usa/canada 2012 ?

marcuszs

Ny medlem
usa/canada 2012 ?
Hejsan på er där ute!

mitt namn är marcus karlsson, jag är en hängiven snowboardåkare på 24 år, men även skidor också.
Jag bor och kommer från Virserum som ligger djupt inne i smålands djupa skogar. Att besöka
Nordamerikas puderbackar har alltid varit lite av en dröm. Tyvärr har detta aldrig blivit av,
då flesta av mina vänner inte åker skidor eller bräda. Så jag tänkte jag skulle kolla intresset här istället, att
sätta mig själv på ett plan för att åka runt halva jordklotet känns inte riktigt hundra. Så skulle va skoj om man kanske kunde få med sig nån vapendragare eller fler.

mvh / marcus

usa/canada 2012 ?
Simon från Göteborg drar till Jackson Hole i november. Skulle någon vara sugen på att leta lite boende osv. ihop så är det bara att höra av sig.

usa/canada 2012 ?
Tja viktor!

nära och bra, mellan dig och mig ju hehe.
jadu det spelar la inte så stor roll, bara det finns gott om puder.
Har vart lite nyfiken på utah, har hört att det är grymt där om man är ute efter offpist.

mvh

usa/canada 2012 ?
Jaså sån lyx, tänk om en annan hade haft så hehe.
jag är rätt flexibel utav mig, vill egentligen bara komma
iväg. har säkert försökt i 2 år men aldrig fått med mig någon,
så kunde va nice om det verkligen skulle bli av nu

mvh.

usa/canada 2012 ?
har litt funderingar pa att dra over till carlifonien i oktober o hooka upp me lite folk som ja kanner dar o dra pa roadtrip till lite olika goa sno stallen o stanna sen nanstans dar man tycker de e sjukt bra...

ba o hojta te om ni e sugna pa att eventuellt kila pa :P

usa/canada 2012 ?
Hallå där, jag ska också över till USA nästa säsong, eventuellt någon avstickare i Canada men fokus USA, kan mycket väl tänka mig att roadtrippa mellan olika skidorter. Tänkte skaffa ett Epic ski pass redan nu så en del åkning i Colorado är det ju planerat. Men öppen för förslag, åker bräda och helst offpist. Varnar dock för att jag framrycker med rollator pga åldern (snart 29) men eventuell bilhyra brukar vara billigare om föraren är över 25, något för er ungdomar att fundera över....

usa/canada 2012 ?
hahahaha rollator!! redan vid 29 ar.. illa illa... e de en rolls roys eller? min mormor har en rolls roys sager hon :P
ja kan tanka mej att avsticka bade till hoger o vanster o upp o ner pa den sidan atlanten... kommer eventuellt plocka me mej surfen axa bara for att fa leka av mej i vattnet om ja e i narheten av det nangang... eller de kankse e lattare o lana/hyra en pa plats isf hmm..
lossnadyrkare ar man men ja gillar leka runt i parken axa :D
ok du hyr husbilen o vi andra styr den?

usa/canada 2012 ?
Okej, rollator var kanske lite överdrivet men jag är gammal var poängen och därmed håller jag mig borta från parken, gamla kroppar slår sig illa ;)

Hyra eller köpa bil är ju frågan, beror ju på vilka hyrtider vi snackar om, vad som blir billigast. Jag kommer åka över i december eller januari, troligen december.

Hur långt norrut i Norge jobbar du?

usa/canada 2012 ?
ja jobbar i hela norge, o ska tydligen aven kora hela sverige nar ja kommer hem.. resande saljare serru :D funkar finemangbra, goa pengar o alltid nya platser att se o jobba pa plus massa roliga folk att prata me hela dagarna hahahaha

ja de kankse e billigare o kopa bilen... vi far kika pa de... nu ska ja ata midda o sen ta en liten eftermiddas surf

usa/canada 2012 ?
Hur går det med eran planering..? Jag ska till USA nästa år men har ingen att åka med.. hade tänkt mig mammoth, någon som är intresserad av det? Har iofs inte tänkt vara borta hela säsongen. Men om ni har några goa planer kanske man kan joina..
/Ida

usa/canada 2012 ?
Läget är följande, Epic ski pass för orterna i Colorado är ordnad. Min plan är väl att ordna hyfsat billigt boende på någon plats, ordna hyfsad bil att roadtrippa med när det passar sig och ta hotell/soffplats/golv på ställena man passerar. Finanserna är i princip ordnade så det handlar inte så mycket om utan när och hur. Kommer nog åka över i december. Mammoth såg värdigt ut.

usa/canada 2012 ?
inte fixat me pass än men ska göras inom kort.. resten e mer eller mindre klart, utom avresedatum från svea rike.

idasjostrand, du e mer än välkommen o joina nar du vill!! the more the merrier som man säger!

usa/canada 2012 ?
Hejsan!

Tipsar om att åka till Canada och Revelstoke, jag har varit där senaste två säsongerna och det har varit asgrymt! Speciellt förra säsongen då vi fick dryga 3 meter snö under januari...det var som smutt! Jag har en bil till salu som står i Revelstoke om ni skulle vara intresserade. En 7-sitsare med bra plats för skidprylar och möjligheter att spänna fast saker på taket också. Att ha egen bil på plats rekommenderas starkt då man blir mer flexibel och kan köra iväg på lite roadtrips m.m. (och framför allt, slippa släpa hem alla kartonger öl för hand..)

Jag har inte bestämt mig själv om jag ska åka i år också så därför säljer jag bilen. Hör av er om det är intressant.

usa/canada 2012 ?
Hallå!
David heter jag och är 21 år gammal och från en liten liten by som ligger mellan stockholm och uppsala! Tänkte göra en säsong men vet inte vart! Fick upp ögonen för revelstoke som verkar vara helt okej;) Tänkte höra ifall någon har tips el dyl. Hur mycket räknar ni t.ex att ha med er på fickan ni som inte ska jobba! Eftersom boende är en ganska stor grej i säsongen så kan det ju vara bra att veta om det är någon som är sugen på att dela boende då jag snarast borde försöka hitta mig 1 kvm eller 2!:)
Fridens!

Senast ändrad:
usa/canada 2012 ?
Kanada är identiskt med Sverige förutom på två punkter:

1. Det snöar mer
2. De har samma inställning till gräs/andra droger som svenskar har till öl/grogg

Allt kostar samma i Sverige och Kanada, förutom soppa som är 1-2 kronor billigare i Kanada men det tar de igen på att ha dyrare bilförsäkring och törstigare kärror.

Så en väldigt enkel tumregel när man gör budget för Kanada är att fundera på vad mat, prylar och övriga kostnader(sprit, bensin, fyllekäk etc.) skulle kosta om du lever precis likadant i Sverige under samma period.

En enkel budget kan se ut som så här per månad om man är borta 4 månader:

Flygbiljett 2000
Boende 5000
Liftkort 2500 (beror på ort så klart)
Mat 2000 (det man äter hemma)
Försäkring 500
Sprit/gräs 1000
Bil 1500 (soppa, inköp, försäkring, saker som går sönder...varierar lite beroende på hur många som delar)
Övrigt 2500 (saker man inte tänker på men som kostar pengar)
------------------------
Totalt 17 000

Ta budgeten med en nypa salt då det bara är ett snabbt exempel. Självklart går det att snåla ner på de flesta poster eller att ändra på olika poster inom budgeten. Tänk dock på att det som vanligt gäller att ha mer pengar än man tror sig behöva. Bara en så enkel sak som att skrota puderlaggen innebär en kostnad på 5-6 stora. Trasiga skidkläder lr skrotad hjälm blir även det någon tusenlapp om det händer.

usa/canada 2012 ?
Ser att det verkar finnas flera som är sugna på att resa ! härligt !
har sett att flera utav er är sugna på att åka en hel säsong. jag
har tyvärr ett rätt strikt jobb, och jag kan endast va borta i 2 veckor?
ingen som är intresserad utav det? eller tycker ni det är för lite...

usa/canada 2012 ?
liedholm sa:
Kanada är identiskt med Sverige förutom på två punkter:

1. Det snöar mer
2. De har samma inställning till gräs/andra droger som svenskar har till öl/grogg

Allt kostar samma i Sverige och Kanada, förutom soppa som är 1-2 kronor billigare i Kanada men det tar de igen på att ha dyrare bilförsäkring och törstigare kärror.

Så en väldigt enkel tumregel när man gör budget för Kanada är att fundera på vad mat, prylar och övriga kostnader(sprit, bensin, fyllekäk etc.) skulle kosta om du lever precis likadant i Sverige under samma period.

En enkel budget kan se ut som så här per månad om man är borta 4 månader:

Flygbiljett 2000
Boende 5000
Liftkort 2500 (beror på ort så klart)
Mat 2000 (det man äter hemma)
Försäkring 500
Sprit/gräs 1000
Bil 1500 (soppa, inköp, försäkring, saker som går sönder...varierar lite beroende på hur många som delar)
Övrigt 2500 (saker man inte tänker på men som kostar pengar)
------------------------
Totalt 17 000

Ta budgeten med en nypa salt då det bara är ett snabbt exempel. Självklart går det att snåla ner på de flesta poster eller att ändra på olika poster inom budgeten. Tänk dock på att det som vanligt gäller att ha mer pengar än man tror sig behöva. Bara en så enkel sak som att skrota puderlaggen innebär en kostnad på 5-6 stora. Trasiga skidkläder lr skrotad hjälm blir även det någon tusenlapp om det händer.
woho, den där 2000sek biljetten vill jag veta var du får tag i!
och var åker du skidor där liftkortet är på 2500sek?

eller, om du räknar att man ska ta allt gånger 4?
jag skulle ställa upp det såhär:

Flygbiljett ~7000 ToR
Boende ~14000, 3500/mån (om du inte väljer att åka till Whistler, då du får räkna med minst 5000sek i månaden)
Liftkort ~5000sek earlybird revy/ +1000sek earlybird Fernie
Mat ~8000, 2000/mån (det man äter hemma)
Försäkring ~2000 med Gouda travel insurance
Sprit/gräs för var och en att räkna på :)
Bil ~20000sek för bilen(självklart kan du hitta billigare!), + skatt och + försäkring(engångskostnad eller varje månad, kostnad beroende på bil, årsmodell, förare, försäkringsalternativ osv osv osv, ~700sek/månad) 300sek/mån för bensin
Övrigt räknar jag inte med då det är för många faktorer som spelar in för att få ut ett rimligt belopp. du får helt enkelt använda fantasin! :)
------------------------
Totalt 61000sek

SJÄLVKLART, går ALLT att göra billigare, och ALLT är beroende på var du bor, vem du är, hur du lever, hur du är ekonomisk osv osv.
T.ex dela en bil på några polare drar ner det rejält, och beroende på vart du väljer att åka, kan alternativet att INTE ha en bil finnas. vilket kan minska dina kostnader med 25000sek. Och, om du köper en bil, så får du ju lite pengar tillbaka när du väl säljer den. Tänk dock på att när du åker hem från din säsong, åker många andra bilägare hem också. Så, för att få din bil såld, var beredd att gå ner i pris. Jag räkande heller inte med saker som sprit/gräs/övrigt/udda. Då det är upp till var och en :)

Vill fortfarande veta vart man kan hitta biljetter för 2000sek.......

Senast ändrad:
usa/canada 2012 ?
Flashforward sa:
eller, om du räknar att man ska ta allt gånger 4?
Du svarar på din egen fråga, \"per månad\" betyder än så länge just per månad ;)
jag skulle ställa upp det såhär:

Flygbiljett ~7000 ToR
Boende ~14000, 3500/mån (om du inte väljer att åka till Whistler, då du får räkna med minst 5000sek i månaden)
Liftkort ~5000sek earlybird revy/ +1000sek earlybird Fernie
Mat ~8000, 2000/mån (det man äter hemma)
Försäkring ~2000 med Gouda travel insurance
Sprit/gräs för var och en att räkna på :)
Bil ~20000sek för bilen(självklart kan du hitta billigare!), + skatt och + försäkring(engångskostnad eller varje månad, kostnad beroende på bil, årsmodell, förare, försäkringsalternativ osv osv osv, ~700sek/månad) 300sek/mån för bensin
Övrigt räknar jag inte med då det är för många faktorer som spelar in för att få ut ett rimligt belopp. du får helt enkelt använda fantasin! :)
------------------------
Totalt 61000sek
Det är också ett sätt att räkna. Din budget ligger just nu på mellan 61.000 - >100.000. Att folk efterfrågar budgetförslag är för att vi som varit iväg några gånger ska kunna ge en förhandsvisning på vad det kommer att kosta. Iofs säger du att det kostar minst 60.000 så jag ger dig en poäng där. Sedan är jag också intresserad av hur du bara bränner 300/mån på bensin? 300 kommer du inte långt på kan jag säga. Under min säsong i Utah så körde vi upp ca 1500/mån bara på körning till och från berget och för att handla. Tilläggas då är att bensinen kostade 3:-/liter och vi hade en relativt liten bil.

En annan stor kostnad man inte får glömma är depositionen för boendet. Denna får man ibland tillbaka och ibland inte. I Utah blev vi blåsta på vår depo och vi är nog inte ensamma här på forumet om detta.

usa/canada 2012 ?
liedholm sa:
Det är också ett sätt att räkna. Din budget ligger just nu på mellan 61.000 - >100.000. Att folk efterfrågar budgetförslag är för att vi som varit iväg några gånger ska kunna ge en förhandsvisning på vad det kommer att kosta. Iofs säger du att det kostar minst 60.000 så jag ger dig en poäng där. Sedan är jag också intresserad av hur du bara bränner 300/mån på bensin? 300 kommer du inte långt på kan jag säga. Under min säsong i Utah så körde vi upp ca 1500/mån bara på körning till och från berget och för att handla. Tilläggas då är att bensinen kostade 3:-/liter och vi hade en relativt liten bil.

En annan stor kostnad man inte får glömma är depositionen för boendet. Denna får man ibland tillbaka och ibland inte. I Utah blev vi blåsta på vår depo och vi är nog inte ensamma här på forumet om detta.
Sorry, mitt fel, jag räknade/tänkte/gjorde/blev fel där med bensinen, 300 i VECKAN, ca 40cad. Det var ungefär vad vi gasade upp bilen med i veckan för körning mellan backen och byn i Fernie. kanske 50cad.... I veckan, att förtydliga, igen. Och det var en bil som drack en hel del.

Det som gör att det ser så omåttligt dyrt ut är bilen. ta bort bilen och livet blir billigare och enklare.
Så, det jag tycker man ska fundera på när man drar iväg, och var man drar iväg är "behöver jag bil, kan jag bekosta en bil?"

Jag fann bara din uppställning lite förvirrande, då du räknade månadsvis, fast med flygbiljett och liftkort, som är engångskostnader. Men om du vill ta de kostnaderna gånger 4, så hamnar vi på ungefär samma summa :)

Och depositionen är som du säger inte alltid något att räkna med, så, om man får tillbaka den, se det som en bonus!

Göra överbudget är alltid att föredra!

usa/canada 2012 ?
Tja,

Jag ska över nu i höst till Minneapolis och tänkte avsluta med skidåkning (bara december) i Colorado någonstans, har snöat in lite på Streamboat men inget bestämt.
Åker mest lagg med fast häl men har även börjat släppa på den för att få bättre flyt ;)

Är ocskå lite till åren (28) som Xavier och håller mej därför i skogen, gärna i djupsnö \\m/

Jag är öppen för förslag ang roadtripp även jag, då det är roligare om man har några att planera/åka med :)

SÅ hör av er om ni vill ha ytterliggare en följeslagare.

Cheers!
Petter

usa/canada 2012 ?
Det där låter ju utmärkt Petter, jag planerade att droppa över i början av december. Har redan ett Epic ski pass för vissa av orterna i Colorado så det är bara hoppas att snön kommer tidigt i år.

usa/canada 2012 ?
Lägg ner canada nu! :)

Vi är 3 st som åker till Salt lake city, Utah, för 3 månaders skidåkning i Snowbird, Alta mfl. Men söker fler att dela boende med!

Verkar vara lätt att hitta hyffsat billigt boende i Salt lake och sedan köpa/hyra bil för att ta sig till skidorterna (15 min till snowbird, 20 min till alta).

Stora mängder torr snö i varierande rolig terräng. Kom an!? :)

usa/canada 2012 ?
Nu får jag snart ta mig i kragen, sökandet efter boende och val av ort har legat nere ett tag. Hittade en ganska najs sida där privatpersoner hyr ut antingen rum eller hela hus/stugor. www.airbnb.com rätt överkommliga priser också.

Det här med epic skipass verkar ju riktigt najs. Har inte läst så mycket om det men är det så att man får tillgång till alla de ställen som står där utan att betala något mer?

usa/canada 2012 ?
Köpte liftkort till Jackson hole igår, alltid speciellt med första riktigt utgiften för säsongen :D Billiga flygbiljetter till USA nu också, funderar på att göra slag i saken ganska snart. Någon mer som har spikat resmål?

usa/canada 2012 ?
Jag ska dra till USA i början av Jan. Planen är främst Colorado men vill också till Jackson Hole. Letar någon att dela boende med. Har hittat några bra lyor :)

usa/canada 2012 ?
Vi är ett gäng som ska åka 23 januari till 1 feb 2012.
En nätt liten tur på 130 mil med guide och allt.
Då är det åkning i bland annat Whitewater, Revelstoke, Kicking Horse och Red Mountain.
Vi bokade här: http://xtravel.se/sv/sno/kanada/
Det kostar 18995:- men då ingår guide, bil, liftkort boende, flyg, frukost mm.

Det som tillkommer är väl skid-/brädfraktfrakt, lunch, middag, offpistförsäkring, evt cat-/heliski, öl och Whiskey.

:P

Senast ändrad:
usa/canada 2012 ?
MCL sa:
Jag ska dra till USA i början av Jan. Planen är främst Colorado men vill också till Jackson Hole. Letar någon att dela boende med. Har hittat några bra lyor :)
Vad har du för boenden på gång? Jag är i stort behov av att hitta folk att dela boende med. Gör inte mycket väsen av mig :)

usa/canada 2012 ?
Inget spikat men blivit rekomenderad att det är liten ide dra dit innan januari så kanske mitten av januari och tanken att stanna 3 månader. Det hade ju i mitt tycke varit mest skoj om man kunde bli åtminstone 5-6 stycken och dela på något i lämplig storlek.

Tillbaka
Topp