UCPA offpist, vilken ort?

Bizz

Medlem
I vinter hade jag tänkt att åka med UCPA på en av deras offpist resor. Verkar inte kunna få med någon så det blir nog bara jag. Frågan är vilken ort jag ska välja? Jag var i Chamonix förra året med en annan researrangör och det var väldigt bra, men jag vill gärna se något nytt också. UCPA har det plus Serre Chevalier, Tignes och Val d Isère. Vad finns det för skillnad på orterna ur UCPAs synvinkel. Hur är centrena, guiderna osv? Någon som har åkt kanske kan berätta lite?

Tjena!
Åkte med UCPA till Serre Chevalier för 2 säsonger sedan.
Just då var det fruktansvärt dåligt med snö där så det drog ner betyget en smula, men om årets "Kung Bore" bestämmer sig för att dumpa ordentligt så tror jag att Serre är bland de bättre ställena att åka till med UCPA.
Centret är jättebra med galet gott käk och rutinerade, trevliga och bra guider. Har hört att de just fått nya lagg också vilket är trevligt.
Åkningen är egentligen 3 system som är ihop byggda. Bäst offpist hittar du i omrodet Monetiér le Bains åt höger sett nerifrån dalen. Bra och liftnära offpiståkning. Om du mot förmodan skulle tröttna så ligger La Grave ca 30 min bort med buss..
Allt beror ju lite på vilken sorts grupp du hamnar med, men i min dåvarande grupp åkte vi pist endast första dagen, sedan åkte lavinutrustning och fetlaggen på resten av veckan!!

Mitt tips är helt enkelt Serre Chevalier (OM vädret blir bra!). Serre har otroligt många soldagar per år, men det tar ju även lite stryk på nederbörden om man säger så. Det bästa man kan göra är väl att ha is i magen och boka sent, men då riskerar man att bli utan resa. UCPA är populärt och resorna försvinner fort..

Lycka till!

Var där samma säsong och snöläget sög verkligen!
Som tur va hade vi bra guide som hitta orört ändå (fast det blev en del hajking)
Visste man att snöläget skulle va bra skulle jag absolut satsa på Serre igen, stor offpist potential!
Dessutom mycket barnfamiljer och Italienare som hellre flashar med senaste Moonbootsen än åker, lämnar mer till oss att förstöra!

UCPA verkar ju minst sagt bra. Billigt, allt ingår plus en guide! Det jag undrar över är vad det är för sorts skidor som man får låna. Är det offpistskidor i svennebanan-bemärkelse, dvs skidor som de tycker är breda, typ Rossi B3 eller är det uppemot 100mm i midja?

Jag skulle spontat säga Agentiere eller Cham då du får ut mycket av guiderna då bergen är svåra att ta sig runt på utan att ha koll. Mer för pengarna med andra ord.

Centret och skidåkningen är annars mycket bra i Val disere. Guiderna håller även här bra nivå o är trevliga satan. Val direre är överlag en bra skidort, och skidåkningen är varierad.

Serre är mer sol o bad, samt att centret är det klart fräschaste. Skidåkningen har jag aldrig provat.

Lycka till.

Carled sa:
Är det offpistskidor i svennebanan-bemärkelse, dvs skidor som de tycker är breda, typ Rossi B3 eller är det uppemot 100mm i midja?
Offpist betyder INTE lössnö. Offpist kan mycket väl vara skare, blåis, puckligt m.m. Dom bredare skidorna som du pratar om duger inte till något annat än bottenlöst puder. Om man tycker att B3:orna är för smala för att åka puder med är man lite fel ute (såvida man inte är i klass med Seth Morrison och det är det ingen av oss här på freeride.se som är). Jag tror nog att dom har valt allroundskidor, för vilket jävla gnäll det skulle bli om dom valt Volant Spatulas och det sen blev en dålig säsong med få puderdagar.

Sist men inte minst, Glen Plake rockade i bottenlöst puder och jag tror inte han hade bredare skidor än 60mm.

Senast ändrad:
Bonjour!

Vad jag minns åkte vi på Scratch sist jag var där..kan tänka mig att det är B3:or nu.

Alla offpiste grupper åker på B2, eller scratch... Beroende på vem som sponsrar. Självklart ska man ha sina egna skidor om man vill ha fett. Kör alltid på egna.

Sist i VT hade laddat upp me B3, ja tom B4, dock var det i lilla "inte för turister som pajar kanterna rummet", men då får man nog köpa orange overall och snacka flytande franska!
Alternativ dejta kille i uthyrningen...

Jag kommer antagligen att ta med mina pocket rocket. Jag känner mig hemma med dom plus att dom är lagom feta. Sen om UCPA erbjuder mig ett par bättre så tackar jag väl inte nej.
Mer om orterna! Val d Isère är lite dyrare än de andra, vad får man för dom extra hundralapparna? Gahnis menar du att man kan riskera att hamna i en grupp som åker massa pist trots att man väljer ucpa offpist?

Njae.. det beroro lite på. Om du hamnar med en grupp fransoser med 80-tals overaller så kan risken bli att din guide viger den första dagen åt att "kolla upp" folket i gruppen för att inte sätta någon på pottan i offpisten. (Dom här herrarna glider runt med zinkpasta på läpparna, Ray-Ban solbrillor varsin cigg i ena handen och en dubbel espresso i den andra)..
Så var det för mig..vi matade lite pist första dagen..eller åtminstone delar av den, men det är faktiskt inte så dumt. Då får alla i gruppen koll på varandra också.
Vad gäller att ta med egna skidor till just Serre så höjer jag ett varningens finger. När jag var där under den sämsta "dump" säsongen i mannaminne, så var det så galet dåligt pistat så det kändes som att åka i ett grustag på vissa ställen. (Dock ej till höger i Monetiér) Resultatet för mig och mina polare blev extremt förstörda belag pga fransos-nissar med varsin cigg i mungipan inte behagar att pista ordentligt.
Kör sönder deras lagg istället. (Om det nu är dåligt med snö vill säga...måtte Gud förbjuda)
Pjäxor medtages däremot med fördel!

Hej Hopp

Jag kan inte se varför jag inte skulle ta med mina egna. Är det snöbrist och dåligt pistat lämnar jag dom ju hemma. Det är bara för valmöjlighetens skull jag tar med dom i så fall.

Kolla med UCPA innan du åker vilka veckor det är aktuellt med rena offpist-grupper. Jag åkte med dem till Val d'Isere vecka 1 för 4-5 år sen och då var det för få intresserade för att få ihop en ren offpist-grupp. Nu blev det i och för sig en hel del puderåkning ändå i den gruppen jag hamnade så det blev bra.

Vilket ställe du åker till spelar nog mindre roll, bara att hålla tummarna för att förhållandena är bra när du dyker upp. Ta med dina egna skidor, kostar ju ändå inget extra. Är det mer sprängsten än puder lånar du UCPA:s.

Det låter inget vidare. Men jag tror att dom har ändrat sånt till det bättre på 4-5 år. Nu när man ska boka väljer man först offpist, då ser man bara de resor som har offpistgrupper. Dessutom betalar man ju en del extra så det är nog ingen risk.

Jag kollade lite vad folket på freeride hade för tankar om Serre Chevalier och det var både ris och ros. Framförallt verkar det som att snösäkerheten där är hemskt dålig. Eftersom det inte är aktuellt att vänta och se, platserna tar slut, kanske det vore bättre att åka till ett ställe med högre åkning. Med andra ord Chamonix/Argentiere eller Tignes. Bedlam och Gahnis, berätta mer om vad UCPAs guider gjorde för att tillfredställa er trots snöbristen!

Jag var i Valthorens säsongen 04/05, och fick då många tips att dra tillbaka med UCPA, träffade flera stycken som hade rest med dem i yngre dagar, dem sa att de va helt otroligt bra, Val Thorens är dessutom ett grymt snösäkert ställe som ligger på hög höjd, så de är ju klart ett alternativ!

Sen kan jag vell bara instämma tidigare talare med att ta med egna skidor eftersom de inte kostar någe, är de stenigt, tag UCPA's :)

/B

Har åkt med UCPA tre gånger. 2 ggr Val Thorens och en gång Cham.
Om man inte ställer sig i kö någon timma innan de öppnar 'skidboden' så får man ganska taskiga grejor. (Enligt min erfarenhet)
En del säger att de sparar de bästa grejorna till F+ gruppen. Verkar inte heller stämma eftersom jag alltid åkt F+.
Jag har bummat en gång i Cham, men jag tyckte faktiskt att Val T var grymt bra.
I Serre har jag åkt ett par gånger utan UCPA. Grymt bra åkning.
Håller nog med någon som sa att man får mer valuta för pengarna i Cham när man åker med UCPA.
Men UCPA är ganska billigt så varför inte Serre i år och Cham nästa år?

Senast ändrad:
Det verkar tyvärr som att UCPA sverige har tagit bort Val Thorens som offpist alternativ. Annars talar mycket som sagt för det.

//jleol , för att nästa år blir det en hel säsong!

UCPA har nog aldrig haft någon offpistgrupp i Val T.
Det är lite olika upplägg på olika orter.
I Val T så har F+ grupperna tillgång till trancievers etc och åker således massor med offpist.

I Chamonix så har INTE F+ gruppen tillgång till trancievers varför man måste välja offpistgrupp.
I vår F+ grupp så hade ca 50% trancievers, men det hjälpte ju inte. Det blev dock nästan bara offpist ändå. Guidernas definition på vad som är offpist (där det behövs trancievers) visade sig vara lite underlig. (Men bra för oss)
Vi åkte med Stephlon som var inhyrd pga att de hade dåligt med guider. Han jobbar som 'riktig' skidlärare men har även ett 'förflutet' som extremåkare. Väldigt duktig på att lära ut!

Således kan man åka till Val T om man gillar puder!!!

När det gäller F+ är det upp till respektive center hur många dagar man får tranciver. Det låg förra året på 2-3 dagar. Offpiste grupper kör naturligtvis alla dagar med tranciver och har man tur får man en bergsguide som "skidlärare" vilket betyder glaciär etc. I annat fall får man en skidlärare som får köra offpiste men inte glaciär.

Lycka till

Jag kan bara tala av egen erfarenhet:
Val Thorens F+ - vi hade trancievers alla dagar utom en i två veckor.
Chamonix F+ - vi fick ALDRIG några trancievers under en veckas tid. (Nästan bara offpist ändå dock)

Själv har jag naturligtvis en tranciever, men hela gruppen måste ju ha det.

Det känns lite osäkert att välja en ort där dom inte skriver att dom har offpist. Väljer man till det är man garanterad offpistgrupp och full utrustning. Ett annat mål med resan är att lära mig mer om lavinsäkerhet, och då krävs det ju att alla har tranceiver.

Tillbaka
Topp