Det var bättre förr!ARGH sa:freestyle ?
En skillnad är dock att skeleton låter som något direkt livsfarligt (vilket det är). Jibba är kanske inte det direkt vackraste ord vid första ögonkastet, och låter inte speciellt hårt, men tycker att det växer med tiden och jag tycker att det är ett väldigt mysigt ord. Fast jag vet ju vad det innebär, mer eller mindre. För likaväl som att säga "åka kälke" för att beskriva skeleton är väldigt ospecifikt och nästan intetsägande, så är "åka skidor" om jibbing precis samma sak.Nojlas sa:Det var bättre förr!ARGH sa:freestyle ?
Rent språkligt är jibbing ett riktigt kasst namn. Namnet säger ju inget om vad det är för något! För en person som inte är insatt i skidåkning kan jibbing lika gärna handla om frimärkssamling eller gospel.
Som exempel, ta sporten skeleton. Vem f*n fattar vad det är? Men säger man "åka kälke" så fattar vem som helst.
Förmodligen grundar denna språkmisshandel sig i att dessa sporters utövare har ett behov av att göra sig ballare än vad de är...
(Är det detta som kallas "stockholmssyndromet"?)
Eder betvingande vägvisare och pungsparkare - Nojlas
Word!Max_H sa:Någon mer än jag som tycker att detta var det löjligaste inlägget i alpinvärlden?
käre herr wester. freestyle är ett på tok för fint namn. det drar tankarna till de ädla herrar och damer som med livet som insats slängde sig ut bland pucklar och freestylekickar med 2meters skidor och satte helikoptern, backscratcher m.m. dessa fagra män/kvinnor bar även upp sporten med zinkpasta på läpparna, rossignolbrillor och neonoverall.JWester sa:det heter freestyle