Ska förösöka reda ut lite brgrepp vad som gäller vid begagnatköp av privatperson t.ex. ett par begagnade skidor här på freeride.
Rent juridiskt kan du som konsument (köpare) inte använda dig av konsumentköplagen då säljaren inte är en näringsidkare (dvs. företag.)
Då gäller istället köplagen. Problemet med denna lag är att den inte är tvingande (dvs. att den måste följas till punkt och pricka.)
När ett avtal om köp ingås, kan säljaren avskriva sig från ansvar genom att t.ex. säga att skdorna i detta fallet, säljs i "befintligt skick". "Befintligt skick" innebär att skidorna säljs som dem är utan att säljaren tar på sig något ansvar för t.ex. reparationer innan försäljningen sker.
Detta innebär att säljaren inte efter köpet har något ansvar för produkten (skidorna).
Det du nämner angående nyskick i annonsen du köpte skidorna för komplicerar det hela lite. Produkten (skidorna) kan då anses felaktiga om:
Varan inte är sådan som säljaren har sagt, ( t.ex. skidorna är av en annan modell)
Säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till, ( t.ex. en allvarlig skada på belaget under bindningen)
Den var i väsentligt sämre skick än köparen kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter. ( t.ex. skidorna var åkta på längre tid än annonsen sade, var i sämre skick etc.)
Det som skulle kunna ge dig juridiskt stöd för att åberopa t.ex. ett prisavdrag är alltså att säljaren i detta fallet inte talat om att skidorna hade lagningar under belaget och att de var åkta på längre tid än vad annonsen angav.
Så här långt skulle jag ju tycka att du kan få rätt gentemot köparen med ett prisavdrag. Dock tillkommer en aspekt som är särskilt viktig vid privatköp.
Även om varan kan anses felaktig så får du inte som köpare åberopa fel som du måste antas ha känt till vid köpet.
Detta innebär att du borde inspekterat skidorna ordentligt vid köpet, t.ex. kollat ordentligt på belagen osv.
Om säljaren till exempel har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det, kan du inte klaga på sådana fel som du borde ha upptäckt vid undersökningen.
Detta innebär att som lagen säger att om säljaren sagt till dig och komma och kolla på dem men du inte gjort detta så kan du inte åberopa fel på skidorna. Du hade förmodligen sett skadorna om du undersökt dem ordentligt.
Nu förstår jag att just i detta fall att du köpte dem och fick dem skickade till dig via ett fraktbolag. Då blir det som jag kan tolka lagen oehört svårt för dig att kunna kräva att priset går ner.
Du kan heller enligt lagen ångra dig om inte detta står tydligt skrivet i köpekontraktet, dvs. kvittot som säljaren skickade med skidorna. För det hoppas jag verkligen att han gjorde.
Sen för att komma till vad jag personligen tycker... Jag tycker det är oerhört omorlaiskt att inte tala sanning vid en sådan här försäljning. Skadan drabbar ju både dig och säljaren. Jag tycker det är tråkigt att sådana här incidenter förekommer på en skidcommunity som freeride där jag tycker att skidåkare (ja även ni på bräda) borde vara sjyssta och ärliga mot varandra.
Så slutligen tycker jag att du ska fortsätta att påtala säljaren med att du inte var nöjd med dina skidor och att du tycker att annonsen var vilseledande. Kommer ni till en lösning så är allt bra, men privatköp av begagnade prylar är rent juridiskt oerhört vanskligt och riskfyllt.
MEN, det kan ju också leda till en väldigt bra affär, om du som köpare vet vad du söker.
Hoppas att detta kan förtydliga lite saker och kunde vara till någon hjälp, om någon mot förmodan orkade läsa ända hit.
Källor: Juridikbok angående köprätt och konsumentverkets hemsida.
// Ph