Vad använder ni för ryggsäck när ni går på tur?

Emilcede

Medlem
Hej!
Jag har precis börjat med att gå på tur, har all utrustning förutom ryggsäck. Nu när vintern är nära, så blir det dags att införskaffa sig en väska. Undrar lite vilka funktioner är nödvändiga? Vad använder ni för väska när ni går på tur? Vilket pris brukar väskorna ligga på? Hur stor behöver den vara?
Tacksam för svar. :)
/Emil

Senast ändrad:
Nåt som sitter bra på din rygg och har en volym på 30-40 liter. Vad för funktioner som anses nödvändiga är väldigt personligt. Jag vet vissa som hellre avlider än har en ryggsäck utan vätskesystem - själv tycker jag inte det är särskilt nödvändigt alls, samma princip gäller för hjälpbärare, goggleficka, ryggpanelsaccess etc. Det varierar också med vad du menar med att gå på tur, hållare för isyxa och fack för stegjärn är ju väldigt trevligt att ha för den typen av tur - en del föredrar också modeller med topplock för att det är enkelt att stuva undan rep under. För "vanlig" tur går det bra med nästan vad som helst dock, men jag tycker det är trevligt att ha ett separat fack för räddningsutrustningen och du kommer sannolikt vilja kunna sätta upp skidorna på ryggen för the occasional bootback. Vill du ha lavinballong så blir utbudet betydligt skralare och priserna stiger rätt mycket.

Själv kör jag med den gamla modellen av mammut RAS 35L och tycker det är en helt jävla superfantastisk ryggsäck. Den skulle möjligen kunnat vara något lättare. Vet inte hur de nya modellerna som ersatt den är (bortsett från att de är lättare, vilket naturligtvis är välkommet).

Tillägg: Jag antog att du menade dagsturer, för större projekt blir ju situationen en helt annan!

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp