Typ av bräda til halfpipe?

meeetthh

Ny medlem
Jag inser att hård/mjukheten på brädan är lite av en smaksak och att det funkar med både och i många fall osv, men jag undrar vad det optimala är för halfpipe åkning, rails, hopp och offpist samt pist åkning.

Hård och mjukhet samt bredd och längd på brädorna.

Till rails så ska väll brädan vara mycket mjuk? Och ganska bred?

Har även hört att en mycket mjuk bräda är bäst i hopp, men det känns som om en lite hårdare, alltså nånstans mellan mjuk och hård skulle vara bättre i hopp, är det bara nått jag fått för mig? Har inte tillgång till att testa eller köpa massa olika brädor så kan tyvär inte ta reda på svaret genom att pröva mig fram.

Som sagt, jag inser att det inte finns några "regler" eller måsten såklart. Men det finns folk här med mycket erfarenhet och kunnskap så därför skulle det vara bra att få åtminstonde åsikter och riktlinjer.

Motivera gärna svaren.

Tack så mycket.

Ang halfpipie kan jag inte svara särskilt säkert, åker knappt det själv.. däremot har Burton ett diagram på sina brädor som visar va de e till för.. halfpipe finns som en stapel, så bara att spana in den med högst antar jag..

Men hopp.. när det gäller hopp handlar det egentligen inte om att den ska va mjuk eller hård utan bara att den ska ha bra pop. Jag föredrar mjuka brädor för att de är lätta att ollie'a med, men finns de som tycker att vissa brädor är för mjuka för hopp o föredrar mer åt mellanhårda..
En mjukare bräda är lättare att få till att göra som man vill, nosepress, butters, vrida på längden (smith och baglady rails bl.a.) vilket gör den lättare att leka med och där med lättare att raila/jibba med.. men blir ju svårare i pist då..

Ska du enbart åka pipe och är snuskigt duktig på det ska du ha en bräda som är hårdare än Jämtländsk täljsten.. dock kommer en sådan bräda att få dig att gråta ifall du inte är stark nog att pressa skiten ur den.
Demoåk så mycket du kan och bilda dig en uppfattning om vad du tycker är bekvämt och lämpligt för dina fysiska förutsättningar och din typ av åkning.. sedan köper du något i den stilen.

En hårdare bräda ger mycket bättre pop i hopp och pipe men det gäller att man har lårmusklerna och tekniken för det, om du inte har det som behövs för en mega bra pop så ska du ha en mjuk då det är enklare att poppa..

sen apropå hårda brädor i hopp så kan det vara svårt att ta en stor landning om du landar på tailen då bädan kan "fjonga" ifrån uta bara den.. så det gäller att stompa landningarna..

Angående offpist åkning

Helt beroende av vilken offpist du kör! Jag åkte på en 190 cm lång LTB classic c bräda och på stora "mountain lines" var den hur grym som helst, dock lite tråkig enligt mig men om du väger mycket så är det oslagbart.

I skogsåkning är det viktigare att ha en "agile" bräda, dvs lite kortare såsom en Burton Fish, dock så tycker jag att det räcker med en "normal" puderbräda också.

Generellt sätt tycker jag att brädor som Burton Malolo eller Baron ES är klockrena, baron es är bred (26) och malolo har en fet nos som lyfter dig.

Angåene hårdheten på brädorna så tycker jag att i bottenlöst puder är skönt med en mjuk bräda, du har ändå aldrig kontakt med något hårt så det är skönt flyt i mjuka brädor då., Men de dagarna de inte är optimalt och bottenlöst dvs 95% av alla dagar så föredrar jag en medelhård bräda, ifall man går igenom så kan man ta det mycket lättare men en hårdare. Om det är j*vligt ont om snö föredrar jag en hård bräda om man vill åka fort och ha skoj.

Jag kör själv på en Baron ES 164 som puder bräda men har den även till seriösare piståkning på morgonen på väg till pisten. Om jag skulle köpa en ny bräda idag skulle det bli en malolo eller en bräda med liknande form.

Stance - 70% av alla som åker offpist ( i alla fall i st.anton) har på tok för lite backstance! Jag har max på min baron es och det tycker jag är perfekt, behöver inte luta mig alltför mycket för att få upp nosen., ; Man ser ofta snowboardåkare stå och hänga över tailen bara för att få lite flyt och det är bara idiotiskt. Bakmontera så går det lättare!

Ehm... Blev lite ostrukturerat men ni förstår nog.

Angående piståkning är jag mycket intresserad av kommentarer då jag är på jakt efter en pist bräda, blir sur varje gång jag åker pist och skidåkare åker om mig bara för att jag inte har lika mycket grepp som dem :/ Baron ES är en okej pist bräda och den bästa jag åkt, men det måste ju finnas rena pist brädor? som inte har pjäxor...

Nosskire!
Vill du ha en pistbräda som går som ett jäkla tåg ska du lätt kolla in Nitro Suprateam! Ganska tung och hård bräda. Trycker du på rejält kör denna bräda skiten ur dig! Demade denna när jag var på jakt efter ny för ett tag sedan och fick verkligen en WOWkänsla i pisten. Tyvärr inte lika mycket wow i de andra förena men som sagt för pistBRÄNNING är denna optimal.
Park har det inte blivit jättemycket i år men en medelhård bräda är vad jag föredrar där. tex Custom X, Ride Havoc eller dylikt. I puder är en taperad bräda helt klart att föredra. Hade jag inte knäckt min allroundbräda hade nog valet för mig blivit en OPbräda främst för lössnö och då är ju tex Burton Fish, Malolo, Prior Khyber helt rätt!
Slänger även in ett tips på en riktigt schysst allroundbräda för de intresserade. Option Signature!

Tjooo // Emil

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp