Utrymme mellan goggles och hjälm?

Niiiicke

Medlem
Köpte ett par crowbar från oakley men blir lite fundersam eftersom det är lite utrymme mellan gogglesen och hjälmen. Enligt oakleys säljare skulle crowbar vara den ultimata gogglesen för hjälm. Men det kanske är typ omöjligt att gogglesen följer längs med hjälmen. Jag har en sweet trooper halfcut hjälm.

bara att köpa nya googles eller ny hjälm om du vill vill slippa att ha ett "eurogap", Kan bli kallt vissa dagar

just sweets trooper är formad så den inte passar många goggels, just aframe o crowbar är nog de sämsta för den hjälmen. kan tipsa om att mina zeal goggels pasar utmärkt på min brors halfcut, testa ett par sånna..

om du inte kan lämna tillbaka goggelsen kan du ju han en tunn mössa under lr nåt..

"Framskärmen" på Troopern har en svag rundning neråt samtidigt som ovansidan på Crowbar har en svag rundning uppåt. Detta gör att det blir en glipa. Spy Soldier funkar bra för mig.

Hnrk sa:
En annan goggle som funkar utmärkt med Trooper är Smith Fuse.
Instämmer, sitter som ett smäck.

Jag prövade bl.a. cromwbar till min Trooper FF men hade nästan ingen glipa alls? De var bara lite ut i kanterna på kortsidorna det kom in lite vind. Men alla trooper ska väl vara likadana?

I vilket fall så är oakley bara dyrt.

Sparkar liv i en gammal tråd. Exakt det problem som beskrivs här lider jag av. Jag tycker det är sjukt svårt att hitta goggles som går bra ihop med en trooper hc. Har fått massa olika tips men oakleys crowbar och splice blir ju jättekonstiga glipor på. POC blir precis samma sak, både cornea och lobes. Jag har hittat en scottmodell som funkar men tänkte höra ifall det finns några fler förslag. JAg är lite sugen på SMith I/O eller Spy Apollo. Någon som vet ifall de funkar och hur det blir med glipor?

Har själv en Cebé hjälm som äe anpassad efter Cebé googels.
Sitter tajt mot hjälmen.
Eder
OldGen

Pillard sa:
Sparkar liv i en gammal tråd. Exakt det problem som beskrivs här lider jag av. Jag tycker det är sjukt svårt att hitta goggles som går bra ihop med en trooper hc. Har fått massa olika tips men oakleys crowbar och splice blir ju jättekonstiga glipor på. POC blir precis samma sak, både cornea och lobes. Jag har hittat en scottmodell som funkar men tänkte höra ifall det finns några fler förslag. JAg är lite sugen på SMith I/O eller Spy Apollo. Någon som vet ifall de funkar och hur det blir med glipor?
Jag kör Trooper HC och Smith I/O. Personligen tycker jag att det fungerar utmärkt. Det enda jag har att anmärka på är att remmen på I/O:n är lite kort.

Coolt, får man då ställa en ännu märkligare fråga? Du råkar inte ha bild på det nånstans så att jag kan se hur det ser ut? Jag har lite svårt att ta mig till en butik som har I/O och jag vågar inte riktigt lita på andras omdömen (no offence, men jag har hört folk tycka att Splice funkar bra med Trooper och jag själv tycker det ser helt galet ut...)

CustomX sa:
Utrymmet kallas f.ö TG - turistglipa
Är det verkligen detta som är en turistglipa? Jag hade väl velat påstå att en turistglipa är en hel glipa mellan goggles och hjälm? I det här fallet handlar det oftast om att troopern har en skärm som nästan är rundad uppåt, med lägsta punkt i mitten. Samtidigt har de flesta goggles en övre kant som är rundad så att de är högst på mitten och sen sluttar rätt bra utåt med resultatet att man får rätt rejäl glipor ute i hörnen och det ser ut som att de inte passar ihop för fem öre...

Christian2010 sa:
Sweet trooper + Smith I/O = Succé, på alla håll och kanter. Riktigt bra passform, ingen glipa. Go for it!
Coolt, precis som jag sa innan. Du råkar inte ha en bild på hur det ser ut? (Jag har fått tips på goggles tidigare som visat sig se ut som skit så jag har för vana att inte lita på någon i denna fråga. Så det är absolut inte personligt att jag inte litar på dig heller ;)

Jag kan slänga upp en bild lite senare om ingen annan hinner. MEn du behöver inte oroa dig, de sitter bra. :)

Hehe, ok. Det låter bra. Så jäkla jobbigt när det inte finns att prova på hemmaplan... Och det är ju en något tung investering också

Pillard sa:
CustomX sa:
Utrymmet kallas f.ö TG - turistglipa
Är det verkligen detta som är en turistglipa? Jag hade väl velat påstå att en turistglipa är en hel glipa mellan goggles och hjälm? I det här fallet handlar det oftast om att troopern har en skärm som nästan är rundad uppåt, med lägsta punkt i mitten. Samtidigt har de flesta goggles en övre kant som är rundad så att de är högst på mitten och sen sluttar rätt bra utåt med resultatet att man får rätt rejäl glipor ute i hörnen och det ser ut som att de inte passar ihop för fem öre...
Ja du har säkert rätt :-)

Pillard sa:
Jag har Sweet HC med ett par lobes till, tycker det fungerar utmärkt. Har även ett par Smith Prodigy som sitter perfect. Åkte senast med lobesen för en vecka sedan i ett myggfritt Kåbdalis (-18) och hade inga problem med fis-vinden vad jag kommer ihåg..

Heinz_p sa:
Pillard sa:
Jag har Sweet HC med ett par lobes till, tycker det fungerar utmärkt. Har även ett par Smith Prodigy som sitter perfect. Åkte senast med lobesen för en vecka sedan i ett myggfritt Kåbdalis (-18) och hade inga problem med fis-vinden vad jag kommer ihåg..
Trevligt, vinden gör mig itne så mycket utan det är däremot utseendet som inte blir så bra. När jag provat med mörka lobes så funkar det helt ok men eftersom alla utom allblack är väldigt ljusa i år så blir det konstiga kontraster. Det är mycket möjligt att jag är extremt petig men det känns sådär att slänga ut nästan 2000 spänn när det inte känns helt perfekt...

Pillard:En del av charmen med att åka skidor är ju att vara på berget och slippa bry sig om skit som hur man ser ut?

IMO så sitter trooper HC ganska kass med väldigt många brillor på marknaden...
Beror dock även på nyllet det sitter på! (Det kan med andra ord inte bara vara fel på brillor och hjälm, det kan vara fel på ditt huvud också.) :D

JL76 sa:
Pillard:En del av charmen med att åka skidor är ju att vara på berget och slippa bry sig om skit som hur man ser ut?
I hear you... Men nu har jag en sambo som precis börjat få smak på att åka skidor och det underlättar ifall hon tycker jag ser bra ut i backen. Hon är inte tillräckligt biten än för att jag ska kunna se ut hur som helst

Nojlas: Du har alldeles rätt. Jag har provat hur många modeller som helst utan framgång. Tyvärr kan jag inte göra så mycket åt ansiktet så det är lättare att leta efter goggles som passar till ansiktet. Men med tanke på att du också har haft problem så måste det vara lika mycket fel på våra huvuden ;)

Se till att hon också betalar för det! Min sambo köpte nya skidbyxor till mig för hon inte tyckte om de gamla :)

Pillard sa:
Trevligt, vinden gör mig itne så mycket utan det är däremot utseendet som inte blir så bra. När jag provat med mörka lobes så funkar det helt ok men eftersom alla utom allblack är väldigt ljusa i år så blir det konstiga kontraster. Det är mycket möjligt att jag är extremt petig men det känns sådär att slänga ut nästan 2000 spänn när det inte känns helt perfekt...
Mohaha, utseendet:D?

Du kan ju få se en extremt cheesy FB-bild på mig från försäsong i Ruka om du vill. What the hell is wrong with that one:)?:
Länk

Heinz_p sa:
Pillard sa:
Mohaha, utseendet:D?

Du kan ju få se en extremt cheesy FB-bild på mig från försäsong i Ruka om du vill. What the hell is wrong with that one:)?:
Länk
Såg inte alls dumt ut. Men det jag inte gillar är att den lilla läppen på hjälmen bara sticker fram lite grann framför gogglesen mitt på och att gogglesen i ändarna ligger framför skärmen. Sen blir det svarta hål i hörnerna. På mig blir det värre eftersom jag har en vit hjälm så hålen syns så extremt påtagligt. Om man kollar på din granne så ser man där att gogglesen och hjälmen verkligen ser ut att höra ihop istället...

Hej, intressant tråd!

Jag är på g att köpa en ny hjälm och äger för nuvarande ett par oakley splice jetblack/fire iridium

De hjälmar som jag är intresserad av är Giro G10, Smith Variant, Smith vantage samt Sweet trooper HC.

Problemet är att jag bara har haft möjlighet att prova Giro G10 och variant, vilka båda sitter skit-bra (Giro kanske snäppet bättre). På bild tycker jag dock att trooper HC och vantage är de två snyggaste modellerna men vågar inte beställa dessa på chans. Hur sitte smith vantage i jämföelse med variant? och kan jag utesluta trooper efter som den verkar sitta dåligt ihop med Oakley splice?

Tackar för all hjälp! /Oskar

Är det bara jag som tycker det är irriterande när det passar alldeles för bra och därmed minskar ventilationen till googlarna och så immar det istället..

Inte att det ska passa dåligt alltså, men kloss mot brukar funka lite sådär varma dagar..

Tillbaka
Topp