Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ska de inte bygga någon ny stolslift då eller vad betyder det långsiktigt?Tännäskröket gör norra delen av skidanläggningen till Topptursområde (dvs den del där stolliften går, eller rättare sagt gick)
Kvar är alltså 2 släpliftar upp på två (ganska) branta berg med gles tallskog.
240 höjdmeter (vilket är mer än Ramundberget och Tänndalen![]()
De hade planer på att byta ut den gamla 2 stolaren mot en modernare 4:a.Ska de inte bygga någon ny stolslift då eller vad betyder det långsiktigt?
Ok. Nae det är väl sant. Dock blir norrsidan helt oanvänd eftersom ingen vill åka den gamla liftenDe hade planer på att byta ut den gamla 2 stolaren mot en modernare 4:a.
(men med tanke på hur lite folk som åker i kröket, har jag svårt att se hur man skulle kunna räkna hem den investeringen..)
Förstår inte riktigt varför, upplevde inte den gamla som uttjänt och de ändrar väl inte sträckningen?Röstbergsliften ersätts med en ny ankarlift i vinter på Funäsdalsberget, inte den sexigaste liftinvesteringen förstås.
De utannonserade väl planer på 2000 nya bäddar (?!) i samband med vd skiftet så där ligger förhoppningen om att få resurser till nya liftar antar jag.Ok. Nae det är väl sant. Dock blir norrsidan helt oanvänd eftersom ingen vill åka den gamla liften. Kanske blir annorlunda nu när de röjer skogen.
![]()
Ok hade missat det. Samtidigt så är väl charmen med Tännäskröket inga liftköer litet personligt område med ”pistvaktskänsla”? Kan vara lite orolig för att den känslan försvinner om man bygger ut med 2000 bäddar…Oavsett ny lift så är det ju två väldigt små berg.
Ska de 2000 personerna åka i de två liftarna som finns där?Projektera 2000 nya bäddar i Tännäskröket...?
de får nog vänta på nästa gång högkonjunktur som sammanfaller med 10 år av nollränta... (min gissning är att byggen av fjällstugor kommer mer eller mindre upphöra helt i några decennier)
Känns väldigt typiskt svenskt fjäll att botten är flack och toppen är flack. Är väl typ Skutan som faktiskt har något av en riktig spets på toppen.På pistkartan ser det ut som om det är en sluttning där, men i verkligheten är det helt platt.
Visa bilaga 15964
En del svenska skidorter verkar (enligt min åsikt) vara helt fel på det, verkar tro att de små gamla liftsystemen fortsatt räcker som ”sockerbitar” för att dra till sig mera turister som ska inkvarteras i nya fastigheter.
Och kunderna då, antas de alla vara nyttiga idioter som återvänder fast de är missnöjda?Njao, jag kan se hur de tänker. De börjar med att sälja stugor så har de mer eller mindre säkrat försäljningen av säsongskort för många år framöver. De fortsätter så till dess klagomålen på den bristande liftkapaciteten börjar bli så höga att de måste bygga ytterligare en lift för att kunna fortsätta sälja tomtmark. Och då finns det ett pengaflöde att visa upp för banken och få lån till liften man behöver investera i.
Jag har inte varit i Alperna på vintern på några år nu. Men när jag varit där på sommaren så upplever jag det inte som att man måste bygga bort den genuina känslan i alla skidorter och skapa något slags upplevelsecenter? Rätta mig om jag har fel @PisteCarver, @Kalle_Luzern? Varför är det så i Sverige? Eller är det en sjuka av att allt ska bli en kedja som man ska kunna göra en exit på?Och kunderna då, antas de alla vara nyttiga idioter som återvänder fast de är missnöjda?
Jag hade ju om jag varit missnöjd valt ett annat resmål nästa år. Mycket smidigare sätt att lösa problemet på än att hålla på och klaga och hoppas på att de ska bygga nya liftar och pister.
EDIT: Funäsberget och Ramis är två små skidområden med ett fåtal liftar. Det går inte att bygga till många boenden där innan det blir ”kork” i liftarna under högsäsong.
Jag har inte varit i Alperna på vintern på några år nu. Men när jag varit där på sommaren så upplever jag det inte som att man måste bygga bort den genuina känslan i alla skidorter och skapa något slags upplevelsecenter?
Frågan är om det inte har lite med geografi att göra; svenska fjällnaturen tillåter stugbyar på ett annat sätt än alperna. Bygga ett Sadeln i Iscgl hade inte varit helt lätt.Jag har inte varit i Alperna på vintern på några år nu. Men när jag varit där på sommaren så upplever jag det inte som att man måste bygga bort den genuina känslan i alla skidorter och skapa något slags upplevelsecenter? Rätta mig om jag har fel @PisteCarver, @Kalle_Luzern? Varför är det så i Sverige? Eller är det en sjuka av att allt ska bli en kedja som man ska kunna göra en exit på?
De flesta alporter (AT, CH där jag har hållit till det senaste decenniet) känns fortfarande genuina. Sen är det stor skillnad på hur deras säsonger ser ut eftersom skidsäsongen i de flesta fall bara är 3-4 månader lång. Vissa har en jämn turistsäsong året runt t ex Mayrhofen som är en stor men fortfarande supermysig alport, med massor av folkliv, gågator, caféer och butiker. Och fortfarande ganska få byggnader som förstör den gamla tyrolerstilen. Andra orter kan vara ganska döda på sommaren.Jag har inte varit i Alperna på vintern på några år nu. Men när jag varit där på sommaren så upplever jag det inte som att man måste bygga bort den genuina känslan i alla skidorter och skapa något slags upplevelsecenter? Rätta mig om jag har fel @PisteCarver, @Kalle_Luzern? Varför är det så i Sverige? Eller är det en sjuka av att allt ska bli en kedja som man ska kunna göra en exit på?
Bra skrivet. Det är ju halva nöjet med en alpresa att vara i en gemytlig by som är gammal och lever.De flesta alporter (AT, CH där jag har hållit till det senaste decenniet) känns fortfarande genuina. Sen är det stor skillnad på hur deras säsonger ser ut eftersom skidsäsongen i de flesta fall bara är 3-4 månader lång. Vissa har en jämn turistsäsong året runt t ex Mayrhofen som är en stor men fortfarande supermysig alport, med massor av folkliv, gågator, caféer och butiker. Och fortfarande ganska få byggnader som förstör den gamla tyrolerstilen. Andra orter kan vara ganska döda på sommaren.
Jag återsåg Ischgl i januari för första gången på 30 år och gillade inte vad jag såg. Det var en välutvecklad skidort redan då, men nu hade den förvandlats till en lyxig och dyr upmarket resort, med mängder av stora 5* hotell. Tack och lov bodde jag i lilla orten See im Paznaun (Kappl är också fortfarande fint).
En trevlig och genuin skidort som jag kan rekommendera är Nauders am Rechenpass, som har ett medelstort liftsystem med ganska trevlig skidåkning, men framför allt många fantastiska dagsutlyktsmöjligheter till andra skidorter på 20-60 min avstånd.
Sölden är en ort där jag har varit både förr och nu, och det känns som en ort som är på väg att tappa charmen och gå lite samma väg som Ischgl.
Neustift im Stubai är fint.
Sverige är ju väldigt annorlunda än Alperna eftersom det egentligen finns väldigt få "skidorter", det är väl i stort sett bara Åre som kan klassas om en riktig "skidort"?
Svenska skidorter består ju annars oftast av en skidanläggning omgiven av mängder av semesterstugor, och ett kommersiellt center/byggnad där man kan köpa livsmedel, liftkort mm. Och så några restauranger/matställen förstås. Det är ju inga gamla kyrkbyar som i alpernas dalar, så den myskänslan finns ju inte naturligt hemma hos oss i Sverige.
Funäsdalen är väl också en "skidort", men förutom att där finns skidliftar så känns den som vilken svensk landsortsby som helst.
Slutrekommendation för Alperna:
Om du söker en genuin känsla och oavsett om du vill åka till Österrike, Schweiz, Italien eller Frankrike, så välj en skidort som INTE är en charterort.
Välj någon av de övriga 98-99 procenten skidorter i stället.
Jag tycker det är trevligast med en medelstor klassik gammal "kyrkby" med nära avstånd till andra skidorter. Att prova en 4-5 olika skidorter under en vecka ger så mycket mer.
En högst personlig åsikt är att om det är ont om genuina fjällbyar så kanske man inte ska exploatera sönder de få som finns. Men jag betalar såklart inte räkningarna på Tännäskröket och jag kan ju bara strunta i att åka dit om jag vill.Tycker nog mest att det var lite synd att planerna var så stora för den här väldigt trevliga lilla skidanläggningen.Det beror kanske lite på att det är olika sätt/ åsikten/ typer hur man vill ha sina skidsemester. Att kalla byarna i syttirol som "genuit" är liet sådär om det handlar om en ort med anknytning till liftsystem. I de byarna (dvs de med liftanknytning) är det väl inte ett enda hus som inte är affär,restaurant eller "pension"/ B&B ? Så de är kanske genuint, för att de har varit på det sättet väldigt länge? Visst, de är oftast byggd i "tyrolerstil"....
Här i sverige bygger man skidorterna kring hur många svenskar vill har det, dvs stor stuga med flera fgamiljer. Stughäng på kvällen där man lagar mat själv eller kanske hämta en pizza. Lunch tar man i värmestugan. I alperna äter man storlunch i en restuarang i backen...
Så nej, det finns inga alpbyar i sverige, men det betyder inte att det är sämre för alla då? Bara annorlunda. Att man sen ska ser att liftsystemet kan hantera mängden åkare som vill vara där är ju klart, och att det inte hanteras rätt i sverige är också klart.
Det beror kanske lite på att det är olika sätt/ åsikten/ typer hur man vill ha sina skidsemester. Att kalla byarna i syttirol som "genuit" är liet sådär om det handlar om en ort med anknytning till liftsystem. I de byarna (dvs de med liftanknytning) är det väl inte ett enda hus som inte är affär,restaurant eller "pension"/ B&B ? Så de är kanske genuint, för att de har varit på det sättet väldigt länge? Visst, de är oftast byggd i "tyrolerstil"....
Här i sverige bygger man skidorterna kring hur många svenskar vill har det, dvs stor stuga med flera fgamiljer. Stughäng på kvällen där man lagar mat själv eller kanske hämta en pizza. Lunch tar man i värmestugan. I alperna äter man storlunch i en restuarang i backen...
Så nej, det finns inga alpbyar i sverige, men det betyder inte att det är sämre för alla då? Bara annorlunda. Att man sen ska ser att liftsystemet kan hantera mängden åkare som vill vara där är ju klart, och att det inte hanteras rätt i sverige är också klart.
Det är ju också i de rena nybyggena högt uppe i alperna (särskilt en del franska orter) där man ser de allra värsta resultaten.
Högst tveksamt om den där arkitekturen och byggnadsmaterialen är miljövänliga. Men det kanske är sekundärt i Nuvarande Året.Den ena har ski in ski out, den andra har skidbuss.. Den ena har klimatsmarta stordriftsfördelar, den andra ytineffektiva m2.
Men i charmkategorin, ja där finns det en tydlig vinnare.
Har varit på skidsemester två ggr i sådana där ”orten”-skidorter i franska Alperna, Val Thorens och Les Arcs. Ingen av dem är ens hälften så gräslig som Les Menuires, men jag kommer ändå aldrig att återvända till en sådan skidort. Om jag hade fått välja mellan en gratis-semester i Menuires eller betala fullpris-semester i Heiligenblut, så väljer jag Heiligenblut.Högst tveksamt om den där arkitekturen och byggnadsmaterialen är miljövänliga. Men det kanske är sekundärt i Nuvarande Året.![]()
Det där är ju nyare hus byggda i gammal klassisk chalet-stil åtskilliga år senare. De har ju lärt sig, allt fult byggdes på 70-talet (precis som i Sverige). Optisk miljöförstöring som borde rivas.![]()
Ser inte så farligt ut på den bildenhar dock aldrig varit där....
En bild från Sterzing som jag tog för ett par veckor sedan.Typ gaschurn eller byarna omkring med lift i byn, sterzing, wolkenstein, lech, osv. De håller bra stil på husen, men det är ändå rena turistbyar.
Men fattar vad ni säger. Framförallt österrike/ tyrol är duktigt på att hålla samma stil på nya hus som de äldre. Men ändå är det inte gammla böndebyar längre, om man tittar på de som ligger nära lift. Typ gaschurn eller byarna omkring med lift i byn, sterzing, wolkenstein, lech, osv. De håller bra stil på husen, men det är ändå rena turistbyar.
Exakt.Intressanta diskussioner, men glider vi inte lite ifrån ämnet?![]()
Skars får man inte ens åka skoter till så det går bort. Har för mig att Anåfjället har fått något skydd så det inte heller går.Nja, Anåfjället ser förvisso ruskigt cool ut och det är nog OK åkning österut (slutar i en myr?). Väst/sydsidan man ser från Funäsberget är till största delen väldigt grön åkning. Från toppen är det några fräsiga svängar, travers, några svängar, travers osv till man kommer strax ovanför trädgränsen. Då blir skoj igen ett tag för att avslutas med rodel i skoterspår.
Definitivt en topp att göra, men inte för de stora åken. Ska vi ändå ägna oss att bygga väg och liftsystem så är nog Skars bättre och ungefär lika troligt att det kommer hända.
Eller få nån norsk oljemiljardär att slänga upp en lift på Storvigeln. Det skulle väl ge en drygt 500 fhm.