Vad är smartast?

• Trådstartare Trådstartare Clariella
  • Start datum Start datum
C

Clariella

Guest
Vad är smartast?
Eftersom jag har blivit riktigt intresserad av detta med skidbestigning har jag följande fråga angående utrustningen:
Vad är bättre att satsa på, randonébindningar och stighudar eller snöskor.
När man går uppför lär ju båda ha sina fördelar och nackdelar, men hur är det på nedvägen?Stämmer det att bindningarna inte är lika stabila som ett par vanliga?
Skulle va intressant att höra vad ni tycker att lönar sej bäst. För mej käns snöskor som en bra lösning, men det kanske har andra nackdelar.

Vad är smartast?
Snöskor. Varför?
Åker du skidor är ju snöskor helt fel.
Åker du bräda , möjligen.

En bra Randonne bindning funkar utmärkt i alla fören.
Kan användas på vilken skida som helst. Även till hårda slalomskor. Att den är aningen svajigare märker du första dan. Sen bryr du dej inte.

Du tjänar vikt och med hudarna i ryggan går du vad som faller dej in.

På bindningsfronten är ju Diamir den vanligaste. Men det har just kommit ut en ny från Silvretta som ser lovande ut endast 1200 gram exkl stopper.

Vad är smartast?
Vid specifika fall kan KANSKE snöskor vara att föredra. Annars skall du så klart skaffa någon typ av randobindningar och skidor med stighudar. Varför -därför att då det ändå är för brant att sicksacka sig upp på skidor, spänner du fast dem på ryggen och fortsätter tills du är uppe, eller det flackar ut. Med "någon typ av randobindning" menar jag just en sådan, eller ett par Alpine Trekkers, eller möjligen Secura Fix.
Vad gäller stabilitet/hållbarhet på dessa har vi ju dryftat detta i tidigare tråd http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=13558
Kan väl tillägga att snöskor knappast kan vara kul när det är lååångt och flackt...

/K

Vad är smartast?
När vi ändå snackar om touring/randonnébindningar ? är det
någon som har testat den nya Schweiziska bindingen Naxo? De
använder sig av en ny metod (tror jag) med tvådelad led som gör
att knallandet uppåt blir lättare. Jag har klämt lite på dem i en
sportaffär och de verkar ok, ett plus e utseendet om man får tycka
det.

.m

Checka:
http://www.naxo.ch

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp