Vad är det för fel på Cham.

Ace_DG

Aktiv medlem
"Cham är Alpernas r-vhål", "Chamonix borde brännas", etc, etc. Somliga av våra vänner i det notoriska "Brantåkarkollektivet" från framsidan behagar likt upphakade vinylskivor (såna där stora svarta, ni vet), intilll risk för allvarlig indoktrinering av unga oförstörda själar, upprepa sina mantra.

Men VAD ÄR egentligen PROBLEMET?

Nej, jag har inte säsongat där bara varit där som veckis, och har väl tyckt då att bussåkandet inte var så kul direkt, men annars, tja, rätt ok.

/A

Dessutom, när det väl trillat ner lite manna från himlen, inte faaan vill man dela det med tusentals andra...?
Fråga till alla Chamo-X lirare: Hur många åk hinner man med en POWPOW dag på Grandes Montets innan det blir uppåkt? Om man inte blir dödad i liftkön förståssss...

Har inte heller säsongat där men den tid jag spenderade där var sjukt bra. Kan hålla med om att bussturerna inte är en höjdare men samtidigt ngt man kan stå ut med.

Sen att det var mkt snö när vi var där och att det dessutom snöade nästan en halv meter dan vi anlände gör inte saken sämre. Grands Montets är för mig, likt en leksaksbutik för en femåring, ett elakt bra ställe. La Flegère är inte mkt sämre, manchestern på Le Brevent... vad ska jag säga? Finns säkert ställen som är bättre men jag anser att de som inte varit där borde åka dit! Skit i om folk tycker att det borde brännas, skaffa en egen uppfattning!!!

Grands Montets rockar för mig!!! (sen så struntar jag fullständigt i vad alla messerschmidts anser)

/Smurfen

Då ska jag säga så här; jag har inte råd att åka till Chamonix hur gärna jag än skulle vilja! Önskar jag hade det men nu har jag fått ett erbjudande i Åre som jag faktiskt inte kan säga nej till!

Vem vet, kanske blir det Chamonix nästa år????

Problemet är väl inte att Cham är dåligt, problemet ligger i att framside-grabbarna tycker att deras ironi når nya höjder för varje gång den upprepas. Lika kul som sneakers till frack.

Annars är Chamonix kort sagt:

> Alpernas bästa åkning med alpernas bästa åkare. <

Man kan göra en fin liknelse med en tårta:

Alla vill ha en så stor tårtbit det går. Eftersom de flesta tänker logiskt söker de sig till den största tårtan. Problemet är att när man ska dela upp den stora tårta får alla bara en liiten smula var. (Utom tårtveteranerna som vet var det finns undangömda gräddpradis på den stora tårtan.

Om man däremot söker sig till en liten fin tårta, kaske offrar tanken på de allra största tårtbitarna (man mår så illa ändå) så kanske man upptäcker att man är bar 3 personer där och behöver dela på tårtan. Och plötsligt står man där med en otroligt stor bit tårta, svår att äta upp, men ack så mumsig.

Förstod ni?

>> RR <<

Åkningen i Chamonix är bland den allra bästa som finns. Punkt. Men det är ju hela hysterin runt stället som får en att tröttna rejält. Släng in en stad av Flens storlek bland bergen och krydda med en massa hotell, barer, tung lastbilstrafik = lika förorenad luft som i Paris, japaner japaner japaner, McDonalds och plussa på runt fem-sexhundra svenska säsongare: fylltrattar, wannabees, självutmålade skidrockstars, posörer med mera. Och lägg till det: ändlösa liftköer och att varenda puderåk är som ett mindre gerillakrig. Hur genuint är det egentligen? Chamonix verkar som skidåkning för människor som inte gillar bergen.

Chamonix kanske skulle kunna vara trevligt om det inte var några andra människor där, men så är ju som vi alla vet inte fallet. Även om bergen i sig har bra förutsättningar hjälper det föga om man ändå inte hinner åka något innan allt fluff är uppåkt, och hälften av dagen spenderas i liftköer, eller hur?

Att man dessutom matas med att Chamonix är sidåkningen Mekka sedan barnsben gör ju inte att förväntningarna på stället är i botten direkt, vilket påverkar omdömet i negativ riktning vid besök på orten.

En liten protes bara, liftköerna blir faktiskt inte elaka förrän sisådär halv fyra. Då är det sjuka köer och speciellt om man lyckats fastna på ett ställe där det bara finns en lift (typ Le Tour ner mot Schweiz). Ett tips kan alltså vara att vara först upp och först hem. Brukar dessutom bli kö av franska tanter i nedfarterna till dalen pa eftermiddagen.

Sant att det snabbt blir uppåkt om man inte känner till ställena men skaffa en bergsguide de första ni gör (lr ännu bättre bli kompis med en!!!) så borde det inte bli så jättedålig utdelning. Då är man dessutom lite säkrare på berget!

/Oraklet, lr inte alls!

Inte så elaka köer???

Har du försök ta dig upp till G-M på morgonen efter ett snöfall? man kommer juh för fan inte ens med bussen!!! (man kan ta den 10 min tidagre bussen mot le tour och hoppav vid G-M men då får man gå ca 6-700meter) jaja ni känner nog igen er ni som var där när snön kom!!

Men den åkning man får är grym!!

ski on, Leder!

Man kan samanfatta det hela med att säga att i Chamonix finns alpernas bästa skidåkning, problemet är bara att alla vet om det. Basta.

Chamonix har definitivt inte alpernas bästa åkning.
Var bara tvungen att protestera mot detta påstående.
Sen har vi alla olika preferenser på vad som är bra resp. dåligt. Skillnaden på en som tycker Chamo är bäst resp. en som tycker det är skit kan ju likväl grunda sig i att den ena personen fick ett skönt ligg medans den andra fick se sig nobbad.

Min uppfattning är att dom människor som öser beröm över Chamo, är sådana som super, festar och har skoj, sover till 12 varje dag och kanske 6-7 dagar av en säsong åker några riktigt bra åk. Då blir det helt lyriska och kan inte tänka sig något annat ställe.

Medan de som verkligen går in för åkningen vanligtvis inte hörs så mycket.

Känns det igen?

Faan det är ju inte nån som hajar alla brantåkares sjuka ironiska humor. Dte är ju inte nån av oss somvart uppe på berget överhuvudtaget. Nä, bränn skiten men spara Mcd. Det rockar fett.

Nej malmros det känns inte igen!

Sen att man kanske inte blev nobbad... visst vi hade rekordeligt snöfall första natten och sen strålande sol resterande dagar men men.
Så jag öser inte beröm över Chamonix för de orsaker som du tror utan för att jag hade förbannat bra åkning när jag var där! PUNKT SLUT!!! Dessutom rockar Poco Loco bra mkt mer än McD!

Säger inte att Chamo är bäst men det är bra! Sen så är det ju en taktik att alltid vara först på berget, det är då man kan njuta vare sig det är manchester eller offpist. En tom brant i morgonsol är sjukt bra om man är ensam... Kom i tid till liften!!!

Sen kan jag hålla med Glisseur om att hysterin får en att bli lagom less...

Poco Loco spelar inte ens i samma liga. Den enda anledningen att besöka Cham stavas Beluga. Vassaste mackorna i hela Alperna.

nä nu blir jag upprörd. midnight express ska det va! prova en americain fromage så kommer du inte äta ngt annat efter det.

och ärligt talat, vem orkar stå i liftkö när man kan gå på tur och få grym åkning?

Chamo er en grei plass det, iallefall hvis du har fått låne en bil ev en kompis...Grand Montes er bra, best to timer etter snøfall- før alle tullinger av noen turister har gjort hele fjellsiden til en kulekjøringsløype..

Hmm, alpernas ABSOLUT bästa grillade mackor stavas faktiskt Belouga. MMmums.....guacamole och mozzarella. Midnight med sina torra frites-in-da-burger smäller faktiskt inte lika högt.

McDeluxe på McD är dock inte heller alltid dum.

>> RR <<

Va jobbigt, då måste jag alltså sätta mig på första bästa plan till Cham för att testa Belouga. Fattar inte, hur fan kunde jag missa det????? Tycker ändå att Poco Loco var klockrent, bara tanken att klämma in fler burgare än lökringar mellan bröna är värt guld.

Ja jäklar, det är inte lätt att stava rätt alla gånger. Men ett vitlöksdoftande paradis är det likt förbannat.

Däremot Ragge håller jag knappast med dej om att Chamonix har "Alpernas bästa åkning med alpernas bästa åkare.". Samma eviga dynga som alla som har gått på myten om Cham alltid kör med. Likvärdig åkning finns på flera ställen runt om i Alperna, det gäller bara att vidga vyerna lite bortanför Les Houches. Och samma med att Cham skulle ha dom bästa åkarna. Definitivt dom skränigaste, mest mediakåta och mest sponsrade åkarna. Men bästa? Nja. Det finns drösvis med minst lika vassa åkare som inte håller till i Cham-dalen, på GM, på Chambre eller McD. Öppna ögonen lite mer så märker du det också.

Chamonix är så fruktansvärt bra, såväl vad gäller åkning som bussförbindelser, att den svenska prosan inte räcker till. Mackorna är fina, luften är ren och McD. Ja, McD är fantastiskt bra.

Dessutom är det trevliga och spännande individer man gör bekantskap med på plats och ställe. Prisvärt är också ett ord som poppar upp på skärmen. Prisvärt är vad det är.

Antagligen är alla som sätter sin fot i dalen de absolut bästa åkarna, flottaste bartömmarna och de mest världsvana resenärerna. Snöbollskrigen på GM är bland de bästa i världen och snösäkerheten rent generellt är på topp. Liftköer existerar inte - och ja, har man sett Chamonix så har man sett världen. Det är kort sagt skapelsens krona.

För det första faller det sig självklart att ChamoX måste brännas, annars kommer orten att dra med hela alperna i fallet (som kommer, tro mig).
För det andra bör det finnas en spärr som automatiskt sorterar bort felstavade inlägg från forumet, det är en ren och skär plåga att läsa dessa inlägg dagarna i ända.

En felstavning kan inte tolkas på annat vis än att författaren antingen inte är tillräckligt intresserad av det han/hon skriver om eller helt enkelt inte är tillräckligt informerad om hur saker och ting förhåller sig. Stort sett.

Självklart är det också så att den som nämner div snudd på oätlig ChamoX bakfyllesörja (som förmodligen inte ens Falkonboda-Kenny i Robinsson hade provat) är antingen
A: inte vid sina sinnens fulla bruk,
B: i samma tillstånd som Göran Kropp var efter Peak Lenin,
(dvs, haft alla kroppsöppningar på vid gavel i tre-fyra dagar, i en sovsäck) (vilket för övrigt förmodligen blir resultatet om du äter något som helst förutom le Royal avec Cheese i ChamoX)

eller så har han/hon helt inte haft den gudabenådade lyckan här i livet att få uppleva en

AMERICAN,

på ingen annan plats serveras det en så delikat allt-i-ett måltid som på Tocaden i val Misär.
I ett nafs har man försett sig med delar från hela kostcirkeln och man står sig redigt och lätt åtminstonde fram till nästa after(?)-ski.

Till råga på allt så kan dom inte ens stava rätt i ChamoX, det är ju självklart att Grand Montet är en felstavning av namnet Grand Motte.

(För övrigt och fortfarande, anser jag att ChamoX måste brännas)

Fick just ett hett tips att Usama i själva verket ligger och trycker i gamla Moonlights lokaler i Chamonix Süd! Han var där någon gång på 70-talet och hittade lite skönt röka som han inte har kunnat släppa sedan dess. Kan vara en idé att tipsa Jojje och grabbarna att släppa ett par såna där målsökande leksaker som dom med förkärlek pepprar stackars bönder i Afganistan med där i stället.

Kan det vara så att alla ni som inte gillar Cham,har Lion alpins gamla text "När ni tror att ni är en duktig skidåkare,åk till Chamonix och bli nybörjare igen"gnagandes i bakhuvudet?Ni Kanske lämnade Cham med en besvikelse över hur dåliga skidåkare ni igentligen var. Att ni kanske skulle ha stannat hemma i Kvisthamra-backen i allafall,där ni ju faktiskt var kung på "berget"?Dom flesta av oss söker ju ständigt det perfekta åket,så var annars ska man vara om inte i den perfekta skidorten?

Ps.American fromage och Sunkan regerar!!

Tack för medhållet där chamtompa. ChamoX är skapelsens krona, det har jag ju redan skrivit. Har du sett ChamoX har du också sett världen. Ja, i princip alla begivenheter i hela solsystemet faktiskt. Det är stort. Det är episkt.

Det finns inget som kan överträffa Chamonixdalen.

Chammenii, yes box, was before time, förresten har nån av er pissat bredvid Gary B"s mugg kikat på Aguillen å samtidigt blitt beskylld och utskälld för att vara norrman? Förrexten, är han riktig den? Man undrar...
Chamokryss annars då?
Gaff sejjer "Whever I hang my hat is may home", zumm, zumm, zumm

Visst finns det problem med cham men det finns något som kallas key-hole, helbronner, cosmique mfl som inte finns över allt. Är det något som är överskattat med cham så är det väl belugas rå mackor som är röda helt igenom´.

Kan det inte vara så att det inte är Chamonix dalen det är fel på utan alla som åker dit och är 100 % i vägen och 100 % för mycket bara. Tänk om du kunde åka ner och röva bort GM, Agillen och MB och gömma dom lite snyggt nära dig.. skulle inte det vara något? men jag håller helt med att det är 100 % överdrivet super–ultra–vara–bäst-superlativen–räcker–inte-till-ort!! Bara en tanke men iaf!!

Tillbaka
Topp