Underställ, Lager 1, Icebreaker vs. Peak Perfor?

Niiiicke

Medlem
Någon som vet om det någon skillnad mellan Icebreaker vs. Peak Performance underställ, lager 1?

Inget kan vara bättre än Icebreaker... 100% merinoull.
Vet inte vad peak performance är dock. Men i st.anton så såde Peak Performance butiken icebreaker bl.a.

Alla ställ med 100% merino är bra. Om Peak stället är det så är det en smaksak. Jag gillar icebreakar.

Icebreaker använder Merino ull i sina underställ, något som jag inte sett Peak göra hitinstills i alla fall. En snabb titt på peaks hemsida hittar jag bara polyamid/polyester/elastlan underställ.

Merinoull i en bra kvalitet och med en bra vävning kan nog slå det mesta i syntetväg så länge det inte blir allt för varmt/ man har för hög aktivitet. I vanliga fall har ull egenskaper som gör att de inte går så bra ihop med membrankläder. Ullens fibrer är innuti själva fibern hydrofil (vattenabsorberande) medan utsidan är hydrofob (vattenavstötande). Det vill säga att ullen har en tendens att lagra vatten inne i fibrerna. Det är därför man brukar säga att ull värmer även fast det är blött. i normala ullkläder är man beroende av en stor luftutväxling för att kunna transportera bort fukten från kroppen. Detta får man oftast inte under en skaljacka som i sig är helt vindtät, alltså har man en tendens att hålla en massa fukt innanför skalet. Det säger sig nu icebreaker ha rått bot på och mina erfarenheter är att det fungerar. En annan fördel med ullen är att den luktar mindre än vad syntetkläder gör så länge den inte är blöt.

Nackdelen med ull i underställ är framför allt slitstyrkan vilken är betydligt lägre än hos syntetunderställ. Sedan är det priset som generellt ligger rejält högt jämfört med syntetunderställ. Nu kostar väl i och för sig peak kläderna en hel del även de så det kanske inte fäller avgörandet mellan dessa två alternativ.

Tillbaka
Topp