Underställ som minskar svettningar o otrevlig odör

hovdeconsnow

Ny medlem
Var i Åre i fjol. Såg då någon reklam där om ett underställ som skulle vara av någon speciell ull. Detta material skulle förhindra svettningar o otrevliga odörer. Problemet är att jag inte kommer ihåg varken vad det hette materialet eller vart man kunde köpa det.. Kan ha hetat något med marinoull eller liknande.
Vore gött om man fick lite vidare info!

Marino ull stämmer bra. Om det minskar svettningar vet jag inte, men de börjar inte lukta i alla fall. Mycket funktionella =D

Kan bara säga att det är inga billiga grejer vi snackar om. Brukar vara kring 800kr för en överdel.

Icebreaker har sjukt behagliga merinoull-underställ. Ja dom kostar en del, men ack så sköna dom är. Sköna året runt.

Idefixteko ser jäkligt schysst ut iaf ;) ingen som vet vart dom har dessa så man kan testa dom?

eriC1: Priset är NP, men vart ligger butik så man kan testa? :)

eriC1 sa:
Icebreaker har sjukt behagliga merinoull-underställ. Ja dom kostar en del, men ack så sköna dom är. Sköna året runt.
asså på idefixteko får man lämna tillbacka eller byta om det inte passar eller om man inte vill ha det jag har för mig att man fick med en grej så man kan skicka tillbacka det om man behöver byta.

Woolpower (gamla Ullfrotté) gör rätt trevliga underställ, annars finns det väl ganska många märken som gör underställ av varierande kvalitet och kli? Icebreaker gör himla fina och sköna kläder, men om du har lite tight budget så fungerar ullmax rätt bra - kliar lite, lite, men för de pengar man sparar så kan man köpa flera eller så kanske det tom. räcker till en dags liftkort?

Precis som sjolund skriver finns det ett mängd olika producenter av underställ i merinoull. Många rekommenderar Icebreaker som gör helt fantastiska underställ. Men kolla också in underställ från Smartwool, Lundhags, TNF, Devolt, Aclima.
En sak som du kan ha i åtanken och som du kan fråga personalen om i butiken, är huruvida merinoullen kommer från får som har blivit utsatta för mulesing eller ej. Mulesing är ett ingrepp som är riktigt vidrigt där man skär av ett hudveck vid stjärten på fåret. I dagsläget vet jag att Icebreaker, Smartwool och Aclima kan garantera att deras ull är mulesingfri, är osäker på Lundhags, Woolpower och Devolt. TNF kunde inte sist jag frågade (ungefär ett år sedan) garantera att deras upp var mulesingfri.

Ha de fint!
/Andreas

...kanske går att tillägga: du luktar nog inte mindre svett iklädd Merinoullen än vanlig ull vad jag har märkt, men den är lite mjukare och trevligare så om är du en hårding så kan du köra på lite mer traditionell, billigare ylleplagg från vanliga fulfår - men precis som den tidigare Andreas skrev - se upp för Australiensisk Merinoull, det är stor risk att fåren har utsatts för sk. mulesing utan bedövning, vilket troligtvis svider som tusan.

Kanske värt att fundera över: kan du leva med att äta standardägg från ica eller kött från djur som har transporterats längre sträckor så kanske du kan du nog också leva med att fåren som har gett upphov till dina varma, sköna underställ hade några risiga veckor efter att ha blivit skuren på rumpan rätt så rejält.
Väldigt bra initiativ av Smartwool, Aclima och Icebreaker dock, hatten av :) - gillar speciellt koden i icebreakerkläderna som gör att man kan spåra var ullen kommer ifrån exakt - det är ju även kanske så att själva plagget inte sätts ihop, färgas och fixas av några stackars asiater som knappt får till brödfödan, samtidigt som tygfärgen förgiftar deras vatten och utrotar allt liv i de närliggande vattendragen.

Tillbaka
Topp