UCPA i Val d´isère (kontra Tignes)

macmac

Medlem
Hej! Har bokat med ucpa till val d´isère v3. Har lite frågor som jag är tacksam för svar på!

Hur är centret där?
Ligger det bra?
Schyst mat? Hur är frukosten?
Bättre att bo i Tignes?

over and out*

Har ingen aning om hur UCPA är i nån av orterna för jag har aldrig rest med dem. Men Val d'isere vs Tignes är rätt lätt o jämföra.. det är ju samma skidsystem så det är ju inget att prata om (förutom att Tignes sidan är bättre :-)
Val disere är stort, mycket folk (skandinaver), mycket fest, mycket köer o mycket brats..
Tignes är lite mindre, mindre skandinaver, lika bra fest, inga köer (till liftar, klubbar osv) och inga brats (som man märker av iaf!)...
Är man där för åkningen är Tignes bättre, bättre (högre) åkning och man slipper 2000 svenska barnfamiljer i kö till bottenliftarna.. Är man där för en veckas party så är Val disere bättre, men då får man ju festa med stureplansgänget..

hmm, men vi ska dit v3 så då lär det väl inte va lika mycket svenska barnfamiljer där eller? UCPA-centret i Tignes ligger i Val Claret så det lär ju va rätt lätt o ta sig upp till glaciären på morgonen... nåt särskilt bra tips för åkning annars? hur är svarta sache långt ut till höger?

Hej

Jag var i Vadiesere för två år sedan. Centret är fint, vissa rum något små. Trevlig liten bar i foajén om man vill sitta där och hänga efter en skiddag.

Maten är alltid Ok på UCPA. Flera rätter att välja på + ost + efterrätt/glassbuffe.
Frukosten är lite fransk. Baugetter, marmelad etc, men de har kompletterat för oss nordbor. Helt Ok.

5 min promenad till centrum. 2 min promenad + 2 skejting till stora liften upp på berget. Upplevde inte köerna som störande trots att det var vecka 10. Visst, kommer man ner i byn under eftermiddagen, så är det ju lite kö till stora liften upp igen, men sånt kan man ju planera.

Tror inte att det spelar så stor roll var du bor. Du är snabbt över på Tignes-sidan om du vill åka där. Åker du med i skidgrupperna, så ser guiden till att ni hittar fin snö etc. under dagen.

MVH

Linus M

Senast ändrad:
Åktips:

Mitt tips är att åka med guiden från UCPA. Han hittar garanterat de bästa pisterna och offpisten, särskilt om det är svåra snöförhållanden. Sache var rätt uppkörd när jag var där. Tror att den är hårt belastad.

Är det bra snö, så är är det bara att åka över hela berget. Det fanns hur mycket bra åkning som helst bredvid pisterna, men som sagt guiderna är guld

Linus M

Senast ändrad:
Ok, tackar för det svaret! Blir första gången jag åker med ucpa, brossan har åkt innan... Jag kommer åka i ski ordinaire, men man kunde inte välja nivå när jag bokade...fixar de det där nere eller? Gick det att få med sig lunchpaket på det centret?

Tjena

Nej, nivå väljer man på väg ner på bussresan. Efter frukost sätter de på en video som visar de olika nivåerna, sedan får man fylla i ett kort vad man anser att man hör hemma.
Första halvdagen med skidgrupperna går sedan åt för tillpassning av dessa. De som åker för bra flyttas upp en nivå och tvärt om. På det sättet får man förhoppningsvis en relativt jämn grupp. Då får man ut optimalt av guiden och åkningen. Det brukar bli ett trevligt gäng av gruppen efter första dagarna.

Skall man på heldagsåkning, så packar man ett luchpaket efter frukosten. Även detta meddelar guiderna dagen innan eller på infotavlan på kvällen.

Jag tror du kommer trivas på UCPA om du är fokuserad på skidåkningen. Det riktiga Röjet är väl det ofta si och så med, då alla brukar vara rätt trötta efter skidåkningen. Men Afterskin på Folie Douce är svårslagen. Där är det röj och mingel!!, sedan, när solen går ner, tar man skidorna sista biten ner till La Daille och buss hem. Kanske att det är för kallt V3 dock.

Skall själv till ValDisere igen V7. (Med UCPA gevetvis)

Ha det

Linus

UCPA i Val D I'sere är en kär gammal vän efter sisådär en 7 ggr (månadsskiftet jan-feb varje gång). Finns oerhört bra åkning lättillgängligt runt om. Visst är det en bit till Tignes men funkar bra det med, speciellt om man tar matsäck.

Centret i Val D I'sere är inte helt modernt men helt OK. Centret i Tignes är betydligt mer modernt vad jag kunde se när vi var där och lunchade en gång.

Ett tips är dock att ta med en egen fil för att hänga kanterna på eventuella låneskidor. De slipar bara skidorna plana :-( vilket gör skidorna väldigt nervösa.

mvh /Bus

Ett annat tips är att ha med dig egen fil om du får ont i magen av för mycket vin. Jag jobbar personligen Onaka. Den är god

Tillbaka
Topp