UCPA skillnad på Toute Neige och Off piste

• Trådstartare Trådstartare Andrewa
  • Start datum Start datum
A

Andrewa

Guest
Vad är skillnaden på de båda, är det att man åker mer i "vanliga backar" i toute neige och endast off pist i den andra?

tacksam för svar

toute neige är väl som det låter (förutsatt att man kan franska), åkning i alla möjliga snöförhållanden...? antar att detta inkluderar pist och sånt..

Vad ajg förstått av de kompisar som provat bägge så är skillnaden att i offpisgrupperna är pisten en transportsträcka till nästa offpistrepa. I toute Neige åker man 'även en hel del pist för att öva...

Kom på en sak till. Åkningen med ucpa styrs ju mycket av gruppen som sådan och moniteuren. Vissa moniteurer har ju inte tillstånd att köra offpist t.ex. Men om moniteruren har det så kan man nog vara ganska säker på att det kommer vara en del olika i olika toute neige-grupper på samma center beroende på nivån på åkarna. T.ex. Val Thorens har inga offpistgrupper. Ändå åkte, iaf, expertgrupperna i stort sett bara offpist under en hel vecka...

Efter att ha åkt med UCPA ett antal gånger har jag varit mycket nöjd de flesta. Dock inte alla gånger. De gånger som det inte har varit perfekt är när guiden (Argientere) inte har varit tillräckligt tuff vid harmoniseringen av gruppen. Det har varit två tillfällen då det har varit för stort spann inom gruppen. Tidigare hade UCPA ett system som byggde på bokstäver där F var den mest avancerade. Dock fanns det även F+. Jag tror mig komma ihåg att då skulle man förutom att vara F även vara motiverad samt ha mycket god kondition. Då hade de lättare att skilja ur gruppen tuffare. Vid ett tillfälle blev vi bara fyra i gruppen då nivåskillnaden var för stor till nästa åkare. Det blev en fantastisk vecka. Har även haft suveräna veckor i Val d'Isere då harmoniseringen funkat bra. Som Pillard skriver har piståkandet varit ett sätt att transportera sig till offpist. Jag tror ej heller att Toute Neige hikar i samma utsträckning för att få bra åkning. I Argentiere sker offpiste åkningen med guider och inte med moniteurer, detta för att det krävs guide vid åkning på glacierer. Där och även i Val d'Isere är grupperna mindre än på övriga ställen. Jag tycker att systemet är toppen när det funkar och konceptet med UCPAs upplägg är mycket bra. Dock är bussresan fruktansvärd. (Detta kanske beror på att jag blivit gammal och bekväm;-). Men det går ju att fixa resan ner på annat sätt.

//T-son

Hehe, får jag gissa på att du istället bokar via franska hemsidan och tar flyg ner?;)

Förresten, du som åkt en del i Val d'Isere med UCPA. Hur ser offpistgruppen ut? Brukar det bli mycket hike? JAg tyckte det var så skönt i val thorens eftersom man fokuserade på helt ok offpist men bara sån man nådde från liften. Om än med viss förflyttning. Men nästan aldrig klättring uppåt...

Senast jag var nere i Val d'Isere med UCPA hade vi det toppen. 3 svenskar 2 frassar och 1 belgare. Bra harmoni i gruppen. Dessutom var moniteuren mycket intresserad av att hitta bra åkning. Han tyckte fortfarande det var kul att åka och inte bara hade det som jobb om du missförstår mig rätt. Vi fick en mycket bra vecka med allt mellan öppna ytor, dropp, tekniska partier, coloirer och skogsåkning. Hade dessutom mycket tur med vädret. Omväxlande med snöfall och solsken. Då det snöade åkte vi i skogen. När det var fint högre upp på berget.
https://www.freeride.se/member/photo.php?id=37842
Vad gäller hikandet så är det inget självändamål men i Chamonixdalen nödvändigt om det inte snöat under natten om man vill hitta orört. Jag tycker att UCPA är toppen om man bara skall vara nere en vecka. Då vet man att man kommer att få den bästa åkningen på orten OM gruppen harmonerar.

//T-son

Senast ändrad:
Jo jag har förstått att chamonixdalen kan vara jobbig när det gäller att hitta ospårad snö och man därför kan behöva hika en del. Men det är inte så i Val d'Isere eller? Jag kan väl gärna ta en "promenad" om mervärdet i åkningen motiverar det. Däremot att slita i timmar för marginellt bättre åkning har jag svårt att motivera för mig själv.

Som du säger UCPA är ju helt oslagbart. I Thorens vaknade vi en morron efter mer än 24 timamrs ihärdigt snöande till strålande sol och nästan en halvmeter orört puder. Vi själva hade ju aldrig kunnat hitta de ospårade fina fälten framåt klockan 10 utan en moniteur...

Ska bli intressant att se harmoniseringen eftersom vi valt att boka via franska i år. I Thorens var fransmännen överlag ett antal klasser sämre än svenskarna...

Det har inte varit mycket hikande i Val d'Isere. Nästan inget. Endel gående för att komma till bussen om vi kommit ner någonstans mellan orterna. Detta beror ju till viss del att jag har haft hyfsad tur med snön de gånger jag varit där. Sedan tycker jag att man kan påverka guiden/moniteuren ganska mycket. Senast i Argentiere hade det inte snöat på ganska länge så då var det vi som övertalade honom att nu var det dags att gå för bra snö. Vi valde kvalitet istället för kvantitet. Personligen så är jag för 3 riktigt bra åk på en dag istället för 20 taskiga.

//T-son

Hehe, det är ju skönt när gruppen är överens iaf. När jag har åkt har det funnits några riktiga hardcore rando-människor som gladeligen hade gått i timtal. Men där återkommer vi till det där med harmoniseringen....

Tillbaka
Topp