Utvecklingen av brädor senaste 10 åren

dizzieee

Ny medlem
Hej! Jag köpte min bräda 2005, en hederlig nitro saber ffa för offpist. Har senaste åren åkt sparsamt, max en vecka/år. Har dessutom köpt skidor och börjat tura. Framåt kommer jag åka en 1 vecka/ år och då mest offpist. Min bräda är rejält åtgången och funderar nu på att köpa ny alt lämna in den för fixning och skulle vilja ha lite input från forumet. Hyra är inte ett alternativ. Jag räknar med max 500 spänn för att fixa.

Min fråga är om ni tror att brädorna faktiskt utvecklats särskilt mkt sen 2005? Alltså skulle man (Jag) märka en tydlig skillnad när jag åker?

Jag har råd att lägga ett antal tusen på en ny bräda Men lägger förstås hellre pengarna på annat om skillnaden skulle vara försumbar.

Vad skulle ni gjort? Tacksam för input och tankar!!

Senast ändrad:
Jag funderade ett tag på om jag skulle uppdatera min gamla bräda till samma modell (en Nidecker) men något längre. Det föll på att den numera bara finns med rocker...

Så om du gillar att skära dina svängar rekommenderar jag att du först testar om det känns OK innan du köper. Märks kanske mindre i djupsnö men ibland hamnar man i en isig ränna.

Av samma anledning, om du lämnar in din bräda på slipning se till att de inte detunar kanterna i tip o tail. Har hänt mig ett par gånger men var iofs ett antal år sedan nu.

Personligen så tycker jag att det har hänt mycket på brädfronten. Rocker och mer dedikerad freerideboards bland annat. Testa olika brädor är mitt råd till dig. Men lätt värt en ny bräda sig jag.

Senast ändrad:
Senaste 10 åren så har vi haft utveckling av rockermodeller och asymmetriska brädor. Det används kolfiberinlägg med mera i högre utsträckning, detta är t.ex fördelaktigt för att ge mjukare brädor bättre "pop". Det händer en del men kanske inte i det tempo som man önskar. :)

Varför skulle hyra inte vara ett alternativ om man bara åker en vecka om året?

När köpte du dina boots? Köptes dom också 2005 så hade jag hellre köpt nya boots för ~3000kr och sen någon bräda från förra året eller förrförra på 30-50% rea

linder sa:

När köpte du dina boots? Köptes dom också 2005 så hade jag hellre köpt nya boots för ~3000kr och sen någon bräda från förra året eller förrförra på 30-50% rea
En sak: hyrskidor brukar vara jätte bra, hyrbrädor helt skit! Jag har hyrt brädor flera gånger i Italien och i Österrike, och varenda gång har dom varit dåliga. Mestadels de hyrbindingarna är värdelösa. Också brädorna är av billigaste lag, och vad som sämst, slipade som hyrskidor och aldrig detunade!

För två år sedan hyrde jag en bräda (Capita DOA, hade bara egna skidor med på resan) i St. Anton. Började redan flippa efter varje 100 m på den båt pisten till Maienwassen. Tänkte vad fan, har jag helt ok hållet glömt, hur åker man bräda. Efter två åk "detunade" jag kanterna kraftigt på stenfoten av Mooserwirt krogen, och då började den funka ska mycket bättre.

Alla de hyrbrädorna jag har åkt har varit så hemskt dåliga, att jag inte ens kans förstå, hur kan man lära sig åka bräda med hyrbrädor. Nu har jag lärt mina läxor: Jag tar min egen bräda med till alla skidresor, men bara skidpjäxor (den där 23 kg gränsen med skidbagen), då det är mycket lättare att hyra ok skidor än brädor.

KaitsuH sa:
linder sa:

En sak: hyrskidor brukar vara jätte bra, hyrbrädor helt skit! Jag har hyrt brädor flera gånger i Italien och i Österrike, och varenda gång har dom varit dåliga. Mestadels de hyrbindingarna är värdelösa. Också brädorna är av billigaste lag, och vad som sämst, slipade som hyrskidor och aldrig detunade!

För två år sedan hyrde jag en bräda (Capita DOA, hade bara egna skidor med på resan) i St. Anton. Började redan flippa efter varje 100 m på den båt pisten till Maienwassen. Tänkte vad fan, har jag helt ok hållet glömt, hur åker man bräda. Efter två åk "detunade" jag kanterna kraftigt på stenfoten av Mooserwirt krogen, och då började den funka ska mycket bättre.

Alla de hyrbrädorna jag har åkt har varit så hemskt dåliga, att jag inte ens kans förstå, hur kan man lära sig åka bräda med hyrbrädor. Nu har jag lärt mina läxor: Jag tar min egen bräda med till alla skidresor, men bara skidpjäxor (den där 23 kg gränsen med skidbagen), då det är mycket lättare att hyra ok skidor än brädor.
Testa att hyra i Andermatt på Snowlimit så får du garanterat toppskick på den...

"aldrig detunade"?

Har jag missat något
@KaitsuH ? Vem vill ha slöa kanter? :/ Och tycker du det är okej att förstöra en hyrbrädas kanter på en sten?

Nu fattar jag ingenting...

Finns ju ställen som hyr ut skit sen finns det ju ställen som Åreskidsport som hyr ut bra grejer. Gäller väl bara att kolla upp det innan.

Senast ändrad:
linder sa:
"aldrig detunade"?

Har jag missat något? Vem vill ha slöa kanter? :/ Och tycker du det är okej att förstöra en hyrbrädas kanter för att du inte kan åka på en sten? Seems legit...

Finns ju ställen som hyr ut skit sen finns det ju ställen som Åreskidsport som hyr ut bra grejer. Gäller väl bara att kolla upp det innan.
Åker du bräda eller skidor? Om bräda, skall du verkligen inte detuna kanterna? Jag känner också ganska många åkare från Finska brädlandslaget, också snowboardcrossåkare, och dom alla detunar kanterna. Och jag måste nog säga, att jag mycket hellre åker med slöa kanter än med kanter som är helt utan detuning, och ganska ofta med 0,5 graders bas/bottenkant, som är allt för litet.

Och det är allt för långt väg för mig att resa från ST. Anton, Gressoney, Hintertux, Kitzsteinhorn etc. till Åre eller Andermatt för att hyra en bräda.

Man detunar från typ där nosen börjar gå upp och framåt. Annars är det lätt att nosen går in i svängen lite för snabbt och det blir ryckigt.
De flesta brädor kommer väl tillomed detunade i nos/tail från fabrik?

KaitsuH sa:
Åker du bräda eller skidor? Om bräda, skall du verkligen inte detuna kanterna? Jag känner också ganska många åkare från Finska brädlandslaget, också snowboardcrossåkare, och dom alla detunar kanterna. Och jag måste nog säga, att jag mycket hellre åker med slöa kanter än med kanter som är helt utan detuning, och ganska ofta med 0,5 graders bas/bottenkant, som är allt för litet.
Åker bräda och kör överallt. Aldrig gjort något åt kanterna mer än kört rails men efter ett tag blir det ju för slött och då lämnar man ju in brädan för slip. Förstår inte ens folk som får för sig att fila ner kanterna med fil eller sten för att kunna köra rails.

Men det är ju egentligen skit samma, åker man tillbaka till hyrstället och säger att kanterna är för vassa hjälper dom dig nog med det. Har ju inget med OP's fråga att göra heller...

Kaskar sa:
Man detunar från typ där nosen börjar gå upp och framåt. Annars är det lätt att nosen går in i svängen lite för snabbt och det blir ryckigt.
Då är det väl därför :P Jag kör ju på Bataleon brädor så TBT'n lär väl hjälpa för det syndromet :) Och tycker inte min K2 panoramic split kändes kass i pisten heller och den är ju helt ny.

Senast ändrad:
Kaskar sa:
Men inte från hyrbutiker, som sliper brädornas kanter på samma vinkel och vis som skidornas, tyvärr. Och just det är det största problemet med hyrbrädor! (näst största problemet är de fruktansvära bindningarna!)

dizzieee sa:
Hej! Jag köpte min bräda 2005, en hederlig nitro saber ffa för offpist. Har senaste åren åkt sparsamt, max en vecka/år. Har dessutom köpt skidor och börjat tura. Framåt kommer jag åka en 1 vecka/ år och då mest offpist. Min bräda är rejält åtgången och funderar nu på att köpa ny alt lämna in den för fixning och skulle vilja ha lite input från forumet. Hyra är inte ett alternativ. Jag räknar med max 500 spänn för att fixa.

Min fråga är om ni tror att brädorna faktiskt utvecklats särskilt mkt sen 2005? Alltså skulle man (Jag) märka en tydlig skillnad när jag åker?

Jag har råd att lägga ett antal tusen på en ny bräda Men lägger förstås hellre pengarna på annat om skillnaden skulle vara försumbar.

Vad skulle ni gjort? Tacksam för input och tankar!!
Bilder på den där jäveln! :)

Tillbaka
Topp