Vad är problemet?

Nautilus

Ny medlem
Vad är problemet?
Tjenare!

Har kört på en Warp Crypton (163 cm) ett tag nu (nybörjare sedan ca 1 år tillbaka) och den har fungerat ganska bra. Senaste gången jag åkte märkte jag dock att brädan "sviktade" och gav vika när jag svängde hårt i pisten. Det var en ganska otrevlig upplevelse då jag tenderade att få "tvärtstopp" i hårda svängar. Vad är problemet? Ska jag skaffa en styvare bräda eller har det med någon annan av brädans egenskaper att göra?

Jag är 185 cm och väger 81 kg.

Tacksam för tips!

Vad är problemet?
Det egentliga problemet är att Burton inte längre tillverkar Frontier 170 cm för det är en sådan bräda du vill ha.

Det låter definitivt som att en hårdare o eventuellt längre bräda skulle vara bra för dig. Det bror ju lite på hur mycket du vill småjibba. Det går att lära sig raila med riktiga brädor också.

Vad är problemet?
Köp en styvare bräda , men det kan ju också vara att det någonstans har blivit en spricka på ovansidan av brädan (det har jag haft på en bräda och då så vart träkärnan vattenskadad och gick av) så kolla med stadium om det är nå fel på den. Om det är något fel på den så kan du ju be att få pengarna tillbaka och köpa en styvare bräda..

Vad är problemet?
Jag har tittat lite på en Burton Clash som är grymt snygg och enligt vad jag har hört ska vara riktigt trevlig. Det är ju lite av en budgetbräda det också, men nog borde man kunna anta att den kvalitetsmässigt är bättre än Warp-brädan? Jag har inte så mycket pengar att röra mig med, men en Burton Clash och Burton Freestyle-bindningar får man för strax under 5000 spänn. Är det en bra deal? Är det en regel att nybörjarbrädor är mjuka? Hmmm.

Jag vet inte riktigt var jag står i min åkning, men jag börjar väl etablera mig på "intermediate"-nivå. När bör man sikta på en dyrare bräda som exempelvis en Custom? Är det bättre att redan nu skramla pengar till en Custom?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp