Utbyggnad av liftsystemet i Åre!?

Huvud skälet för belysningen kan vara att man ska kunna åka där senare tidigare på säsongen och kanske framförallt kunna ta sig hem genom att åka på framsidan till klockan 3 och sen transportera sig hem. Starta transporten tidigare på morgonen kan man göra också.

Och också självklart bättre kvällsåkning.

En del av ovanstående motiv till att avstå från belysning haltar iofs något eftersom det under december/januari alltid varit ganska mörkt i alla icke-elbelysta backar långt före stängning. Särskilt om det är mulet (vilket händer…)
Förstår dock att man inte vill ha folk i alla backar på kvällen och bra att man utvidgat belysningen.

Visa bilaga 38754
Det är ett argument, men ett helt annat än det som diskuterades längre upp ;). Såklart är det fint med belysning i januari eller december. Klart enklare i belysta backar då. Men även där är det väl en fråga om kostnad vs nytta.
Jag tror iaf inte att skistar avstå från belysning upp till sadeln för att de är rädda att folk åker ner till fjällgården. Skistar är ju styrt av pengar. Så de gör det som ger mest bang for the buck... typ.

Jo och övre delen tillbaka under Sadelliften är ju dessutom tråkig transport. Vi tog faktiskt ofta Högåsliften hellre och inte bara pga mindre köer där.

Huvud skälet för belysningen kan vara att man ska kunna åka där senare tidigare på säsongen och kanske framförallt kunna ta sig hem genom att åka på framsidan till klockan 3 och sen transportera sig hem. Starta transporten tidigare på morgonen kan man göra också.

Och också självklart bättre kvällsåkning.
Som boende i Björnen är det här det absolut främsta argumentet för egen del. Under jul-/nyårsveckorna kan det vara riktigt brutal kö i Hermelinen (och även Björnenliften) långt, långt innan kl. 15 när alla ska hem.

Som boende i Björnen är det här det absolut främsta argumentet för egen del. Under jul-/nyårsveckorna kan det vara riktigt brutal kö i Hermelinen (och även Björnenliften) långt, långt innan kl. 15 när alla ska hem.
I förslaget från Mountain Works som jag har postat här så såg det ut som man ville uppgradera Björnen, Hermelinen & Järven till stolsliftar.
Det hade nog varit klokt.

Såg denna skapelse på vägen upp till Björnen (precis innan sista svängen på vägen innan Björnenbron över vägen).
Någon markägare som byggt egen lift? 😄
1000052492.webp
1000052494.webp
1000052495.webp

Något som jag märkte när jag var uppe i veckan är den krångliga nedfarten (82 på pistkartan) mot Hummelstugan som dessutom var enormt uppkörd.
Jag ville minnas att det fanns en annan nedfart förr och mycket riktigt fanns det en 58a till vänster om detta.
Man ser även denna nedfart tydligt på flygfoton.

Vet någon vad som hänt med denna?

(Bifogar gammal och ny pistkarta samt flygbild. Nya kartan på Skistars sida)

Bilagor

• Are-Duved_pistemap_full gammal.webp
    Are-Duved_pistemap_full gammal.webp
    325 KB · Besök: 276
  • 1920_1400px_are_areby_24252 ny.webp
    1920_1400px_are_areby_24252 ny.webp
    509.2 KB · Besök: 286
  • 59an.webp
    59an.webp
    138.2 KB · Besök: 271
Senast ändrad:
Något som jag märkte när jag var uppe i veckan är den krångliga nedfarten (82 på pistkartan) mot Hummelstugan som dessutom var enormt uppkörd.
Jag ville minnas att det fanns en annan nedfart förr och mycket riktigt fanns det en 59a till vänster om detta.

Är inte det damernas störtlopp? Om jag minns rätt så var den preparerad sist det var VM i Åre (extremt isig/hårt) men tror inte den har preparerara sedan dess.

Jag ville minnas att det fanns en annan nedfart förr och mycket riktigt fanns det en 59a till vänster om detta.

82, Svartbergsleden kan va lite trixig längst ned mot Hummelstugan. 58 är damernas störtlopp, och har var jag vet aldrig varit peppad om det inte är tävling. Brukar gå åka som offpist, men brant och smal på vissa partier. 59 är nedersta delen av vanliga nedfarten, övre störtloppet.

82, Svartbergsleden kan va lite trixig längst ned mot Hummelstugan. 58 är damernas störtlopp, och har var jag vet aldrig varit peppad om det inte är tävling. Brukar gå åka som offpist, men brant och smal på vissa partier. 59 är nedersta delen av vanliga nedfarten, övre störtloppet.
58a menade jag såklart. :)
Varför sköter man inte om den? Apropå bygga fler nedfarter så känns det som en enkel grej.

Är det inte ofta väldigt lite snö där?

Tycker dagens pist fungerar bra men om man ska ned direkt till VM8 hade den andra pisten varit bra. Tror dock det inte det fanns snö där när jag var där för lite över en månad sen.

Det är å andra sidan ganska svårt att ha en skidort med liftburen skidåkning utan liftstolpar. Har markägarna något konstruktivt alternativ?
Heliskiing är ju lösningen på alla problem!!!😜
Eller @Ivo del Scandi hade ju en idé om propeller på ryggen (typ skärmflygarmotor) i en tråd för några år sedan….🫣

Skidanlägg påverkar självklart naturen och man bör ta hänsyn till det men att se på växtlighet på ett stenigt kall fjäll i en 30 år gammal skidbacke tycker jag verkar rätt meningslöst i miljösynpunkt.

Heliskiing är ju lösningen på alla problem!!!😜
Eller @Ivo del Scandi hade ju en idé om propeller på ryggen (typ skärmflygarmotor) i en tråd för några år sedan….🫣
jo, men det var för att kapa transportsträckan till Sylarna (där det råder skoterförbud).

Däremot blir det spännande att se vad Ukrainas drönarutveckling kan göra för framtidens skidåkning (när kriget är slut).

Ryktas om bärkraft på över 70kg för några tusen dollar :devilish:

jo, men det var för att kapa transportsträckan till Sylarna (där det råder skoterförbud).

Däremot blir det spännande att se vad Ukrainas drönarutveckling kan göra för framtidens skidåkning (när kriget är slut).

Ryktas om bärkraft på över 70kg för några tusen dollar :devilish:
Då får @STORPOTATEN köpa två stycken.😁

Man monterar en enda stolpe på Åreskutans topp och i långa rep via anordningen på toppen går repet över ett hjul med en skidåkare på varsin sida om skutan. Om markägarna och den lokala lämmelklubben tillåter alltså.

Sen kan man omväxlande åka ner på ena sidan med repet om midjan samtidigt som åkaren på andra sidan blir uppdragen, helt fossilfritt! Nämnde potatis kan möjligen få serva två åkare på motsatta sidan.

Varje åkare efter den 1 april förses med en påse gräsfrö att strö ut på lämpliga fula kala fläckar. Plus en vattenpistol att eftervattna med (eller bus-skjuta prick på eventuellt passerande markägare).

Den finns idag på SVT.

Fint att det görs något åt dessa ögonsår.

Även hört att detta påverkar så att nya 1000an. Tydligen är markägarna skeptiska just pågrund av den påverkan nya liftstolpar har på miljön

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/j...talla-natur-pa-areskutan-vi-stallde-hoga-krav
Bra med återställning av naturen.
Men hur förväntar man sig att få till liftar utan liftstolpar?

Man undrar hur de lyckades bygga de liftar som finns. Kabinbanan hade nog inte gått att få till idag. :D

Vad jag sett så räcker det med 10kg bärkraft för att kunna åka wakeboard efter (man åker inte "heliski" med drönare).

Ska bli intressant att se hur brant terräng som 70kg- drönaren kan dra upp en

Krigets drönare är iofs utvecklade med tanke på self destruction vid ankomst och vikten vid transport är nog inte optimerad. Drönare som kan bära 30 kg idag väger ca 30 kg i sig (motsvarande för 70kg drönare, den väger 70 kg...) utan annan last än det egna batteriet, och batteriets vikt är svårt att komma runt i dagsläget. En hel del att ha med sig på ryggen på vägen ner. Men utvecklingen går väl framåt!

Krigets drönare är iofs utvecklade med tanke på self destruction vid ankomst och vikten vid transport är nog inte optimerad.
Nej, inte enbart, finns många drönare som är ”bomber-drones” (både typ okto-copter och med vingar) och släpper sin last och återvänder. Men nu är det off-topic…
Drönare används även för att transportera förnödenheter.

Senast ändrad:
Nej, inte enbart, finns många drönare som är ”bomber-drones” (både typ okto-copter och med vingar) och släpper sin last och återvänder. Men nu är det off-topic…

Ok och alla av dem är säkert viktoptimerade, men problemet är ju att de ändå främst pga batteriet hittills blir rejält tunga även helt utan last. Det är ju delvis därför det är så svårt att få till attraktiva el-motorcyklar. OT som sagt - vi håller Ivos dröm vid liv! :-)

Skulle inte de nya ägarna till Huså dra upp folk med drönare? Har för mig det skrevs något om detta i någon tråd för ett tag sedan. Visionärt kanske, eller alldeles runt hörnet?

En skidåkare måste ju inte lyftas upp av en drönare, snarare släpas. Behövs kanske inte mer än 70 kg kapacitet då? Någon får räkna på friktion mot snö och lutning.

Kanske är detta som är lösningen mot motvalsiga markägare.

Det blir dyrt och klumpigt, t ex en Hercules FTD100 väger 100kg och kan lyfta upp till 70kg. Med 10kg nyttolast har den 45 min drifttid (med mer last sjunker naturligtvis drifttiden). Det kanske behövs 20-40kg dragkraft för att dra en skidåkare uppför en normal sluttning.
Drönaren kostar hundratusentals kr.

Är det här med drönare en bra idé för att slippa lov å använda motorfordon på olika markägares marker? Annars är den väl lika dyr i drift som en helikopter om man tänker på kapacitet?

Är det här med drönare en bra idé för att slippa lov å använda motorfordon på olika markägares marker? Annars är den väl lika dyr i drift som en helikopter om man tänker på kapacitet?

Tror att drönare är mycket billigare på alla sätt jämf med helikopter, men att deras kapacitet ju inte är i samma storleksordning. Men intressant om man kan bli framdragen av drönare inom allemansrätten? Eller räknas det då som elfordon liksom elcyklar? Annars är ju drönare tillåtna i nästan hela fjällen (utom just nu, troligen pga miltärövning).

1756816907668.webp

Tillbaka
Topp