Utbyggnad av liftsystemen i Norden!?

Första idéen (Stranda):

8-Gondol (eller bergbana) från Stranda by och upp till trädgränsen. Röd pist ner till byn. Hotell, skiduthyrning, restauranger, gågata mfl. nere vid dalen.

Ovanför trädgränsen:

6-stol med bubbla från mittenstationen och upp till Roaldshorntoppen (därmed länkat med det vanliga skidsystemet). Två röda pister vid sidan av liften. En blå avstickare.

/Marcus

Ny idé:

"Nuolja Arena" del 1.

Hotell, butiker, lägenheter, stugor m.m. runt området söder om E10. Knapplift upp till nuvarande linbanans dalstation (bro över väg och järnväg).

8-personers gondol ersätter nuvarande linbanans sträckning samt topstationen belägen några hundra meter högre upp. Två röda pister bredvid gondolen. Rännor vid sidan av pisterna och "skråvägar" utmarkerade.

Från Gondolens topstation börjar en 6-stol som går ända upp till toppen av Nuolja. Två blå pister vid sidan av liften.

Slut på del 1.

Ramundberget har sen de öppna nya stolliften överkapacitet centralt i skidområdet så det är bara ena Solliften som går. Maskineriet skulle kunna flyttas till bortanför Ostang så man kommer upp på nästa knöl, och har längre ett skogsåk som inte behöver traverseras tillbaka till vänster så tidigt.

Vinter-Paul sa:
Ramundberget har sen de öppna nya stolliften överkapacitet centralt i skidområdet så det är bara ena Solliften som går. Maskineriet skulle kunna flyttas till bortanför Ostang så man kommer upp på nästa knöl, och har längre ett skogsåk som inte behöver traverseras tillbaka till vänster så tidigt.
Fast då blir det ju 100% uppåkt : /

bootfitta sa:
Vinter-Paul sa:
det är det ju redan? Om man jämför med några år sedan....

Hasse_Lindborg sa:
bootfitta sa:
Vinter-Paul sa:
det är det ju redan? Om man jämför med några år sedan....
Ja.. visst är det uppåkt om man börjar svänga tillbaka tidigt, men för den som inte är skraj för lite skate så är det ju bara att stå på rakt ner.

bootfitta sa:
Hasse_Lindborg sa:
bootfitta sa:
Ja.. rena rama transportsträckan.
Tror inte du och jag menar samma ställe nu ;) Vi kan kolla på det i påsken....
Jag tänker på övre delen av grytan. Bort mot fäbodsvängen brukar det ju inte vara så fasligt uppkört även fast det givetvis åker fler personer där än tidigare.
När jag jobbade där uppe sist för tre vintrar så var det många som åkte ner och körde på den sidan bort mot Fäbod vallen. (alltså inte hela vägen bort där.) Grytan suger och har alltid sugit. Flackt, mer flackt och bara dåligt. Finns betydligt bättre åk än det åket ;)

Hasse_Lindborg sa:
bootfitta sa:
Hasse_Lindborg sa:
Tror inte du och jag menar samma ställe nu ;) Vi kan kolla på det i påsken....
Jag tänker på övre delen av grytan. Bort mot fäbodsvängen brukar det ju inte vara så fasligt uppkört även fast det givetvis åker fler personer där än tidigare.
När jag jobbade där uppe sist för tre vintrar så var det många som åkte ner och körde på den sidan bort mot Fäbod vallen. (alltså inte hela vägen bort där.) Grytan suger och har alltid sugit. Flackt, mer flackt och bara dåligt. Finns betydligt bättre åk än det åket ;)
Det låter som att någon borde hålla guidad tur i påsk i Ramis ;)

Pillard sa:
Hasse_Lindborg sa:
bootfitta sa:
Inte direkt någon raketforskning att hitta i ramis... Bästa åken är ju helt klart runt osthang det mesta andra är ju bra flackt. Annars är det ju alltid trevligt på tur på skarvarna.

bootfitta sa:
Pillard sa:
Hasse_Lindborg sa:
Inte direkt någon raketforskning att hitta i ramis... Bästa åken är ju helt klart runt osthang det mesta andra är ju bra flackt. Annars är det ju alltid trevligt på tur på skarvarna.
Jo, Osthang är väl genomåkt och "grytan" är ju helt ok. Framför allt delar av skogen nedanför men jag tänkte mer på Hasses "Finns betydligt bättre åk än det åket " som jag var nyfiken på, ifall det är något jag missat. För grytan känns också som att det är lite mer jobb än belöning.

Var bör man annars kunna få bäst åkning i påsk i området om man har fyrhjulsdriven bil och hudar?

Bumpar tråden med lite idéer för Bydalen

2160M lång lift (8-Gondol eller 6-Stol med huva). Röd pist ner mot Drombacken.
568 Fallhöjdsmeter.

Dubbelsvart pist från toppen. Troligtvis i klass med Väggen/Chocken. Avåkningszon i orangt, för Speedski tävlingar.

Lång svart pist, inspirerad av Russi-backar.

/M

Tillbaka
Topp