UCPA nivå

UCPA nivå
Tjena!

Jag har åkt snowboard sen jag var 12 och kör helst offpist. Hade tänkt åka till alperna med UCPA iår och är sugen på att åka med på offpist evasion. Blev dock lite osäker när jag såg att nivån var expert. Läste igenom kriterierna och kan inte riktigt komma fram till om jag klassar in där, har åkt offpist i alperna förut och på diverse fjäll i Sverige men har inte direkt tänkt utan bara kört. Känns ju tråkigt om man åker med och sen visar de sig att man inte uppfyller kraven.
Någon som vet hur nivån brukar vara?

Mvh.

Josef

UCPA nivå
Tja! Sitter lite i samma sits. Har också tänkt att åka med UCPA till alperna i vinter men har också lite svårt att klassa min egen åkning för tillfället. Har ju åkt en hel del offpist och tycker väl att jag tar mig ner helt bra på de flesta ställen jag har utforskat, hur bra det egentligen sedan är känns väldigt svårt att avgöra!
Har även svårt att bestämma mig för vart jag vill åka, så om det är någon som har några bra tips eller erfarenheter av UCPA:s destinationer så är ju sådan alltid intressant (sorry om jag snodde tråden lite).

UCPA nivå
Har åkt med UCPA 2 ggr tidigare och bokat den som "känns" bäst. Om man inte platsar i gruppen så placeras man i den grupp som passar en bäst. Det mesta handlar om att få alla på ungefär samma nivå. :)

Bara man har tur med guiderna så kommer spelar det ingen större roll vart du åker. Kan dock rekommendera Chamonix om man vill åka bra OP. Sen Val Thorens är en lite mer familjär anläggning. :)

UCPA nivå
Har ingen personlig erfarenhet tyvärr. Men jag vet att min kompis pappa åkte iväg en gång på "expert" nivån.

Han har jobbat som skidskolelärare etc och har en grymt bra teknik i mina ögon, han har b:la guidat hans son och mig flertalet gånger i och utanför pisten. Jag ser mig själv i nuläget som en rätt duktig skidåkare i och utanför pist, då jag gått några år i skidskola som mindre och tagit flertalet lektioner på senare år. Men efter att ha lyssnat på hans beskrivning om vad de fick göra och sett han åka ser jag mig inte som en person som skulle åka iväg på "expert" nivån.

Dock så delar dom in folk efter åkförmåga när man kommer dit bort - enligt hemsidan -, vilket skulle kunna innebära att man får hamna i top eller bottengruppen.

Men det är skillnad på att ta några halvdåliga svängar i puder, jämfört med att studsa omkring bland träd/feta drops etc med bra teknik hela dagarna.

Hursomhelst, skitsamma och kör bara! I värsta fall får du väl byta grupp :)

UCPA nivå
Jag har åkt med ucpa vid några tillfällen och expert-nivån är relativt låg så om du är en erfaren och duktig åkare med helt ok teknik ska det inte vara några problem. Sen är det som sagt som de nämnts tidigare bara att åka med en annan grupp om det inte skulle fungera.

UCPA nivå
Jag upplever att det är ett ganska stort spann i skicklighet på expert-nivån. Det kommer garanterat att finnas de som åker sämre än dig. Generellt brukar man säga att fransoserna överskattar sin förmåga och svenskarna underskattar sin. Var inte blyg när du skattar dig själv. De strävar efter att få så jämna grupper som möjligt. Det som jag upplever är viktigt är att man åker säkert (för sig själv och andra), inte är för långsam och att man klarar av att åka där det är tänkt att gruppen ska åka. Guiden anpassar terrängen/åkningen efter gruppens nivå men det är inte kul att vara den som ser till att det blir flack åkning i gles skog när resten av gruppen vill åka branta korridorer.

Svammel-svammel... Anse dig själv vara expert och ha kul!

UCPA nivå
Tjaswesniper sa:
...
Dock så delar dom in folk efter åkförmåga när man kommer dit bort - enligt hemsidan -, vilket skulle kunna innebära att man får hamna i top eller bottengruppen.
....
Hursomhelst, skitsamma och kör bara! I värsta fall får du väl byta grupp :)
Åker man på en "safari" och inte platsar åkmässigt så finns det ingen lägre grupp att petas ner till, utan man hamnar i de "vanliga" offpist och toute neige då.

UCPA nivå
För att du ska få nån nytta av resan så är ett bra tips just att överskatta sig själv lite. Guiderna kommer att peta ner dig ifall du inte platsar men däremot är det väldigt sällsynt att de plockar upp någon. Det är möjligt att andra har någon annan uppfattning kring detta men så har det iaf varit när jag har åkt.

När det gäller orter att åka till skull ejag vilja säga emot där och säga att just Chamonix är ganska trist. Du kommer att tillbringa mycket tid på allehanda bussar och får klara hela veckan med bara picknick-luncher. Fransmännens definition av en lunch är inte riktigt detsamma som den genomsnittlige svenske skidåkarens skulle jag vilja påstå.

Val Thorens som nämndes ovan är bra, om vädret är bra annars är det ganska kasst. Det är ett bra skidåkarberg men centret ligger lite utanför centrum och det finns inte direkt någon skyddad åkning så om det blåser eller snöar är det ändå högalpin terräng som gäller. Val d'Isere eller Serre Chevalier skulle jag valt iaf. Vill du festa loss rejält utanför åkningen skulle jag ta Valdi men om du vill fokusera på åkningen skulle jag tagit någon av "safari"-grupperna i Serre.

UCPA nivå
Era tankar och erfarenheter har iaf. gjort mig något klokare, tackar!

Så får vi se var det bär av sedan, av vad jag har hört om UCPA så verkar de flesta vara nöjda med sina resor i alla fall. :)

UCPA nivå
Som sagt innan så överskatta hellre än underskatta din förmåga i offpisten. Så slipper du hamna i en grupp där dyrbar tid spenderas att vänta på andra.

Den förmodligen svåraste åkningen finner du i Chamonix/Argentiere som stoltserar med mest fallhöjd och branta face. Det finns grupper som kallas "branta colouirer". Men colourier kommer det även bli en hel del av i Chamonix expert grupp.
Så vill du verkligen utmana dig själv så rekommenderar jag Chamonix eller Argentiere. (Chamonix om du vill hänga i byn in på småtimmarna)

Gällande snowboardgrupperna så vet jag inte så mycke. Men offpist gruppen borde inte va några problem att hänga med om du åker med helt okej surf.

UCPA nivå
Rätt förvirrande med "två" TS och svar som inte citerar, antingen så svarar ni till marhil95 eller så har ni inte läst Josefs ursprungsfråga?

UCPA nivå
Tack för all respons! Här kommer en liten följd fråga.

Vad är för-/nackdelarna med chamonix/argentiere? kan inte bestämma mig vart jag ska åka men jag vill få ut så mycket som möjligt av åkningen!

UCPA nivå
Chamonix är fantastiskt vackert med höga dramatiska berg med mycket bra offpiståkning. Nackdelar kan väl vara att man åker i flera olika system men med samma liftkort som man åker buss mellan. Men det kan ju vara en fördel att ha mycket att välja på, lite olika vädersträck och karaktär på dom olika systemen. En annan nackdel kan vara att en del av offpsitåkningen sker på glaciär vilket kräver utrustning och kunskap eller guide. Men åker man med UCPA så är ju det inget problem.

UCPA nivå
DrJ sa:
Chamonix är fantastiskt vackert med höga dramatiska berg med mycket bra offpiståkning. Nackdelar kan väl vara att man åker i flera olika system men med samma liftkort som man åker buss mellan. Men det kan ju vara en fördel att ha mycket att välja på, lite olika vädersträck och karaktär på dom olika systemen. En annan nackdel kan vara att en del av offpsitåkningen sker på glaciär vilket kräver utrustning och kunskap eller guide. Men åker man med UCPA så är ju det inget problem.
Två synpunkter där. Åker du med ucpa ska du vara medveten om att du inte får lunch på centret utan det är en vecka av fransk lunchpicknick som väntar. När det kommer till glaciäråkningen så gäller det att hamna i rätt grupper eftersom det normala är att ucpa s "guider" inte är bergsguider (får alltså inte ta med grupper på glaciär) men i Cham/Arg är det lite annorlunda och iaf de bästa offpistgrupperna lär ha bergsguide. Sen är det ju ett helt nyrenoverat center i Arg (behövdes verkligen, det gamla var en katastrof) så boendet lär vara bra där iaf

UCPA nivå
JosefBergstrom sa:
Tack för all respons! Här kommer en liten följd fråga.

Vad är för-/nackdelarna med chamonix/argentiere? kan inte bestämma mig vart jag ska åka men jag vill få ut så mycket som möjligt av åkningen!
Fördelen med Argentiere är att det är gångavstånd till Grand Montetsliften och kortare bussresa till Balme/Le Tour. Nackdelen är väl att det är långt ner till byn, tar ca 15 minuter med buss/tåg.
De tre gånger jag har åkt har vi inte varit i Flegere eller Brevent, bara i Grand Montets och Le Tour.

Jag har åkt med tre gånger med "toute neige" (hors piste på franska) på skidor. Två gånger på nivån confirmé och en gång på expert.
Expert har högre tempo och kortare stopp i backen. Alltså inget åka några hundra meter och vänta in folk eller vila.
Vi åkte också flera åk som var brantare, än med confirmé, och sådant jag inte skulle ge mig på själv.

Som jag har uppfattat det tycker skidlärarna på UCPA att expert är en bra "skidåkargrundnivå". Åker man på expert klara man av att åka överallt kontrollerat, har en bra grundteknik och klarar av att stå på grejerna när man inte får ramla.

Senast ändrad:
UCPA nivå
Hur mycket åkning krävs innan man kan ge sig ut på offpist åkningen via UCPA. Jag har nämligen bara en säsong i nacken på snowboard och noll på skidor.

UCPA nivå
wessozi sa:
Hur mycket åkning krävs innan man kan ge sig ut på offpist åkningen via UCPA. Jag har nämligen bara en säsong i nacken på snowboard och noll på skidor.
Kör Ski/Snowvboard Toute Neige om du är osäker. Det är "nybörjaroffpisten". Så här beskriver de den:

Ski toute neige (översatt: 'all slags snö') är ett rent off pist program från nivå confirmé och riktar sig till dig som är en duktig skidåkare och har någon/lite erfarenhet off pist-åkning.

Confirmé defineras så här:

Du åker lätt nerför alla backar och behärskar dina skidor/snowboard men känner dig osäker i opistade nerfarter (pucklar, is, djupsnö etc.)

UCPA nivå
wessozi sa:
Oklart om du med säsong menar att du har gjort en säsong dvs bott vid ett fjäll och åkt mycket eller om du började åka snowboard för ett halvår sen. Om du kan åka hyfsat i en svart backe så lär du passa in i en toute neige-grupp. Som sagt tidigare i tråden är det värsta som kan hända att man blir flyttad till en grupp som passar ens nivå. Tycker du ska åka med UCPA, det är grymt.

UCPA nivå
Niblet sa:
wessozi sa:
Oklart om du med säsong menar att du har gjort en säsong dvs bott vid ett fjäll och åkt mycket eller om du började åka snowboard för ett halvår sen. Om du kan åka hyfsat i en svart backe så lär du passa in i en toute neige-grupp. Som sagt tidigare i tråden är det värsta som kan hända att man blir flyttad till en grupp som passar ens nivå. Tycker du ska åka med UCPA, det är grymt.
Whiper sa:
wessozi sa:
Kör Ski/Snowvboard Toute Neige om du är osäker. Det är "nybörjaroffpisten". Så här beskriver de den:

Ski toute neige (översatt: 'all slags snö') är ett rent off pist program från nivå confirmé och riktar sig till dig som är en duktig skidåkare och har någon/lite erfarenhet off pist-åkning.

Confirmé defineras så här:

Du åker lätt nerför alla backar och behärskar dina skidor/snowboard men känner dig osäker i opistade nerfarter (pucklar, is, djupsnö etc.)
Tack för snabba svar! Med en säsong menar jag att jag senaste två månaderna regelbundet lärt mig och åkt minst en dag i veckan. (Bor 40 min från en skidanläggning). Tar mig ner för svarta backar utan vidare problem, beroende på hur de ser ut går d olika snabbt dock, och har prooovat att köra av pisten och ner för några halvpuckliga steniga ställen (inte så lyckat men iaf med tillräklig kontroll att inte skadas).

Men toute neige låter ju som en riktigt bra start då!

UCPA nivå
Det kanske är lättare att gå från pist till op på bräda än skidor, som jag åker, men jag skulle inte anmäla mig till en op-grupp efter så kort tid. Jag skulle säga att du bör hantera pisten bra innan du kör i en op-grupp, och svart i Sverige har ofta få likheter med svart i Alperna. Men visst, går det inte så är det väl bara att flytta till en pist-grupp. Däremot är det ökad risk för att det uppstår farliga situationer för dig och din grupp i op om din nivå är för låg.

UCPA nivå
Tyvärr är det här en fråga som är helt omöjlig att svara på. Framför allt är det så att nivån på OP-grupper hos UCPA kan variera enormt. Du kan vara långsammast och sinka alla och vara ett jätteproblem ena gången för att få stå och vänta och vara överlägsen alla andra nästa gång. Jag har åkt OP med UCPA 8-9 ggr och har endast en gång varit med om att man nivåharmoniserat OP-grupperna.

Jag skulle säga att det viktigaste är att du är bekväm med seriöst brant terräng. I en OP-grupp kommer du antagligen befinna dig på mer än ett ställe där din mor skulle bli arg på dig om hon visste att du var. Klarar du av sånt eller tycker du att det är för jobbigt? Sen vet ju ingen av oss hur bra du faktiskt åker så det värsta som kan hända är att du chansar, guiden tycker inte att du håller måttet och petar ner dig till en vanlig grupp. Är det bra förutsättningar så brukar guiderna dra ut även maitrisse-grupper i offpisten så det är inte alls omöjligt att du får massa OP även där. Ibland har jag känt att den stora skillnaden är att OP-grupperna kör i värsta fall en meter bredvid pisten bara för att, även om förhållandena är kassa. Men alla grupper åker OP om det är bra förhållanden.

UCPA nivå
Åker enbart skidor, så kan inget säga om snowboard grupperna - förutom att de brukar vara färre - och därmed kanske ojämnare nivå.

Men här är mina UCPA erfarenheter för skidor:

Har åkt UCPA OP 6-7 ggr och Tout Neige en gång.
Det är skillnad på Argentiere och de andra ställena. I Argentiere kan man få utmana sig själv. Jag har åkt en Tout Neige grupp i Arventiere där vi körde glaciäråk och kryssade mellan sprickor och körde riktigt branta åk, även där det var ont om snö. Den veckan var tuffare än flera av OP på annan ort.
Har även åkt ett par dagar i LaGrave med UCPA (resten av veckan i Serre) och det var nästan larvigt. Vi åkte inget svårt alls.
(Har varit i LaGrave med Pelle Långs guider och åkt t ex Triffiderna och de långa Girose åken, där man firar - så jag kan jämföra).
Det jag menar är att det är helt beroende av vilken guide du har - och självklart hur guiden tycker att din grupp klarar olika utmaningar.

Det ingen nämnt, men som jag tycker är viktigt är att du har bra kondition och starka ben för att åka en vecka OP i Expert grupp. Att åka bra första förmiddagen i bra snö fixar ju de flesta. Att åka skitsnö eller isig brant korridor på 3200 meters höjd på torsdag eftermiddag när benen är lite sega är nåt annat. I en OP grupp står man inte och väntar.

Det är inget kul att känna att man sinkar gruppen, alternativt att man får stå och vänta på alla andra.
Ett tips inför en ev s k harmonisering där guiderna bedömer nivån. De vill inte se att man bränner så fort som möjligt, utan de vill se att man åker kontrollerat och med bra position och balans. Control your speed.
Sen kan man kanske känna första gången man är med om en harmonisering; -Vad gör vi här i en jävla isig puckelpist? Jag har ju anmält mig till pudergrupp!? Anledningen är det ovan, alla åker bra i bra snö...

Förresten sa en UCPA guide en gång; "-Jag kan se redan när folk bär skidorna till kabinen om de kan åka". Låter kanske lite snow roller, men det ligger lite i det.

UCPA med rätt guide på rätt ställe kan vara magiskt. Och du blir garanterat en bättre åkare.

Senast ändrad:
UCPA nivå
Har åkt med UCPA två gånger. Senast i Argentiere för två veckor sen. Det är ju bra om man är ståsäker men det är ändå en del variation i grupperna. Vi åkte några branta åk men inga åk där ett fall torde innebära stora skador, men möjligtvis ett obehagligt tomahawkande. Så ståsäkerhet + skaplig fysik är ju bra egenskaper att ha med sig. Lite tålamod med guiders stora egon är också bra att ta med sig.
Men jäklar vad bra det var i Chamonix för två veckor sen...

Snödjup

Tillbaka
Topp