Tips på toppturer!

Tips på toppturer!
Hej alla entusiaster!

Har införskaffat mig ett par turskidor för denna säsong och har därför tänkt att gå en del toppturer under vintern. Jag har stuga i Hafjell som ligger nära Lillehammer i Norge. Jag undrar därför om någon har koll på om det finns några fina turer runt detta område. Hade varit mycket tacksam för svar!

PS: hade säsongens första skiddag idag:)

Tips på toppturer!
Hej!

I direkt anslutning till Hafjell har du Nevelfjell på 1092 möh. Men du kan lika gärna gå på turskidor på det fjället, så väldigt enkel tur.

Annars blir nog närmaste "riktiga" topptursområde Rondane nationalpark, med toppar kring 2000möh och bra med lutning. En bra utgångspunkt är Rondvassbu, som är en DNT-hytta. Nackdelen är att du har 11km på skidor in till hyttan från parkeringen vintertid. Så krävs antingen övernattning eller tidig start.

Annars har du ju Jotunheim en 2.5 timmar bort, där parkerar man längs vägen och toppturerna startar direkt från bilen. Men kanske inget man gör över dagen.

Vet inte om det finns så mycket annat i närområdet egentligen, men går säkert hitta lite små-åk här och var om man studerar kartan :)

Lycka till med toppturandet.

Senast ändrad:
Tips på toppturer!
Hej!

I direkt anslutning till Hafjell har du Nevelfjell på 1092 möh. Men du kan lika gärna gå på turskidor på det fjället, så väldigt enkel tur.

Annars blir nog närmaste "riktiga" topptursområde Rondane nationalpark, med toppar kring 2000möh och bra med lutning. En bra utgångspunkt är Rondvassbu, som är en DNT-hytta. Nackdelen är att du har 11km på skidor in till hyttan från parkeringen vintertid. Så krävs antingen övernattning eller tidig start.

Annars har du ju Jotunheim en 2.5 timmar bort, där parkerar man längs vägen och toppturerna startar direkt från bilen. Men kanske inget man gör över dagen.

Vet inte om det finns så mycket annat i närområdet egentligen, men går säkert hitta lite små-åk här och var om man studerar kartan :)

Lycka till med toppturandet.
Tack för svaret!
Får kolla upp dessa områden, låter mysigt med stuga i Rondane! Och Jotunheimen låter coolt.
Laddade ner en app som heter "Fatmap" igår där man kan se karta i 3D, samt mer funktioner. Hittade ett berg som heter muen, ca 1400 möh och nära vägen (ca 1 timma från hafjell). Samt Haimdalsmuen (1752möh) som låg lite sydöst om Rondane. Ser intressant ut, ska vara sol imorgon så åker kanske och kollar läget.

Så här såg toppen av hafjell ut imorse :)
toppen.JPG

Tips på toppturer!
Tack för svaret!
Får kolla upp dessa områden, låter mysigt med stuga i Rondane! Och Jotunheimen låter coolt.
Laddade ner en app som heter "Fatmap" igår där man kan se karta i 3D, samt mer funktioner. Hittade ett berg som heter muen, ca 1400 möh och nära vägen (ca 1 timma från hafjell). Samt Haimdalsmuen (1752möh) som låg lite sydöst om Rondane. Ser intressant ut, ska vara sol imorgon så åker kanske och kollar läget.

Så här såg toppen av hafjell ut imorse :)Visa bilaga 5547

Aa ser härligt ut. Fatmap är ju nice, men drar en jävla massa batteri bara om man ska använda den ute. :/ Kan rekommendera apparna Norgeskart och Varsom. Bägge har lutnings-karta (dvs du ser hur brant det är på sluttningarna osv). Varsom har även inbyggt lavinobsersvationer i kartan som är bra att ha. Vet inte hur mycket som rapporteras från Østlandet men på Vestlandet är de väldigt frekventa med observationerna.

Angående Muen vid Ringebu så tror jag det är ett dåligt val, om det är den toppen jag tänker på. Fullt av sten bara så behövs nog rejält med snö för att vara åkbart. Liknande tankar har de på peakbook, "De steinete flankene er ofte avblåste og snøfattige ". Men kanske värt att dra dit och se? ;) https://peakbook.org/no/peakbook-element/1997/no/Muen.html

Den andra toppen låter ju helt klart bättre i så fall:

Tillbaka
Topp