Det är helt ok åkning, men det är allra bäst när du tidigt ställer dig i kö till kabinbanan för att komma upp snabbast till den bästa snön.
I slutet av säsongen (fr v 15 till säsongsavslutning) brukar det oftast vara uppåkt och slaskigt vid plusgrader. En dag var det fan ca +20 i solen! Fan man dog ju i vinterkläderna.
Vi kommer bo på Engmans Stugor som ligger vid Kabinbanans dalstation. Det är ett par alpstugor i fin stil. Dock äger Engman bara en av dem nuförtiden, de andra är uppköpta privat. Synd, för jag saknade deras fina bastu där. Nu får man gå ner till Gästhuset och basta där istället, vilket inte är fel heller. Ett måste under en vinstersportvecka är alltså att basta!
Men jag rekommenderar hellre att man bokar några veckor tidigare, för att undvika Stockholmsfolkets lediga vecka och även Göteborgs. Då är det förbaskat mycket folk ute i backarna, speciellt i de stora som t.ex. Gästrappet, Stjärnbacken och där. Undvik då Kabinbanan och Olympia. Mycket folk där. Bra ställen då är Ullådalen och Stendalen och det hållet. Även bortåt Tottliften, Sadelliften är fin åkning. Speciellt när det kom puder i backarna och folket höll sig i Åre. Fan det vart i princip bara jag där då och Sadelbacken full med oåkt puder. Snacka om att man stannade där tills dagens slut. Inget folk? Nej jag förstår inte heller. Kanske sprids dem ut eller helt enkelt glömmer den sköna åkningen i Sadel och Högås? Folk från Björnen skiter oftast i Sadel och tar Sadelliften direkt bort mot Tott och Åre By.
Vi kommer vara där troligtvis v 13, jag vet ej exakt.
Vill du ha lyx, då finns Sunwing Hotellet eller Tott Hotell eller vad det nu heter. Vi har alltid bott hos Engmans så där trivs vi alltid.