Ucpa

Jimzee

Ny medlem
Ucpa
Tja,

Skall åka några veckor med UCPA i vinter. Vet ej var jag ska spendera tiden. Jag velar mellan Chamonix, Serre och Val T. Skulle vilja ha lite mer info innan jag bokar. Några som har egna eferanheter av UCPA på dessa orter?

Senast ändrad:
Ucpa
testat söka i forumet? borde finnas mängder av ucpa-relaterade trådar. samtliga orter du överväger brukar ha mycket goda omdömen vad jag vet, särskilt serre kanske.

Ucpa
Vart me Ucpa i serre och VT, bägge ställen va bra men VT va nog snäppet bättre.
Jäkligt bra center i VT, och lite snö-säkrare.

Ucpa
Jag var i både Serre o Valtho förra säsongen med ucpa. O det var en bra kombination, orterna skiljer sig rätt mycket från varandra, lite glassigare åkning o solsäkrare i Serre, med sjuk skogsåkning. Men favoriten är ändå Valtho snö säkert som tusan ingen skog att tala om o vilka offpistrepor.

Lika så skiljer sig centrena en del åt. Det i Serre är stort och ganska nytt. Medans det i Valtho är lite mera slitet, men betydligt charmigare och lite mindre.

Ucpa
UCPA-centret i VT, som är ganska slitet men annars ok, ligger ganska off från själva "byn" med afterski. Sjukt många sköna offpistrepor, snösäkert. Hög höjd och bergigt så håll koll på stenarna ;)

Centret i Serre ligger precis intill backarna - riktigt nice med soldäcket och terassen. Gott om offpist och skön skogsåkning mellan de glesa lärkträden.
Januari-februari för puder, mars-april för mkt sol&glass i pisten.
PS. Glöm inte La Grave - är det gott/rejält med snö så ta en dagstur dit. Snacka med din guide på centret ;)

Ucpa
via franska ucpa sidan kan du boka hur långa resor du vill det är bara ta 1+1+1+1+1+1+1+1 veckor. Dock svårare med svenska. Men bokar du via franska så hamnar du i fransktalande grupp.

Ucpa
Om man bokar via svenska sidan, hamnar man automatiskt i nån engelsktalande grupp då? Eller bör man kunna ta sig omkring någorlunda bekymmerslöst med franska?

Ucpa
Om du bokar via den svenska hemsidan så hamnar du i en svensktalande grupp, med en moniteur som kommer att ha skiftande engelskakunskaper. Och även om du skulle boka via franska hemsidan och hamna i en fransk grupp så är skidåkning IMHO inte mer komplicerat än att man kan göra sig förstådd med lite kreativt kroppsspråk.

Tillbaka
Topp