Upphöjda sAngående bindningar till fat ski.

K2twintip

Ny medlem
Tja, kör på ett par big daddy 125 midja 190 långa. Köpte de förra året å körde runt på ett par vanliga gamla bindningar. Nu till frågan, såg att en åkte med en skena under sin bindning på ett par liknande skidor. Han stod cirka 2-3cm högre än jag. Vad ger detta för fördel? enklare att åka i pisten?

mvh

ok. ja det, det fans ju troligt vis en tanke bakom det... men innan jag vågar slänga ur mig en "analys" så undrar jag om det var ett par breda skidor eller smala skidor han hadde? bra fråga, intresant!

Klassiker är att ha höga bindningar på pistskidor för att få ett större moment och lite bättre tryck på kanten. Inget att ha på feta skidor. Om du kollar de flesta bindningar som sitter på breda lagg så är de så låga som möjligt.

Om det verkligen var en skena du såg så var det nog ett par randonne-bindningar som sagt. Då kan du koppla loss hälen och traska uppför.

Det var på ett par feta skidor, och jag e näst intill 100% säker på att det inte va randonne bindningar. Tänkte om han hade dessa för att underlätta i pisten, vilket de borde göra?

Det kan vara en hemmasnickrad platta för att kunna byta mellan alpin- och telemarksbindning. 2-3cm är dock extremt högt, även för racingplattor. Så höga är nästan bara rando-bindningar. Du tror inte att du skulle kunna kolla på lite olika bindningsmodeller och försöka hitta ungefär vilka det var, för då kan vi def. bena ut det hela...

Som evil sa vill du stå så nära skidan som möjligt på offpistskidor, känsla och kontroll eftersöks, inte moment och kantning som på pistskidor.

precis som gabbarna ovan säger... randonné.
eller så var han lite koko i bollen och körde höga raceplattor?:O
eller så hadde han koll på läget... vem vet?

Carled sa:
Som evil sa vill du stå så nära skidan som möjligt på offpistskidor, känsla och kontroll eftersöks, inte moment och kantning som på pistskidor.

Tillbaka
Topp