Uppgradera Rossignol B3

Uppgradera Rossignol B3
Hej Freeride!
Fick lite inspiration från en annan tråd där en tjej bad om tips om nya lagg till sin make!

Jag söker nu hjälp åt min kvinna!

Hon har ett par Rossignol Bandit B3 som hon köpte nya för ca 20 år sedan. De är "70% pist 30% offpist" och var "top of the line" i sin kategori när de var nya...

Hon har länge funderat på att uppgradera men barn och annat satt annan prio. Men, nu är barnen 13 och 15 och hon känner att det nu är dags för en uppgradering, men hon har inte en susning till vad!

Innan barn och familj åkte hon väldigt mycket skidor under ett antal år då hon bodde "vid Alperna" där det blev väldigt mycket skidåkning både i pist men framförallt offpist.

Våran verklighet nu är dock att vi åker mest pist.

Hon älskar karaktären hos sin Banditer. Hon tycker att det är, för henne, en ultimat mix mellan pist och offpist.

Själv älskar jag pistracers och fick henne att prova ett par Head Supershape Speed för ca 7-8 år sedan, hon gillade dom men föredrar ändå karaktären hos sina Banditer.

Åkstil; mer finess än kraft. Brukar åka ut till kanterna av pisterna för att hitta fin lössnö och köra kortsvängar där men även en del carving så klart. Håller hög teknisk nivå på alla underlag.

Vi är nu i Lofsdalen på sportlov och redo att testa olika skidor, så kom gärna med förslag till vad som är en modern motsvarighet till Rossignol Bandit B3!

Hälsningar Tomba la bomba

Uppgradera Rossignol B3
Rossignol Bandit åkte jag själv på, var en superfin skida när det begav sig. Mycket har hänt sen dess, som t.ex. rocker.

Det bör finnas en uppsjö av förslag som överträffar B3:orna. Jag skulle få henne att prova Extrem Mothertree 95.

Uppgradera Rossignol B3
Jag tvivlar att någon "carvar" med B3:or 😀 B3 motsvarar en modern all-mountain skida och när hon mestadels åker pist, skulle jag titta på en smalare skida i all-mountain kategorin, runt 78-85 i midjan.

Uppgradera Rossignol B3
Vilken färg har hennes B3'or? De har funnits i olika iterationer som skiljer sig markant från varandra.

@TailGunnar nog för att radien kan ha varit stor, beroende på årgång och längd, men jag ser ingen omöjlighet i att åka på drivna skär med dem?

Uppgradera Rossignol B3
Vilken färg har hennes B3'or? De har funnits i olika iterationer som skiljer sig markant från varandra.

@TailGunnar nog för att radien kan ha varit stor, beroende på årgång och längd, men jag ser ingen omöjlighet i att åka på drivna skär med dem?
De är gröna till färgen. Tror de är typ 83 cm i midja, ca 165 cm och 17 meter radie, så inga problem att åka på skär.

Tack för alla tips, får kolla igenom lite på nätet men nu närmast står skidåkning på schemat.

/Tomba la bomba

Uppgradera Rossignol B3
Detta är skidorna hon har idag (168 cm): https://www.freeride.se/prylar/skidor/rossignol-bandit-b3.html#reviews

De har följande spec:
Längd: 168 cm
Midja: 83 mm
Radie: 16 meter

Tar gärna emot förslag på bra allmountain skidor med liknande spec, lite googling med det i åtanke har givit denna lista:

Fisher Ranger 96
Nordica Unleashed 98
Völkl Blaze 94

Alla skidorna ovan har genomgående presterat toppresultat i olika tester, så nu återstår att testa, vilket i slutänden är ett måste för att hitta helt rätt. Men förlänger gärna som sagt test listan :)

Bombarhälsningar
Tomba la bomba

Uppgradera Rossignol B3
Jo, det är helt möjligt. Men oftast inte. Jag är i PCs bandwagon när det gäller carving https://www.freeride.se/forum/threads/lang-tung-nyborjare-medel-vilka-skidor.154782/#post-1316089
Jag skulle säga att PC är generös. Men vad som menas med att carvea eller att vara en duktig åkare kan stötas och blötas.

Klart är att freerides användare inte är, eller åtminstone inte var, representativa för den skidåkande befolkningen i stort.

Uppgradera Rossignol B3
De är gröna till färgen. Tror de är typ 83 cm i midja, ca 165 cm och 17 meter radie, så inga problem att åka på skär.

Tack för alla tips, får kolla igenom lite på nätet men nu närmast står skidåkning på schemat.

/Tomba la bomba
Jag kan inte erinra huruvida jag har åkt på den årgången B3, än mindre hur den känns. Den tidigare B3 (svårt/vit med flames och 94mm midja) var däremot både relativt, för sin tid, mjuk och väldämpad. Det närmaste jag kan komma idag på rak arm är rossignols 98mm breda friåkningsskida för ett par säsonger sedan

Uppgradera Rossignol B3
Apropå "carva"; har inte läst den tråden men jag tror de flesta som har åkt alpint ett tag kan göra rena skär, bara hastigheten är tillräckligt låg och lutningen inte för brant ;)

Men man kan ju också se det som att om man kör med helt rena skär, så bombar man inte tillräckligt hårt!

Bara att kolla vilken wc-tävling som helst i tex storslalom; även de bästa i åkarna i världen sladdar en del för att korrigera svängningarna för att ta sig runt portarna, hade de kört långsammare så hade de inte behövt sladda så mycket ;)

Uppgradera Rossignol B3
Blaze 94 ska ju som jag skrev finnas på Karins sportbod i byn. Gå in och prata med dom om det finns möjlighet att få testa några olika. Tror även Blizzard skidorna jag skrev om kan vara värda att testa. Lite krångligare att det inte ligger vid anläggningen men ta ett snack med dom så går det säkert att lösa.

Tillbaka
Topp