Utmanande pister i Norden

MikeB

Ny medlem
Hej!

Jag är ny här på FR och relativt oerfaren på skidor, MEN har trots detta nyss varit i Kvitfjell och provat Olympiabacken. Jag tyckte att Vinterhogget, Russisprung och inte minst sluthanget lyftet var intressanta utmaningar.

Är det någon som har erfarenheter från Kvitfjell som kan tipsa mig om andra pister i Norden värda att ta sig an SAMT ranka dessa i någon form av branthetsordning.

Har inte hunnit prova Chocken, Väggen eller Eksperten i Trysil så jag är speciellt intresserad av hur utmanande dessa är i relation till hangen i Olympiabacken i Kvitfjell.

Tacksam för seriösa svar så jag vet var jag ska åka härnäst.

Hej!

Branterna i Kvitfjell är brantare (sluthanget=53 grader) än vad Chocken, Väggen och Eksperten är. Dock så planar de ut ganska så snällt i Kvitfjell vilket gör att man kan stå på för fullt och köra carving hela vägen. Olympiabacken är fortfarande mer utmanade än de andra pga fallhöjden.

Däremot så har jag åkt pulka ut för Russisprung (om det är branten vid mellansationen på Olympiabacken) det kittlades gött i magen.

/jonny

jonny sa:
Hej!

Branterna i Kvitfjell är brantare (sluthanget=53 grader) än vad Chocken, Väggen och Eksperten är. Dock så planar de ut ganska så snällt i Kvitfjell vilket gör att man kan stå på för fullt och köra carving hela vägen. Olympiabacken är fortfarande mer utmanade än de andra pga fallhöjden.

Däremot så har jag åkt pulka ut för Russisprung (om det är branten vid mellansationen på Olympiabacken) det kittlades gött i magen.

/jonny
hej jonny
var har du hittat uppgifter om olympiabackens lutning? jag har letat en del efter uppgifter o detta men aldrig hittat några exakta uppgifter

Olympiabacken? Pratar vi om något runt vm8'an i Åre? Finns inget som heter Olympiabacken där iaf men är du oerfaren så kvalar du in på dom 86% (höftat från tån) som har problem i VM8'ans pister...

Inte många som klarar av bra carvs/skär där!

Och skulle det nu vara för enkelt så gör du fel, ta en dag eller två med en vettig skidlärare ;)

Senast ändrad:
Bland de grövre bumps jag sett. Men helt klart lite intressant tråd. Den enda av dessa jag faktiskt testat är Chocken. Kruxet med den är ju dock att den är som brantast i början och det sen tar ett bra tag innan det flackar ur. Tappar du greppet i början är det nog fler än en som haft problem att få stopp omgående...

Tillbaka
Topp