Twintip som slalomskidor?

hugooo

Ny medlem
Hej!

Jag har kört vanliga slalomskidor i ungefär 8år och ska byta till twintips...
jag undrar om det blir svårt att lära sig åka twintips eller om det är ungefär som slalomskidor..

varför skulle det vara svårare att åka twintip?

om du nu har åkt "vanliga" skidor så tycker jag du ska fortsätta med det om du inte har avändning för twintip när du åker fakie...enda skillnaden i princip på de och vanliga är att det är uppböjt där vak för att du ska kunna åka baklängens. gör du det för att typ alla andra har det också lr för att du vill lära dig att åka baklängens och ha använding för det?

det är nästan ingen skillnad bara att bakändan är uppböjd. om du åker slalom har du ingen användning för dom så de beror på om du ska börja åka i parken lr. annars går de bra att åka slalom med twintips.

Alltså var står det att han bara åker slalom?
det står att han åkt med slalom skidor i 8 år. det är en skillnad..

Jag bytte från vanliga skidor till twin tip så sent som förra året och jag tycker personligen inte det är någon större skillnad när man åker vanligt.. man kan ligga å nöta pist med ett par "twinnisar".
Men se till att du väljer en twintip skida som har dom egenskaperna du söker, vill du åka mkt pist ska du ha en smalare med mer timglas feeling.. Medans om du ska nöta mkt utanför pisterna ska du ha en bredare.. Men allt detta vet du garanterat..

JSTJohan och den andra snubben> sorry, va inte meningen att låta dryg lr nåt sånt...och det va inget avsiktilikt påhopp om det skulle tolkas som det. =)

Det är en jävla skillnad eftersom twintips har mittmonterade bindningar! Känns helt absurt första gångerna man åker, men man vänjer sig. Dock har detta noll fördel om du inte tänker spendera tid åkandes åt fel håll.
Själv byter jag i år tillbaka till "single tips" eftersom jag insåg att jag bara såg ut som en pajas då jag med nöd och näppe orkade lära mig att göra en 180, hehe. Man ska inte ha utrustning för att imponera;-)

Makten> Bara för att de är twintip behöver man inte ha mittmontering. Man kan ju sätta bindningarna precis som vanliga sllomskidor också om man hellre vill det.

Är skidan gjord för mittmonterning så försvinner ju skidans egenskaper om man inte gör det.

ja bytte från 140cm slalomskidor till 170cm twintip.. i stort sett enda skillnaderna är längden å hur mkt carving de e mn man lär sig ganska fort.

Allt beror väl på skidans egenskaper.. du kan ju hitta twintips som e nästintill likadana som dina gamla slalomskidor... fråga folket som jobbar i butikerna.. de brukar ju alltid va nån som kan.. annars funkar ju de här forumet bra ;)

Och vafan ska man med twintips till utan mittmontering??? Jo, för att det ser ballt ut... Men hur ball är man egentligen om man har något som man inte bemästrar? Inte särskilt...

Makten:

Som svar på din fråga: "Och vafan ska man med twintips till utan mittmontering???"

För att lättare kunna landa baklänges kanske. För att kunna det behöver man i n t e ha mittmonterade bindningar... Desutom, det finns många twintips som är gjorda främst för åkning utanför parken, dvs som inte bör mittmonteras.

Hm... Skillnaderna mellan twintips och "vanliga" skidor är mig veterligen inte enbart tailarna och att somliga tts ska mittmonteras. Först ska det sägas som deza var inne på att mittmontering inte enbart har med bindningens placering att göra. Skidornas skärning ser också annorlunda ut än skidor vars bindningar ska monteras normalt. Monteras bindningarna på ett annat sätt än skidkonstruktören avsett försvinner en del av skidans egenskaper. Sen har tts ofta (finns undantag) en utformning som skiljer dem från vanliga skidor. De har nuförtiden bredare midja (80mm+), är generellt mjukare och har en betydligt längre svängradie än slalomskidor.

Makten: Vad pratar du om?

håller med k-w, Makten vad jiddrar du om?

jag kör på ett par twintips och jag har dom lite mittemellan bak och mittmontering
och det är för att jag vill åka puder och man byter fan ihop om man har mittmonterat då ;)
visst man tappar ju lita av "svängen" då man har dom monterat längre bak men det kan jag ta.

jag har åkt skis från att jag va 2.5 år gammal började tävla när jag var 8, slutade sen när jag var 10. Då fick jag de första moddelen av twintip; salomon 1080 GROM.... sen dess har jag haft 3st olika twintip och jag tycker att rossignols twinntips är bäst om du ska köra vanligt stora små svängar....
i parken ross som en vilken twintip som helst.
så det beror på... men åk inte vanligt me völki expression, head mad_trix me svart i bak!!!

I "allmänhet" har ju twintips en skärning som är utformad för att man ska mittmontera (mer eller mindre) bindningen. Det betyder att skidan beter sig annorlunda mot en slalomskida även om man inte mittmonterar.
Självklart finns det väl modeller som har "normal" midja, men det är väl inte särskilt vanligt?
Det jag försöker säga är att det i de flesta fall VISST är en jäkla skillnad på twin och icke twin. Jag tycker många ger jävligt usla råd här, utan nån som helst förklaring till vad som står bakom deras resonemang.

Sen är det klart att man skulle kunna ha twintip på en "vanlig" skida för att som nån sade kunna landa baklänges. Men hur många är det som ägnar sig åt sånt och ändå inte anser att de behöver någon som helst mittmontering? Jag vet inte, det kanske är jättevanligt... Men det är ju inte vad jag trodde i alla fall.

Om folk skriver vafan de menar så slipper man jiddra. Är lite less på kommentarer typ "det är ingen skillnad" när vilken nolla som helst kan räkna ut att det hos 90% av existerande twintips visst är skillnad.

Det finns ju som alltid grader i he...tet.
Att dra alla twins över en kam är lika logistkt som att dra alla
sinlgar över en annan.
Var sak har sin fördel. Den perfekta skidan finns inte och
kommer troligtvis aldrig att finnas heller.
Dock finns det mer eller mindre lyckade produkter. Vissa
skidor är förvisso twins men är inte i huvudsak
tänkta att användas på ett rail eller i ett bj, MEN det går.
Likadant är det med andra skidor som är toppen i
Parken och funkar i pisten men där finns det skidor som är
bättre.
Ta en skida som Salomon Pocket Rocket som ett exempel. Det
är en Twin men det fins skidor som är mycket
mer lämpade att göra diverse snurrar med. Dock har PR
fördelen att ha bredden som gör att den funkar
toppen ute i det lösa. Själv har jag bla dessa skidor i 185 cm
de är inte perfekta i pipen eller på ett rail men
de funkar. Tycker att denna typ av skida är mycket allround.
Har även ett par Scott Santiago 195 samt ett par
Atomic Big Daddy 193. Ingen utav dessa skidor är
tillnärmelsvis lika allround men mycket bättre på vissa
saker. Iaktag dock att samtliga är mer eller mindre twin tip.

T-son
(Som i morgon 28/12 lämnar för 3 veckor i Frankrike och
hoppas på massor av vitt)

Tillbaka
Topp