I "allmänhet" har ju twintips en skärning som är utformad för att man ska mittmontera (mer eller mindre) bindningen. Det betyder att skidan beter sig annorlunda mot en slalomskida även om man inte mittmonterar.
Självklart finns det väl modeller som har "normal" midja, men det är väl inte särskilt vanligt?
Det jag försöker säga är att det i de flesta fall VISST är en jäkla skillnad på twin och icke twin. Jag tycker många ger jävligt usla råd här, utan nån som helst förklaring till vad som står bakom deras resonemang.
Sen är det klart att man skulle kunna ha twintip på en "vanlig" skida för att som nån sade kunna landa baklänges. Men hur många är det som ägnar sig åt sånt och ändå inte anser att de behöver någon som helst mittmontering? Jag vet inte, det kanske är jättevanligt... Men det är ju inte vad jag trodde i alla fall.
Om folk skriver vafan de menar så slipper man jiddra. Är lite less på kommentarer typ "det är ingen skillnad" när vilken nolla som helst kan räkna ut att det hos 90% av existerande twintips visst är skillnad.