vad är stora skillnaden mellan fujative å public enemy?

Wippeh

Ny medlem
hej jag undrar vad som är den stora skillnaden mellan modellerna. förutom att fujative har 5mm bredare midja?

fjujativen har ett helt annat flex mönster, tror den är generrelt sett mjukare också

Är helt osäker på mitt uttalande. Men jag har hört att rent byggmässigt så är det sämre kärna på fujative. Men som sagt; det är bara rykten jag har hört...

Att Public Eneymy är en allround twintip och att Fujative är en renodlad park/pipe twintip.

Lima_ko där har du fel ska själv köra på Fujative vinter och läst en del om den. Skillnaden är precis som dom andra säger att den är mjukare än Public Enemy sen är faktiskt kärnan nästan exakt samma som Public Enemy dock ytterst lite sämre. Prisskilnaden bygger mkt på att Public Enemy har coolare design (inte årets modell) och att proffsåkarna oftast kör på dom =)

-peace-

Jag valde själv enemyn därför att jag åker lika mycket pist som park. Ska du åka park framför allt är nog fujative ett bättre val. Sen beror det ju på vad man är för typ av åkare. Jag åker ganska hårt och aggresivt och hårdare skidor passar mig bättre.

Fujativesen har samma kvalitet som skidor i 5000 kr klassen, annat flexmönster gjorda för "butters/tailpresses" och är en mer renodlad parkskida, anledningen till att de är så billiga är att det är meningen at man ska kunna köpa sig 2 par skidor per säsong iaf eftersom de har en förmåga att gå sönder efter ett tag. Fanns en artikel om fujativsen för ett tag sedan i freeze.

läste att Enemyn var aningen tung här på freeride.. vilket gjorde mig osäker igen. men vart ligger vikten ungefär? om man jämför med en annan allround twintip?

Tycker själv inte att den är särskilt tung. Visst, jämför med typ atomic tweak och den är tung. Mer en vanesak tror jag.

knolpak, du har köpt enemys eller?

jag är ungefär 177 lång och väger ca 60 kg.
hade tänkt mig PE 169, blir det klumpigt tror du?

Ja det har jag. Jag tror inte det blir klumpigt. Beror väl lite på hur stark du är också. Är själv någonting vid 170cm och 60kg. Köpte 159:an just för att jag gillar korta skidor eftersom jag nästan aldrig åker rakt fram. Men jag tror den blir rätt åt dig. Beor väl lite på vad du vill göra också. Är du mycket för fart och den typ av åkning är det nog att föredra 10cm till...

Smak sak med längden finns inget speciellet mot!¨
jag har 186 och jag är 186.. och hänger i Åre park varje dag jag kan..

jag är varken klen är jättestark, och tänker använda dom till så mycket som det går, både pist, offpist och park. mest park.

det som jag oroar mig över mest nu är vikten, jag vill inte ha ett par för tunga skidor liksom :/ det bästa vore iofs att testa dom innan köp... men kommer inte ha tillgång till det om jag inte väntar till jul. vill gärna ha dom så snabbt som möjligt...

om man nu jämför med fujative, är dom ungefär lika tunga?

fan sätt på look bindningar och mitt montera dom, så blir dom nog lätta..

asså jag hittar hur mycke skidan väger men fan det är lungt.. du ska ju inte gå om kring och bära dom..
dom väger mindre än Head ialla fall :)

ivantheman >

vad i helvete snackar du om?

visst, det finns en fujative junior, som finns från typ 130 cm. men den som är från 159 cm är ingen juniorskida, och passar utmärkt till dem som väger över 50-60.

Shortie, du vet ingenting!

Bland annat detta står att läsa på K2s hemsida, och jag tror att det är K2 som har gjort skidorna, men jag vet inte riktigt.
Fujative: Target....Performance Pipe and Park
Public Enemy: Target....Performance All-Mountain Twin
Vilka av de orden är det du inte förstår?

Vad man kanske ska tänka på är att pep fujas förmodligen inte väger så jättemycket, så 60-70 kg är nog lagom för den skidan, sedan beror det ju på hur man åker också men det är upp till er att bestämma.

Drake Boinay är lätta, t ex DB Taba Rasa med måtten 142/120/127 har samma vikt som ett par Atomic R EX , och deras allround/parkskida är världens för tillfället lättaste www.dbskis.com,
De kostar en del iofs ca 7200 leverarade hem till dig från usa med moms och allt betalt. Om det är någon som är intresserad så skicka mig ett freeride mail så kan jag ge er ett nummer så nå få rlite rabatt.

Glöm inte att Public Enemyn har en Side-Wall uppbyggnad (som t.ex. Scratch) medan Fujativen bygger på samma uppbyggnad som skidor har gjort sedan 1998 när 1080 kom.

Tillbaka
Topp