Va ska jag köpa för skidor?

icemann

Ny medlem
Hyfsat erfaren åkare, har åkt många år och kan carving. Har ett par Fischer Sceneo S200 nu som jag är less på, skidorna var bra att lära sig carving med men känns fladdriga när man vill dra på lite i högre fart. Så jag vill ha ett par mer avancerade skidor som tar mig till nästa nivå så att säga. Men vill samtidigt att dom ska vara lättåkta. Vad skall man välja? Provade ett par Fischer RC4 förra året och dom kändes jäkligt stabila och sköna att åka med åtminstone jämfört med de jag har nu. Är det ett bra val? Åker enbart i pisten, hoppar aldrig eller kör offpist. Ca 175 lång och 60 kg.

man kan uttrycka sig i mer tacksamma ordalag om man nu har för avsikt att få några råd överhuvudtaget.

Kan tyvärr inte tala för RC 4 men om du vill ha en bra pistskida så kika på Head Xenon 6.0. Denna skida är jävligt bra men samtidigt som den är hyfsat lättåkt. Fjolårs modellen var Head XRC 500 och den kan man säga är nästan samma skida som Xenon 6.0. Xrc 500 säljer dem för övrigt för 2999:- ink bindning på stadium, Riktigt bra pris. Om du gillar völk så kolla deras unlimited AC, har inte åkt denna skida men hört den ska vara fin. XRC 500 kan jag rekomdera skarpt.

Lycka till / Jacke

www.akaskidor.se

Kolla hemsidan, de har testat flertalet pistskidor. Kanske kan du få lite tips därifrån.

/Kalle

Ok, jag fyller väl i detta då om det hjälper er att tipsa mig om skidor!!

Kön: man
Längd: 175
Vikt: 60
Styrka/allmän kondition: inte speciellt stark, medelgod kondition
Åkskicklighet: god, åker 50-60 dagar/år
Åkstil: gillar att åka på skär och svänga mycket
Tidigare skidor och omdömmen: Fischer sceneo S200, lättsvängda med sladdriga i högre fart
Var jag skall åka: endast pist
Övrig information: Inget

Köpte Dynastar Contact 9 förra året och är helnöjd med dessa. Har längden 165cm och är själv 175cm (75kg). Gillar man att åka kortsväng är dessa kanon, r = 12m. De är inte lika "jobbiga" att åka med som "racingskidor" så man orkar åka en hel dag i backen.
Just Contact 9 finns inte kvar i år men för någon vecka sedan hade i alla fall Intersportbutiken på Marieberg Örebro kvar dessa som de sålde för runt 4000:- (inkl. bindning)

barmark sa:
Du har helt rätt Fischer RC 4 Progressor är helt fantastiska!!

Kolla in på http://www.rebelsport.se/?showKat=2&ukat=37&showProd=650

Där kan du köpa dessa skidor till ett mkt bra pris!
Har hört att dessa är tungåkta om man inte är stark som satan, stämmer det? Kollade i en butik där hade dom Fischer RC4 race sc hur är dom skidorna? Är dom bra eller är det en dålig budgetvariant? Är inte lätt att hålla reda på alla olika RC4 versionerna :p

Tillbaka
Topp