utrustning

Wiggo

Ny medlem
utrustning
hej alla där ute.
jag undrar vilken utrustning och vilka för kunskaper man bör ha innan man ger sig ut själv på en eventuel topptur.
tack på för han för svar.
MVH Wictor

utrustning
Jag hade tagit ett par skidor med turbindning, stighudar, en 30l ryggsäck med förstärkningsplagg, lite käk och vätska. Givetvis lavinsäkerhetsutrustning och gått en kurs i hur man använder den. Sådana kurser finns lite här och var, bland annat ordnar STF lite sådana kurser.
Sen hade jag tagit med mig lite fint väder och några skidpolare.

utrustning
Håller väl i stort sett med Nojlas.
Men det som är mycket viktigare än att kunna använda sin transciever är att ha kunskap om hur man undviker laviner!
Sen är det inte fel med lite kunskap om hur man hanterar karta och kopass heller...

utrustning
Håller med allla, speciellt grym kunskap om laviner och snöförhållanden, dvs. olika snölager och veta vad som är farligt osv.

utrustning
En kunskap som de flesta glömmer är lokalkännedom. Om man vet var det brukar gå laviner och framförallt var det INTE brukar gå några så ligger man oftast jklgt mycket bättre till än om man sitter i en snödriva och tittar på kristaller i en lupp. Terrängens inverkan är sjukt viktig men det tycks ändå som att en del sluttningar alltid är farliga fast det är säkra förhållanden och vice versa.
Dessutom är det lättare att motivera sig att inte åka ner INNAN du hikar upp. Om du ska bestämma dig på toppen efter att ha hikat i 6 timmar så är det lätt att få för sig att det nog är ganska säkert i alla fall. Såklart att man måste kunna anpassa sig men vissa sluttningar har dödat så mycket skidåkare att de faktiskt kategoriskt bör undvikas.
Så tala med de som gjort ett par säsonger på det stället eller turat mycket i området och lita på en del av det som pistörerna säger (gäller dock mycket sällan i Sverige tyvärr).

utrustning
skidor med randobindning, stavar, hudar, pjäxor, transa, sond, spade, hjälm o ryggplatta(om det är stenigt eller mkt träd) karta kompass, rygga, lit ekäk, vatten, extra handskar, värmeplagg o ett gott humör...

utrustning
Kort sagt; min rekomendation är att inte gå ensam om du tänkt åka mycket utför.

Om du trots allt gör det:

Undvik brantare backar än 20-25 grader. Laviner går sällan i flackare sluttningar. Undivk att skära stora snöfält. Använd dig av "safe spots" när du pausar. Dvs stora stenar etc där du kan gissa att en lavin delar sig om den kommer mot dig. Åk ej över ytor där man kan tänka att stor spänning uppstår i snön (konvexa ytor). Laviner går ej på glaciärer, MEN det finns alltid sprickor i glaciärer. Och hamnar du i en sådan är det nog kört, för gott......

Du måste vara förberedd på att även en kort tur kan innehålla dåligt väder och dålig sikt. Ha en mycket bra plan för detta. Flatljus kan innebära så dålig sikt att du inte kan avgjöra vad som är upp och ned en meter framför dig. Detta kan innebära fall utför hängdrivor eller små otrevligheter som att det sköna pudret försvinner utan förvarning och blir bristande skara istället. Att hitta hem i det läget är svårt.

Det gånger vi hamnat i sådan situation (märk väl pluralis) så har alltid någon haft GPS med förmåga att hitta hem. Själv har jag karta om kompass för jag skulle aldrig ge mig ut i ett läge där jag behöver lita på GPS:en till 100%.

Jag skulle rekomendera en mycket kort tur som start: tex att gå Björkliden-Låkkta-Kopparåsen-Björkliden. Då får du iofs ett brantare åk än 25 grader. Eller "1313". Som är bra om det finns puder och som går mycket lätt att orientera sig hem från vid dåligt väder. Vid fint väder finns även bra åkning runt Låkkta stugan. Kolla gärna in www.topptur.nu och köp deras bok.

utrustning
Jag tänkte bara uppmana er som svarat tidigare att utveckla era svar ännu mer! Detta kan utvecklas till en tråd värd att klistra i detta forum!

Bra jobbat hittills!

//Dr. Snow

utrustning
haha!! verkar som inga här har gått en riktig topptur någongång... Hur kunde ni ha glömt vindsäcken?? Och det är aldrig bra att ge sig ut själv på en tur i fjällen även hur skillad man är!
ta med dig en/ett:
-lättare spade
-vindsäck
-lavinsnöre
-lavinsond
-karta över området + kompass som du behärskar
-en kompis
-mobiltelefon om det finns täckning i området
-liggunderlag
-kamera
-förstärkningsplagg
-extra strumpor
-läppvalla
-solbrillor
- apelsin om solen skulle titta fram

har säkert glömt något nu...

vet inte om förhudar* till skidorna är så behövligt igentligen, det är väl mera en onödiglyx. Som att åka rulltrappa.. Jävligt skönt :D

* självklart menar jag stighudar, finns en lång bakgrund för varför jag kallar dem för förhudar. men inget som jag är villig till att berätta.

Tillbaka
Topp