Totemann sa:
Onlytelemark sa:
Jag undrar vad dessa smagrabbar kallar offpist, 2m fran pisten i 5cm snö??? Eller var är föräldransvaret om man släpper sin unge ensammen pa riktig offpist, känns lika smart som att sätta sin 15aring pa afterskin, och själv inte vara med, riktig offpist ska alltid akas minst 2 st, gärna fler, och fullutrustad,,
Är du lika spydig om någon kallar de minsta pucklarna längst ner i parken hopp? Hopp som hopp!
Varför har du ett problem med att kidsen kallar sin åkning offpist? De vill ju bara vara som Seth Morrison & Kaj Zackrisson. Alla börjar någonstans och den åkning man har tillgång till är den bästa!
I min värld är offpist allting som inte är (in)pist. Om man åker i Lindvallen, så är "Stina" (heter den va?) den mest lätttillgängliga offpisten, även om där åker så många att den är lika hård och isig som en lutande hockeyrink.
Bortsett från OFFPISTEN i skogen mellan backarna. Det är inte samma kvalitéts åkning som helikopterskidåkning i Alaska, men lika fullt är det offpist.
Vad är "riktig offpist" i dina ögon? Tura 3 timmar och sedan köra branta chutes på is/berg? Hade samma åk inte varit offpist om dit fanns en lift och det låg en pistad backa bredvid?
Fullutrustad: Morfin, komplett kirugrutrustning?
åk!!
Hôrru du Totemann Ta det lungt nu,, Vad jag ville framhäva var säkerheten vid offpist,, även liftnära offpist kan vara farlig, titta pâ mitt foto, taget i Les Sybelles förra säsongen, lavinen stannade 2m frân liftspâret, Jag blir mycket glad när jag ser smâttingar vilja âka utanför pistad nedfart, du har helt rätt i att ALLT som inte är pistat är offpist, skiftande kvalitet pâ snön, faktum är ju att vi som gillar offpist försöker tajma in den där perfekta dagen med puder till midjan, men handen pâ hjärtat, de dagarna är inte sâ mânga procent av vâra skiddagar. Men vad jag menar âr att alltför mânga säger till sina barn, inte offpist längre bort än att ni ser liften, = falsk säkerhet. lavintillbuden har ökat markant de senaste âren, vad beror det pâ? jo, fler âker offpist, jag tillhör dom som akte offpist redan i mitten av 70talet, da var det inte sâ mânga som sökte sig utanfôr pisterna, ett fâtal med mer eller mindre mental stôrning ; ) Nu när vâra barn är vuxna och en del med egna familjer âker pâ skidsemester och âker mkt offpist, andra följer efter,, Det faktum att även britter har lärt sig âka skidor riktigt bra spelar en stor roll, speciellt här i frankrike där de utgör den största gruppen skidâkare efter fransmän, men de kan inget om lavinsäkerhet, Tyvärr sâ hjâlper ju inte alltid kunskap och att man är utrustad för offpist, en kalkulerad risk, ja, men det kan vara farligt att âka i pisten med, jag var en weekend förra säsonen i Courchevel, risken att bli överkörd av en full Ryss var minst lika stor som att dras med i en lavin i avancerad offpist,,
Nice weekend till alla,,, det drar ihop sig snart,,,,,,