liedholm sa:
Kanada är identiskt med Sverige förutom på två punkter:
1. Det snöar mer
2. De har samma inställning till gräs/andra droger som svenskar har till öl/grogg
Allt kostar samma i Sverige och Kanada, förutom soppa som är 1-2 kronor billigare i Kanada men det tar de igen på att ha dyrare bilförsäkring och törstigare kärror.
Så en väldigt enkel tumregel när man gör budget för Kanada är att fundera på vad mat, prylar och övriga kostnader(sprit, bensin, fyllekäk etc.) skulle kosta om du lever precis likadant i Sverige under samma period.
En enkel budget kan se ut som så här per månad om man är borta 4 månader:
Flygbiljett 2000
Boende 5000
Liftkort 2500 (beror på ort så klart)
Mat 2000 (det man äter hemma)
Försäkring 500
Sprit/gräs 1000
Bil 1500 (soppa, inköp, försäkring, saker som går sönder...varierar lite beroende på hur många som delar)
Övrigt 2500 (saker man inte tänker på men som kostar pengar)
------------------------
Totalt 17 000
Ta budgeten med en nypa salt då det bara är ett snabbt exempel. Självklart går det att snåla ner på de flesta poster eller att ändra på olika poster inom budgeten. Tänk dock på att det som vanligt gäller att ha mer pengar än man tror sig behöva. Bara en så enkel sak som att skrota puderlaggen innebär en kostnad på 5-6 stora. Trasiga skidkläder lr skrotad hjälm blir även det någon tusenlapp om det händer.
woho, den där 2000sek biljetten vill jag veta var du får tag i!
och var åker du skidor där liftkortet är på 2500sek?
eller, om du räknar att man ska ta allt gånger 4?
jag skulle ställa upp det såhär:
Flygbiljett ~7000 ToR
Boende ~14000, 3500/mån (om du inte väljer att åka till Whistler, då du får räkna med minst 5000sek i månaden)
Liftkort ~5000sek earlybird revy/ +1000sek earlybird Fernie
Mat ~8000, 2000/mån (det man äter hemma)
Försäkring ~2000 med Gouda travel insurance
Sprit/gräs för var och en att räkna på
Bil ~20000sek för bilen(självklart kan du hitta billigare!), + skatt och + försäkring(engångskostnad eller varje månad, kostnad beroende på bil, årsmodell, förare, försäkringsalternativ osv osv osv, ~700sek/månad) 300sek/mån för bensin
Övrigt räknar jag inte med då det är för många faktorer som spelar in för att få ut ett rimligt belopp. du får helt enkelt använda fantasin!

------------------------
Totalt 61000sek
SJÄLVKLART, går ALLT att göra billigare, och ALLT är beroende på var du bor, vem du är, hur du lever, hur du är ekonomisk osv osv.
T.ex dela en bil på några polare drar ner det rejält, och beroende på vart du väljer att åka, kan alternativet att INTE ha en bil finnas. vilket kan minska dina kostnader med 25000sek. Och, om du köper en bil, så får du ju lite pengar tillbaka när du väl säljer den. Tänk dock på att när du åker hem från din säsong, åker många andra bilägare hem också. Så, för att få din bil såld, var beredd att gå ner i pris. Jag räkande heller inte med saker som sprit/gräs/övrigt/udda. Då det är upp till var och en
Vill fortfarande veta vart man kan hitta biljetter för 2000sek.......