Ucpa?

Turbo_M

Ny medlem
Ucpa?
Är det någon som har erfarenhet av deras resor? Gärna både för och nackdelar, tack! Offpist resorna verkar grymt kul men jag undrar vilken nivå skidåkningen ligger?

Ucpa?
UCPA har mest fördelar, du betalar i princip allt på hemmaplan och jag tycker att deras resor är väldigt prisvärda. Vad man dock måste vara beredd på är att du får vad du betalar för. Boendet kan väl enklast beskrivas som vandrarhems boende och maten är fransk husmanskost, men du kan vara lugn för att du blir mätt. Min erfarenhet säger också att de flesta är nöjda med skidåkningen, oavsett om man knappt sett ett par skidor innan eller åker i offpist grupperna - det är framförallt skidåkningen i grupp som gör att jag åker med UCPA. Det enda som jag egentligen tycker brister är utrustningen, den har ofta ett par år på nacken och det kan vara väl värt att ta med sig egna eller hyra skidor i en sportbutik på orten.

Ucpa?
Jag åker med ucpa för första gången i år och gör det därför att jag har hört så mycket gott om det. Var i Chamonix för ett år sedan och åkte då med en annan resebyrå än mina polare som åkte med ucpa till samma ort. Deras åkning var vad jag förstår väldigt bra och dom hade dessutom gjort av med mindre pengar än vad jag gjorde.....

Ucpa?
Jag har åkt med U.C.P.A många gånger och till olika orter. Det skiljer sig en del på boendestandarden beroende på viket center man kommer till (om de hunnit renovera), men generellt är de riktigt fint och ofta med egen toalett/duch till rummet. Att åka med guide är den största behållningen (snowboard för mig) och ser man till att hamna i en grupp med bara svenskar (hög standard jmf. fransmän) kan man lätt komma överens om en veckas ren offpiståkning. Att betala extra för offpist och andra kurser har jag aldrig sett löna sig. De grupperna har alltid blivit besvikna på mina resor! Varning om du är i kontakt med BENGT ERWAST, idé & reseansvarig i sverige. Han är en sån filur som bara snackar skit och inte håller vad han lovar + otrevligt bemötande när han pressas. Tyvärr har priserna gått upp rejält de senaste tre åren och nu skiljer det nästan inget mot andra resebolag (och då får du flyga). De svenska reseledarna håller ojämn standard. Flera gånger har det varit tjejer som bara bryr sig om att lägga upp sig för de norska kollegorna och skiter i resenärerna (med ett par undantag). Får du dock SIMON HANSEN kan du förbereda dig på en lyckad semester. Vill du veta något mer specifikt är det bara maila...

Ucpa?
Jag åkte med dem v.2 i år till Val Thorens....allting var bra för utom att centret (UCPA) låg lite nedanför centrum...jobbigt dit, lätt hem i och för sig....maten var inte så bra heller...man fick mycket men en del rätter var inte så goda...fast det fanns ju allltid salladsbord och bröd...(läs baguette)...sedan var boendet lite slitet också men några som jag snackade med som hade varit på andra ställen sa att det brukar vara bättre...fast det dög för mig...om du åker till val thorens och kör bräda så se till att du får Yoyo som moniteur...han är skitbra!

Ucpa?
Var i val Thorens med ucpa för två veckor sedan, skidåkningen var grym, det är helt överlägset att åka med guide, de hittar bra åkning hela tiden! boendet går ju att få bättre.. men eftersom man inte åker ner för att sova gott så väger skidåkningen in stort och jag kommer då åka fler gånger med dem!

Ucpa?
Var i Les Deus Alpes förra vintern med UCPA, blev över lag nöjd. Trevligt och nytt hotell som låg bra till, bra mat, kanske med undantag för baguettelunchen som var standard... Skidor och pjäxor var gamla tyvärr, åkte sönder ett par skidor så de måste varit ganska slutkörda. Sen var det dåligt med snö men det kan jag inte skylla på UCPA. Vad negativt allt låter, det var det inte!
Åkningen på glaciären var mycket bra, likaså skidskolan. Kvällsaktiviteterna höll också hög klass.

Hörde av andra resenärer att de på vissa anläggningar hade testskidor som man fick låna istället för de gamla laggen de hade där.

Ucpa?
Det är inte så stor vinst att åka med UCPA jämfört med något annat charterbolag, om man inte är intresserad av skidskola. Jag personligen upplever UCPA:s skidskola som seg och tråkig, jag är inte i alperna för att sladda i pisterna med en fransk skidlärare! Ett plus kan också vara att man får låna utrustningen, men då får man inte ha för höga krav. Kort sagt är det nog mest givande och lönsamt om man inte är så van skidåkare.
Just det, offpistkursen var det sämsta jag någonsin varit med om! Betala en massa pengar för att kryssa bland pucklarna mellan pisterna på Grands Montets, inte någon höjdare! Stor varning för den!

Ucpa?
Jag förstår inte vad all kritik kommer ifrån. Jag har åkt med dem de senaste två åren till Argentiére (Chamonix) samt Val T. Jag har haft det superbra och alla i mitt gäng (ca 20 pers) har varit grymt nöjda ock kommer att fortsätta åka med dem, iår blir det Val Disere.
När jag åkt så har jag tillbringat ca 80% av tiden offpist och resten har varit önskningar om att träna carvin, hopp puckel m.m.
Skidskola är det i de lägre nivåerna åker man F grupp så funkar guiden som guide. Guiderna i F-grupperna är oftast utbildade bergsguider och är mkt erfarna och duktiga åkare i det mesta (självklart är de inte i landslagsklass i allat...) och har alltid varit flera år på samma ställe.

För att få samma erfarenhet som guiderna så räcker det inte att ha tillbringat en säsong på stället...
Har man haft dålig åkning så är det inte guidens fel!!! Det är fritt att åka själv om man vill men varför göra det?

Ucpa?
Varit i Val d`Isere med UCPA några gånger.

Superbra !

94 fick vi en bergsguide till skidlärare och fastän jag inte gick i offpist grupp var det offpist hela veckan.

Åk till Val d`Isere. Om det finns puder lär du få uppleva det !

Med UCPA är det skidåkning som gäller och inte så mycket fokus på boende och käk mm.

Tycker dock också att priserna börjat stiga lite väl mycket.

Åker själv till Serre Chevalier denna gång och hälsar på brorsan (dock ej med UCPA).

/Puderdrömmaren.

Ucpa?
Var förra veckan i Argentiere med UCPA och för mig så passar det perfekt, offpist så klart. Vi åkte med bergsguide och trots att det snöade, blåste ordentligt (dålig sikt) så var vi uppe och åkte rännor, var uppe på Augille de Pourrie en dag som man utan bergsguide hade suttit och fikat istället.

Vi åkte, brant och i skapligt högt tempo. Kalasåkning hela veckan!

Låneskidorna var Bandit XX i bra skick, jag åkte telemark så jag nöjde mig med mina Völkl G4 (tills de blev stulna:-(

Mat ok (mycket mat är alltid bra).
Rum ok (man är där för att åka skidor inte mysa på rummet)
Buss nja (men det blir skapligt billigt)
Bergsguide hela veckan KALAS

Ucpa?
Ska till chamonix med UCPA om 2 veckor, kul att du hade det kalas! är taggad som fan... vet du vad man kan hyra för skidor och pjäxor? är det gammalt skit eller kan man hyra nya? är sugen på hyra ett par pocket rockets eller något dyligt! måste även ha ett par pjäxor av årets modell... ska köpa nya och måste testa lite olika...

ha de

// bison.

Ucpa?
UCPA styrka ligger i Guiden. Jag var i ValThorens förra året och hade aldrig funnit alla finurliga off-pist ställen utan guide. Brollan åkte dock även med dom till Vald`Isere och då var det inte riktigt lika bra guidning.
utrustningen kan vara ganska sunkiga men jag hade mina egna skidor med mig.
Boendet i ValThorens var rätt så dåligt men som vi åkte så sov man mest i rummet. Maten var juste. Två varma mål mat om dagen är mer än vad jag äter annars.
För att vara storköksmat så var det jäkligt gott.
Jag tyckte att man fick bra valuta för pengarna men är man ett
par eller en grupp som vill ha högre standard på rum osv så bör man ta något annat. Man skall komma ihåg att UCPA är ungefär
som svenska friluftsfrämjandet och är en icke vinstdrivande organisation. Det svenska UCPA är dock inte samma. De ordnar
med bussresorna som jag tror de kör med marginal.

Tillbaka
Topp