Underhålla ovansidan av kanterna, jack

Chrisse

Ny medlem
Hej, första inlägget här för mig!
Jag köpte en ny snowboard förra året (min första) och efter en veckas åkning så har den fått några små ”jack” på ovansidorna vid kanterna, förmodligen från liftköerna. Lite förvånad då jag inte upplevt det tidigare med hyr snowboard eller från farsans bräda som gått 20 säsonger (1 vecka per säsong)... Jag gissar att detta är ganska vanligt, men jag undrar om det finns något sätt att ”ta hand om kanterna”. Såg någon video när man filade ner kanterna (ovansidan). Är detta något ni gör/ har hört talas om, att man filar/sandpapprar ovansidan av kanterna för att förebygga jack osv? Är det något man bör göra? Jag bifogar två bilder på hur det ser ut nu, det är inga stora jack, men jag vill inte att de ska bli värre eller gå upp :).
0AF38312-D6EF-4B1D-A241-60C1E9FCF1D8.jpeg
C21CF5FB-1AB8-4817-9F32-B1F8714238E8.jpeg

TopiNieminen

Aktiv medlem
Ja, runda av kanterna med sandpapper precis som du beskriver så är de inte så känsliga längre.

TopiNieminen

Aktiv medlem
Kör bara. Det är smaksak om man vill ha rund - eller rak - /fasad kant. Rund kant kan du göra med sandpappret i handen och vid en rak kant kan en slipkloss vara bra att ha som hjälpmedel.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp