Vad är nyskick?

Mbyrod

Medlem
Vad är nyskick?
Köpte för ett tag sedan ett par skidor här på freeride. Enligt annons endast använda ett par dagar och i nyskick. När jag fick skidorna tyckte jag att de såg lite slitna ut, men ändå ok. Tills jag upptäckte att det var två större lagningar rakt under foten i ena belaget. Jag har kontaktat säljaren, men fick svaret att skidorna var körda en vecka (alltså inte ett par dagar...) och att lagningarna inte påverkade åkningen och därmed går som nyskick. Vad anser ni?

Vad är nyskick?
.

ABSOLUT INTE!!!!!

helvette!! lagningar ... han får fan ta å skärpa sig.. återköp 100% eller ta upp det med konsumentrådgivare, detta är INTE bra asså... sluta lura folk...

suck

/Pinn

Vad är nyskick?
att säljarn är en lustigkurre, som borde få en pjäxa sparkad på valfritt ställe.

vad heter skojjarn på freeride?

Senast ändrad:
Vad är nyskick?
Vidare så ansåg han att priset var såpass bra att jag inte borde klaga. Men det har enligt mig inte med saken att göra eftersom jag betalade för skidor i nyskick?
Försöker vara objektiv, men man blir ju lite sne.
Priset var 2000 och mitt förslag var 500 kr tillbaka?

Vad är nyskick?
Lagningen påverkar inte åkningen men det var lite dåligt att inte tala om det.

//H

Vad är nyskick?
pinn sa:
.

ABSOLUT INTE!!!!!

helvette!! lagningar ... han får fan ta å skärpa sig.. återköp 100% eller ta upp det med konsumentrådgivare, detta är INTE bra asså... sluta lura folk...

suck

/Pinn
det är ju förj***igt att det finns sånt folk på freeride :D
nej men han kunde ifall sagt att det var lagningar på dom!

Vad är nyskick?
Beror väl på lite vad det är för skida, års modell med eller utan bindning,

//H

Vad är nyskick?
jaa det tycker jag e rimligt.
Om du får problem kan du ju ta kontakt med Konsumentverket så kanske dom kan hjälpa dig...

Senast ändrad:
Vad är nyskick?
När jag läser "nyskick" och "ett par dagar" ser jag ett par lagg som högst har några små märken på ovan- och undersida, dvs såna man får av helt naturliga orsaker vid normal användning, i liftköer m m (dvs ingen åkning på t ex rails eller off-pist). Jag skulle definitivt inte räkna in lagningar i någon form i begreppet "nyskick".

Det verkar som säljaren har uttryckt sig oklart och slarvigt som inte nämnt lagningarna, anser jag. Sen måste man ju faktiskt själv försöka bilda sig en uppfattning om förhållandet mellan nypris, årsmodell, användning och begärt pris. Du nämner 2000:- för något i "nyskick". För mig ringer det en varningsklocka direkt, speciellt när jag vet att man inte just får mycket till skidor under ca 4500:-, vilken typ av åkning det än gäller.

Vid privataffärer är man utlämnad åt säljaren tyvärr, men tjata på. Försök att få lite återbetalt, om inte annat för att markera ditt missnöje.

/Ace DG

Vad är nyskick?
Ska förösöka reda ut lite brgrepp vad som gäller vid begagnatköp av privatperson t.ex. ett par begagnade skidor här på freeride.
Rent juridiskt kan du som konsument (köpare) inte använda dig av konsumentköplagen då säljaren inte är en näringsidkare (dvs. företag.)

Då gäller istället köplagen. Problemet med denna lag är att den inte är tvingande (dvs. att den måste följas till punkt och pricka.)

När ett avtal om köp ingås, kan säljaren avskriva sig från ansvar genom att t.ex. säga att skdorna i detta fallet, säljs i "befintligt skick". "Befintligt skick" innebär att skidorna säljs som dem är utan att säljaren tar på sig något ansvar för t.ex. reparationer innan försäljningen sker.

Detta innebär att säljaren inte efter köpet har något ansvar för produkten (skidorna).

Det du nämner angående nyskick i annonsen du köpte skidorna för komplicerar det hela lite. Produkten (skidorna) kan då anses felaktiga om:

Varan inte är sådan som säljaren har sagt, ( t.ex. skidorna är av en annan modell)

Säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till, ( t.ex. en allvarlig skada på belaget under bindningen)

Den var i väsentligt sämre skick än köparen kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter. ( t.ex. skidorna var åkta på längre tid än annonsen sade, var i sämre skick etc.)

Det som skulle kunna ge dig juridiskt stöd för att åberopa t.ex. ett prisavdrag är alltså att säljaren i detta fallet inte talat om att skidorna hade lagningar under belaget och att de var åkta på längre tid än vad annonsen angav.

Så här långt skulle jag ju tycka att du kan få rätt gentemot köparen med ett prisavdrag. Dock tillkommer en aspekt som är särskilt viktig vid privatköp.

Även om varan kan anses felaktig så får du inte som köpare åberopa fel som du måste antas ha känt till vid köpet.
Detta innebär att du borde inspekterat skidorna ordentligt vid köpet, t.ex. kollat ordentligt på belagen osv.

Om säljaren till exempel har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det, kan du inte klaga på sådana fel som du borde ha upptäckt vid undersökningen.
Detta innebär att som lagen säger att om säljaren sagt till dig och komma och kolla på dem men du inte gjort detta så kan du inte åberopa fel på skidorna. Du hade förmodligen sett skadorna om du undersökt dem ordentligt.

Nu förstår jag att just i detta fall att du köpte dem och fick dem skickade till dig via ett fraktbolag. Då blir det som jag kan tolka lagen oehört svårt för dig att kunna kräva att priset går ner.
Du kan heller enligt lagen ångra dig om inte detta står tydligt skrivet i köpekontraktet, dvs. kvittot som säljaren skickade med skidorna. För det hoppas jag verkligen att han gjorde.

Sen för att komma till vad jag personligen tycker... Jag tycker det är oerhört omorlaiskt att inte tala sanning vid en sådan här försäljning. Skadan drabbar ju både dig och säljaren. Jag tycker det är tråkigt att sådana här incidenter förekommer på en skidcommunity som freeride där jag tycker att skidåkare (ja även ni på bräda) borde vara sjyssta och ärliga mot varandra.

Så slutligen tycker jag att du ska fortsätta att påtala säljaren med att du inte var nöjd med dina skidor och att du tycker att annonsen var vilseledande. Kommer ni till en lösning så är allt bra, men privatköp av begagnade prylar är rent juridiskt oerhört vanskligt och riskfyllt.
MEN, det kan ju också leda till en väldigt bra affär, om du som köpare vet vad du söker.

Hoppas att detta kan förtydliga lite saker och kunde vara till någon hjälp, om någon mot förmodan orkade läsa ända hit.

Källor: Juridikbok angående köprätt och konsumentverkets hemsida.

// Ph

Vad är nyskick?
Rydellen sa:
Häng ut personen så vi kan slakta honom här på FR
Nej, det tycker jag inte att ni ska göra, visst var det dåligt utav honom/henne att inte berätta om lagningar och så, och detta ska givetvis inte accepteras, och händer det igen så är det ju helt klart något skumt med försäljaren, men en gång - okej, men inte igen. Kan ju ha varit ett "nybörjarmisstag". Men självklart tycker jag att du inte ska acceptera skidornas skick. Men häng inte ut honom/henne. Det finns inget att vinna på i längden sålänge det inte hänt något mer.

Vad är nyskick?
Drakbabis nu ska du inte vara så jävla diplomatisk. :D
Genom att hacka ner dem som gör fel kan man sända ett budskap till andra användare att detta inte accepteras. Likaså med forumregler mm.

Vad är nyskick?
Diplomati är väl bra? ;) Men vad som man kan se i tråden så har inte Mbyrod fått tillbaka några pengar än, men säljaren kanske är ärlig trots allt ock inser vad för fel han gjort. Lite för tidigt att hänga ut någon än, innan han sagt att "Nej, aldrig att du får några pengar tillbaka", då kanske det är dags att kasta skit.

Tillbaka
Topp