har fler skidor att välja på :)

lycka till

kolla in extrem!
dom satsar bara på att bygga puderlagg och twintips.. så där finns de säkerligen nått som passar.. tänkte på Superswede'n.. en symetrisk skida som är perfekt i parken.. och fungerar i pudret också!

http://www.extrem.se/products/files/superswede.asp

i längden 175 cm har du måtten:
117 i nosen
84 i midjan
117 i tailen

vilket borde ge dig lite flyt i pudret.. och perfekt i parken!
check it out! (:

Senast ändrad:
jeppenator sa:
kolla in extrem!
dom satsar bara på att bygga puderlagg och twintips.. så där finns de säkerligen nått som passar.. tänkte på Superswede'n.. en symetrisk skida som är perfekt i parken.. och fungerar i pudret också!

http://www.extrem.se/products/files/superswede.asp

i längden 175 cm har du måtten:
117 i nosen
84 i midjan
117 i tailen

vilket borde ge dig lite flyt i pudret.. och perfekt i parken!
check it out! (:
Usch usch Jeppe, nu ska du inte säga så bara för att propsa för dina sponsorer. Symmetrisk skärning är inte bra i lössnön, dessutom så är 84 för smalt i midja och 117 är alldeles för smalt fram om skidan ska fungera bra offpist.

Satsa istället på en skida runt 90-95mm i midjan om den ska funka någorlunda bra i både park och offpist.. De två du har kollat på är båda ganska mjuka, så gillar du det så kommer dom nog funka bra för dig. Personligen gillade jag inte Bridge, tyckte den var för mjuk och Salomonen har jag inte provat. Jag är 180 lång och väger runt 85 kg.
Allroundskida som jag tycker funkar rätt bra är annars Dynastar Big Trouble, den är ganska hård och funkar dugligt över hela berget.

Åker själv på Goodha och tycker att dom fungerar bra, men 191:an kan vara för lång och bred(103mm midja) för dina önskemål samtidigt som 181:an kanske är i smalaste laget i offpisten(och kanske lite kort?).

Den forje skien min var K2 Fujative ( 05 mod. ) og denne syntes jeg var litt i stiveste laget.

Jeg har også testet fjordårets Foil ski, det skal være akurat det samme som den årets. Så den veit jeg at jeg liker mykheten på.
Hvordan var Bridge i luften? Virket den tung?

Nej då, Bridge har ingen metall i sig och är relativt lätta. Om du tyckte att Fujativ var styva så kommer du ha mycket svårt att hitta något mjukare än så eftersom att det är den mjukaste skidan jag någonsin har åkt på. Enda jag vet är mjukare eller åtminstone lika mjuka är vissa av Lines puderskidor.

Senast ändrad:
Lite svår att få tag på nu förmodligen, men Pep Fujas har en ny promodell till nästa säsong som heter "Kung Fujas" och är runt 95mm i midjan, den är mjuk nog iaf.

Hadde tenkt meg den, men siden skiene mine er ødelagte nå, så må jeg jo ha meg en ny ski... Er det som er problemet
Men Bridge er jo også 95mm i midjen hvis jeg ikke husker helt feil...

Kör på salomon foil!

Köpte nyss ett par och är grymt nöjd. riktigt stabila i luft och på rails, bredden gör dom underbara i offpisten och dom är till och med riktigt roliga att carva med i pisten.

Utter sa:
Åker själv på Goodha och tycker att dom fungerar bra, men 191:an kan vara för lång och bred(103mm midja) för dina önskemål samtidigt som 181:an kanske är i smalaste laget i offpisten(och kanske lite kort?).
Skulle nog ändå vilja påstå att 181 funkar rätt bra i puder. Inget djupare puder kanske, men det funkar gott och väl för pistnära och puder på ett par decimeter. Sen tycker jag skidan funkar ypperligt bra i parken trots att jag har mina bakmonterade.

Självklart kan vi inte jämföra 181 med storebröderna 191 och 114, MEN det är en förbannat bra allround skida enligt mig iaf!

Nå kommer jeg ikke til og kjøre så utrolig dyp pudder at det gjør noe, så at de ikke flyter kjempe bra er ikke et problem, vi bare ha muligheten til og kjøre pudder, sånn at jeg kan ta meg noen turer en gang.
Men park egenskapene prioritert forran pudder egenskaper.

Tillbaka
Topp