Utrustning för nybörjare > Guida nybörjare i slalom när jag själv har telemarkskidor?

spelemanuel

Ny medlem
Utrustning för nybörjare > Guida nybörjare i slalom när jag själv har telemarkskidor?
Jag har inte åkt i pisten sedan början på nittiotalet. Nu är dottern på 12 år sugen på utförsåkning så jag har köpt slalomutrustning till henne. Själv är jag mycket mer intresserad av telemark. Jag har åkt tegsnässkidor hela livet, men det är ju lite knepigt utan stålkant när det är hårdskare på kalfjället.

Fråga 1: Kan jag guida dottern i grunderna med plogsvängar och att få stopp på skidorna om jag själv åker med telemarkskidor?

Fråga 2: Tänkte slå till på ett par begagnade VÖLKL GOTAMA 194 MED BD O1, vettig nybörjarskida?
Tänker alltså åka både i pist och utanför, även tur.
Jag är 189cm lång väger 85kg.

Tacksam för svar.

1. Ja, det har jag själv praktiserat på tre stycken
2. Det är nog ingen nybörjarskida, lång och om jag minns rätt hård. Men det kanske funkar kanon, det är/var en bra skida

Senast ändrad:
1. Yepp, betydligt enklare att lära barn åka skidor med telisar på fötterna, du blir mycket rörligare.
2. En skida på 194 cm med en midja på 107 mm (105 äldre) är knappast en nybörjarskida för någon och definitivt inte i pist ... men det går naturligtvis. Tror det blir hyggligt krävande på hårt underlag.

/MM

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp