Va ska man köpa för skidor i vinter?

Skurt

Ny medlem
Ja måste köpa nya twin-tips i vinter.. men då e ju den stora frågan va man ska ha för nåt..
Völkls nya e ju rätt sköna.. men så jävla dyra bara.. o ross kommer väl ut me nya scratch.. men hur bra e de?

Nån som har nåt bra tips på ett par bra hopp- och åk-skidor, i prisklassen runt 2000 - 5000 k?

Tack på förhand

Public enemy är ju faktiskt riktigt läcker i år! Kostar ca: 4500 i sverige skulle jag tro... I USA finns den för ca: 2500 på rätt ställen...

årets ross är samma som de gammla bara annan grafik... gillar du lite styvare skidor kan du alltid köpa fjolårets völkl v-pro. Public enemy har ju också fått bra kritik så den skulle nog kuna vara ett alternativ, sen hade det ju varit tuft med ett par 4frnt stl men det blir nog lite dyrt om du inte ska väster ut.

Hasse> Kostar Public Enemy 3000 i sverige? Vart? SÄker påa tt du inte tänker på fujative (den billigare twintipskidan av K2)?

K2 Public Enemy kostar 4995 utan bindning, Fujative runt 3000 utan bindning.

Vad ska du ha dina twintips till, bara park, bara offpist, bara pist, en blandning, hur mycket av varje? Vart vill du att de ska funka bast? Vilka backar, berg ska du aka pa? Hur duktig ar du? Vad vager du? Ge mig de svaren sa ska jag ge dig en hint om vilka tt du ska valja.

MVH Andreas

Det är väl en smaksak om den är "sämre" eller inte, men den är inte fullt så påkostad, inte alls lika snygg, men det är samma mått och så! Men som sagt är fujative inte lika kraftigt byggd, och fladdrigare, om jag förstått rätt!

ok.....så Public enemy kostar asså 5000:- ?+ det där om 3000:- va bara skitsnack elelr va det förra årets modell elelr nåt?+

peace

03/04 årets public enemy kostade 4500 på alpingaraget.
utan b.
fujatives ska ju vara mjuk är ju byggd för butters nollies mm.

Alpingaraget har ju inte fått in nästa års sortiment än? Dem har sommarstängt, och på sajten ligger endaast dem gamla produkterna?

De riktar sig helt enkelt till olika akare.

Public Enemy - allatar twintip - alltsa bra for hela berget, aven for pist och offpist. 80 mm i midjan.

Fujative - specifik park/pipe twintip - bast for park/pipe, funkar sakert i pist och och offpist ocksa men ar nog ingen hit dar da de som sagt har jattemjuka fram och bak for att underlatta butters och nollies. 85 mm i midjan, inte for att fa battre barighet i offpist utan for battre stabilitet pa rails.

Vad jag forstatt sa har Fujative ocksa sandwichkonstruktion som Public Enemy vilket jag tycker ar ratt pakostat. Varfor Fujative ar sa mycket billigare kan jag dock inte svara pa.

Public Enemys originalpris ar 4995, Ag salde dem for 4495 for att de fick en bra deal av K2.

Ja har inte kört me twin-tips så länge, så ja vill ha nåt som funkar bra både i pist o i park.. så en blandning verkar ju mest logiskt... hmm, ja vill nog att de ska funka bäst i både park o pist.. me tanke på att ja inte e så bra i parken än..
Ja väger ca 70, o har åkt skidor rätt länge.
Ja bor ju inte så jäkla bra till så ja brukar åka en del i kisa, o så drar vi till fjällen me familjen...

Public enemy verkar va feta.... ska nog investera i ett par....vad ska man ha för bindning till??

Public enemy verkar va feta.... ska nog investera i ett par....vad ska man ha för bindning till??

Naturligtvis ska du köpa MadTrix om du vill ha en skida som ska passa i pisten oxå. Head har sänkt priset rejält i år

LawndartGustan> Varfor kan man inte kalla en mjuk skida for pipeskida? Vill du ha en hard skida nar du gor en disaster pa 5 meter? Sa du studsar och landar mitt i pipen?

>Skurt: I Kisa, sa pass, i Tolvmannabacken da eller, akte du dar nar det var rosa sno? Jag har en god van som ar fran Kisa, Moa Mathson, 82:a, later det bekant? Och Fjallen ar Salen med omnejd eller? Med tanke pa stallena du ska aka pa tycker jag att vi stryker alla twintips med en midja over 80 mm. Med tanke pa att du vill att skidorna ska funka bra i pisten tycker jag vi ocksa stryker alla park/pipe inriktade twintips, bl a K2 Fujative, och sa skippar vi att mittmontera bindningarna. Jag tycker att du ska valja en twintip med en midja mellan 70-80, mm, samt en twintip som gors av ett marke som har nagorlunda bra pistskidor, vilket i stort sett ar alla marken forutom de nya hypade markena som Armada, 4frnt, Movement m. fl.

Vill du lagga mycket pengar pa dina skidor, 4, 5 eller +6 tusen? Har du tavlingsakt innan eller ar du en bra skidakare som kraver en styvare skida eller gar det lika bra med en lite mjukare skida ocksa?

>Dynamit: Bindningar for alpin skidakning ar att foredra, om du inte ska aka telemark da en telemarksbindning funkar bast, ska du aka snowboard foreslar jag att du koper en snowboard istallet.

Jupp.. bor därikring så de blir till o åka där.. finns ju inte så mkt annat att välja på.. hmm, nja.. de vet ja inte vem de e.. e han tävlingsåkare lr så så kan ja veta vem de e..

mm, sälen, åre.. lite alla möjliga ställen.. va e de för speciellt me tt:s me midja över 80 mm? mm, med tanke på att ja inte har kört så mkt innan så kan de ju va bra att köpa nåra som inte e för proffs o så.. så en tt från Völkl, ross, head borde funka bra?
Ja vill lägga ner mellan 2500 - 4500 kr.. ungefär.. de beror ju på va man hittar..

Ja har tävlings åkt i ca 3 år nu.. de skidor ja kör på nu e ett par Völkl P50.. o de e ju rätt hårda.. fast ja antar att man vänjer sig vid att köra mjuka skidor oxå.. ja provkörde ett par ross scratch i vintras o de va jääkligt mjuka, i jämförelse me mina egna.. men nåt mellanting i mjukhet skulle nog va de bästa.. tror ja..
förresten.. hur e atomic tweak? hårda? mjuka?

Lima_ko - jag undrade vilken bindning som är bra...är inte så jävla haj på bindingar...inte telemark...en bindning som lämpar sig till park, pist och puder... och som går bra ihop med PE

peace

>Skurt: Ne, det ar sa sant som det ar sagt. Om Moa ar en han for dig sa vet jag inte riktigt vad Ni har for namn pa tjejer i Kisa ;)!?

Det ar inget speciellt med tts med en midja over 80, men om du mestadels ska halla dig i pisten och parken har du ingen anvandning av ett par bredare tts an sa, dessutom ar ett par bredare tts mycket mer svarakta. De flesta marken har valdigt pakostade tts, mindre pakostade tts och inte alls pakostade tts, men for den delen ar de inte daliga tts. Du torde kanske valja ett par mindre pakostade tts. Om det ar ett par nya twintips du ar ute efter som ska kosta under 4500 och stamma in pa det vi sa innan sa finns dessa modeller. Volkl Expression ca 3500, Dynastar Troublemaker 3800, Atomic Tweak 4000, K2 Public Enemy ca 4500 (iaf pa Alpingaraget den gangna sasongen, ord. pris ar ca 5000). Alla priser ar utan bindningar. Head Mad trix vet jag inte ritkigt vad de kostar, men det vet SVENSK SKIDUTHYRNING-Nissen, horde dock att de skulle prissankas ratt rejalt i ar. Rossignol Scratch FS och Salomon 1080 ar dyrare an 4500.

Gor sa har, valj ut 2-3 par tts som du tycker verka passa dig, vilket skulle vara ett par halvstyva tts som inte ar alltfor dyra. Masa dig sen upp till Salen eller liknande pa nagot av de stora skidtesten i borjan av sasongen och sen provar du dem stenhart sjalv. Sedan koper du dem DU gillar bast, de som ger dig bast magkansla, och strunta i vad alla andra sager, det ar ju DU som ska aka pa skidorna.

>Dynamit: Det ar ju valdigt personligt, jag personligen gillar LOOK/Rossignol och Salomons racebindningar och hatar plastbindningar fran alla marken. Alla bindningar lampar sig till det mesta, LOOK har gjort nagon Pivot Jib bindning men den skiljer sig nog inte speciellt mycket fran en vanlig LOOK Pivot 12 bindning. Alla alpinbindningar passar pa PE, fast forst maste man borra hal som man har nagonstans att skruva fast bindningen.

Peace, ja, nagot krig i Sverige har inte jag hort talats om.

Scratch BC, Pocket Rocket, Maiden AK, Seth Pistol, Publij Enemy, Fujative, DB R.. osv

Om Public Enemy ar tyngre an Ross Scratch BC i rotationer sa heter jag Carl Bildt med stort B. Du far val helt enkelt ta i lite mer nar du snurrar. Public Enemy fungerar alldeles utmarkt i offpist, forutsatt att du inte mittmonterar bindningen, och att du kan aka skidor. Mittmonterade bindningar kan gora varldens basta offpistskidor eller pistskidor till varldens skitkidor.

Mycket snack om mittmonterat eler inte. Några stycken av mina hyrskidor har jag borrat för både big air och big Mountain. De hål jag inte använder för tillfället fyller jag med fett och tejpar . För att använda skidorna på det här sättet och skruva dit och bort ofta .fodras det skidor av bra kvalitet

Men arligt talat, mittmonterade bindningar pa ett par skidor som man skall anvanda det minsta utanfor parken, i pist eller offpist blir helt enkelt inte bra.

Far jag gissa pa att det ar ett par Headskidor som behovs till det andamalet!?

oj.. fan ja läste en aning fel.. tyckte du skrev mattias.. hum.. läskunnig? nja de vetifan.. :P

ok. jo, köpa ett par billigare nu o sen när ja lärt mig mer så kan ja ju skaffa ett par dyrare. de låter rätt vettigt.

mm, de låter fan smart :D tackar så mkt för hjälpen!! de va riktigt schyst att du tog dig tid att hjälpa till :D de uppskattas!

vet du ungefär när skidtestet äger rum?

>SVENSKSKIDUTHYRNING: Va kommer ett par nya madtrix kosta i höst?

Tandadalen brukar ha ett skidtest sista helgen i november med de storsta markena narvarande. Are och Vemdalen har saker ocksa ett nagon gang. Hall utkik pa deras hemsidor nar det borjar narma sig sasongsstart.

Tillbaka
Topp