Undersökning om begreppet mittmontering

• Trådstartare Trådstartare MnO
  • Start datum Start datum

MnO

Aktiv medlem
Som utlovat i Skidnarkomanens felmonteringstråd kommer här ett omröstningsinlägg rörande mittmonterade skidor. Som alla vet diskuteras ämnet flitigt här på forumet. Bootcenter precis på mitten av skidan rent längdmässigt är extremt långt fram. De allra flesta skulle uppfatta det som att pjäxan sitter klart framför mitten med en sådan montering. Det är ytterst få som man ser i backen som verkligen har bindningen där jämfört med hur ofta det diskuteras. Många kallar en montering långt fram på skidan, fast inte på den reella mitten av skidan, för mittmontering med viss rätt. Det är ändå mycket närmare mitten än vad en traditionell montering innebär och det känns som att man står på mitten av skidan när man åker. På grund av förvirringen som råder tycker jag att det är på sin plats med en undersökning om vad folk egentligen avser när begreppet mittmontering används.

Hur många av er jibbers som snackar om mittmontering menar egentligen MITTmontering, och hur många menar JIBBmontering (om jag tillåts kalla det så tills vidare)?

> Med "mittmontering" menar jag enligt definitionen i det här inlägget att enligt ovan verkligen sätta bootcenter på mitten av skidan, alltså tex exakt 85cm från tailen på en skida som mätes till 170cm från tippen till tailen.

> Med "jibbmontering" syftar jag på att pjäxan monteras på det främre märket om det finns en markering för freestyle/modern och en för freeride/traditional, alternativt att sätta bindningen något framför det rekommenderade märket utan att för den skull stå precis i mitten av skidan.

-----------------------------------------------------

Så till alla jibbers där ute... Jag vill genomföra en ytterst ovetenskaplig undersökning. Låt inte det här inläggets framlagda defintioner påverka din röstning. Svara efter hur du själv uppfattar saken.

-----------------------------------------------------

1. Vad anser du att en mittmontering innebär?

a) En montering där pjäxans märke hamnar exakt mitt på skidan.
b) En montering enligt det främre rekommenderade märket på en twintip.
c) En montering några cm framför det rekommenderade märket (jibbmarkering om det finns flera), men ändå inte i den reella mitten av skidan.

2. Hur har du monterat dina twintips?

a) Exakt i den längdmässiga mitten av skidan.
b) Enligt det främre rekommenderade märket (jib/freestyle/modern) eller enligt den enda existerande markeringen.
c) Enligt det bakre rekommenderade märket (freeride/traditional).
d) Något framför det främre märket, men ändå inte enligt a.
e) Bakom det bakre märket.

Om du har skidor som inte har en för twintips typiska markeringar (tex vissa K2 med en centimeterskala istället för märken) får du göra en uppskattning av hur din montering ser ut och välja det alternativ som passar bäst.

1.A

2.A

Edit: Jag är inte heller någon jibber, men det blev en sån montering ändå.

Jag är ingen jibber, men ändå:
1b
2b

Att säga mittmontering är väl egentligen fel, men när folk väl börjat använda fel ord så är det svårt att ändra, och alla förstår väl oftast vad man menar med bak/mittmontering.

Är lite som namnet "snowblades", som egentligen är ett produktnamn, precis som "teneighty" eller "pocketrocket", när man egentligen talar om skiboards...

1.A

2.C

Jo, det heter ju Skiboard´s. Snowblades är bara en känd modell av Salomon. Men det ska vi inte snacka om här..

Nästa år ska jag nog köra mittmonterat.

Finns det inte nån "klassjibber" typ Jacob W eller Jon O som skulle kunna kommentera bindningsplacering på jibbskida?
Personligen så tror jag att många som ska ha en speciell montering inte skulle känna skillnad om man monterar en decimeter hit eller dit!

Ser många "jibbers" nu som med grov felposition på skidan och "mittmonterat" rockar runt i Årepisterna utan kontroll. Dock med alla attribut i högform.

Skönt att du går in och bekräftar själva nyttan med inlägget, Nojlas, genom att säga
"alla förstår väl oftast vad man menar med bak/mittmontering" och samtidigt svara helt annorlunda än de två andra.

Kom igen nu jibbers. Jag vill ha lite statistisk tyngd med flera svar.

1. A (se nedan)
2. C

Borde inte mittmontering egentligen innebära att man har trampdynan/tårna på exakta mitten av skidan? Det är ju ungefär där masscentrum ligger löst sagt (beror ju på hur man står). Rent åktekniskt bör man även ta hänsyn till skärningen på skidorna för att få rätt beteende. Det är tex assvårt att köra carving switch på mina eftersom dom sitter bak... Bara spekulationer, har ännu inte provat mittmonterat =/

1, A

2, Ja du, ja har ett par K2 PE som e monterade midsole +3 enligt deras sätt att mäta. Du får helt enkelt placera in de på det svarsalternativ du tycker de är. I vilket fall så är det ju derfinitivt varken a eller e.

1A
2C

har en fråga till er som har mittmonterat eller jibbmonterat!
känner man stor skillnad på att åka slalom vanligt i backen när man har mittmonterat mot att ha den rekomenderade "bakmonteringen"??? funderar på att mittmontera men jag vill veta om det är stro skillnad??? vore väldigt tacksam för svar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

tar upp länken för jag vill vääääldigt järna ha svar på min fråga ovan... ovanför fiskfan... tacksam för svar!!!

Ja du david, är du ute efter att montera bindningen brutalt på mitten vilket ja antar iom att du svarat A på fråga 1 så är det knappast något jag rekommenderar, efter en sådan montering har du värdelösa åkegenskaper, förutom vid fakieåknin vill säga

nej hyllengren. jag håller inte med jag tycker inte du tappar mycket. eller jag kör med rekomenderad jibb punkt eller ja mittpunkten enligt k2 pe o jag tycker inte jag tappar mycket jämfört med mina förra twinttips som var vanligt monterade. iof har pe bättre pist egenskaper än völkl expression men men

1. A

2. D

Man vill ju inte vara helt borta utanför parken ;)

1. Både A och B funkar som mittmonterat.

2.B på maden'ak och D på fujative corecenter +1 inte mycke men ändå :P

Tillbaka
Topp