MnO
Aktiv medlem
Undersökning om begreppet mittmontering
Som utlovat i Skidnarkomanens felmonteringstråd kommer här ett omröstningsinlägg rörande mittmonterade skidor. Som alla vet diskuteras ämnet flitigt här på forumet. Bootcenter precis på mitten av skidan rent längdmässigt är extremt långt fram. De allra flesta skulle uppfatta det som att pjäxan sitter klart framför mitten med en sådan montering. Det är ytterst få som man ser i backen som verkligen har bindningen där jämfört med hur ofta det diskuteras. Många kallar en montering långt fram på skidan, fast inte på den reella mitten av skidan, för mittmontering med viss rätt. Det är ändå mycket närmare mitten än vad en traditionell montering innebär och det känns som att man står på mitten av skidan när man åker. På grund av förvirringen som råder tycker jag att det är på sin plats med en undersökning om vad folk egentligen avser när begreppet mittmontering används.
Hur många av er jibbers som snackar om mittmontering menar egentligen MITTmontering, och hur många menar JIBBmontering (om jag tillåts kalla det så tills vidare)?
> Med "mittmontering" menar jag enligt definitionen i det här inlägget att enligt ovan verkligen sätta bootcenter på mitten av skidan, alltså tex exakt 85cm från tailen på en skida som mätes till 170cm från tippen till tailen.
> Med "jibbmontering" syftar jag på att pjäxan monteras på det främre märket om det finns en markering för freestyle/modern och en för freeride/traditional, alternativt att sätta bindningen något framför det rekommenderade märket utan att för den skull stå precis i mitten av skidan.
-----------------------------------------------------
Så till alla jibbers där ute... Jag vill genomföra en ytterst ovetenskaplig undersökning. Låt inte det här inläggets framlagda defintioner påverka din röstning. Svara efter hur du själv uppfattar saken.
1. Vad anser du att en mittmontering innebär?
a) En montering där pjäxans märke hamnar exakt mitt på skidan.
b) En montering enligt det främre rekommenderade märket på en twintip.
c) En montering några cm framför det rekommenderade märket (jibbmarkering om det finns flera), men ändå inte i den reella mitten av skidan.
2. Hur har du monterat dina twintips?
a) Exakt i den längdmässiga mitten av skidan.
b) Enligt det främre rekommenderade märket (jib/freestyle/modern) eller enligt den enda existerande markeringen.
c) Enligt det bakre rekommenderade märket (freeride/traditional).
d) Något framför det främre märket, men ändå inte enligt a.
e) Bakom det bakre märket.
Om du har skidor som inte har en för twintips typiska markeringar (tex vissa K2 med en centimeterskala istället för märken) får du göra en uppskattning av hur din montering ser ut och välja det alternativ som passar bäst.
Hur många av er jibbers som snackar om mittmontering menar egentligen MITTmontering, och hur många menar JIBBmontering (om jag tillåts kalla det så tills vidare)?
> Med "mittmontering" menar jag enligt definitionen i det här inlägget att enligt ovan verkligen sätta bootcenter på mitten av skidan, alltså tex exakt 85cm från tailen på en skida som mätes till 170cm från tippen till tailen.
> Med "jibbmontering" syftar jag på att pjäxan monteras på det främre märket om det finns en markering för freestyle/modern och en för freeride/traditional, alternativt att sätta bindningen något framför det rekommenderade märket utan att för den skull stå precis i mitten av skidan.
Så till alla jibbers där ute... Jag vill genomföra en ytterst ovetenskaplig undersökning. Låt inte det här inläggets framlagda defintioner påverka din röstning. Svara efter hur du själv uppfattar saken.
1. Vad anser du att en mittmontering innebär?
a) En montering där pjäxans märke hamnar exakt mitt på skidan.
b) En montering enligt det främre rekommenderade märket på en twintip.
c) En montering några cm framför det rekommenderade märket (jibbmarkering om det finns flera), men ändå inte i den reella mitten av skidan.
2. Hur har du monterat dina twintips?
a) Exakt i den längdmässiga mitten av skidan.
b) Enligt det främre rekommenderade märket (jib/freestyle/modern) eller enligt den enda existerande markeringen.
c) Enligt det bakre rekommenderade märket (freeride/traditional).
d) Något framför det främre märket, men ändå inte enligt a.
e) Bakom det bakre märket.
Om du har skidor som inte har en för twintips typiska markeringar (tex vissa K2 med en centimeterskala istället för märken) får du göra en uppskattning av hur din montering ser ut och välja det alternativ som passar bäst.