edgeman sa:
Sen finns även Scott-utbildningen i Orsa (www.orsa.se/scott/) Ungefär som Skidlärarlinjen fast sämre... (här är jag helt jävig eftersom jag gått Skidlärarlinjen...)
vad baserar du uttalandet om att SCoTT är sämre än skidlärar linjen i Åre? förutom att du är jävig då och inte har någon fakta för ditt påstående? ;-)
Det är två helt skillda utbildningar med olika upplägg. Där skidlärar linjen vad jag förstår det som är enbart fokuserad på skidlärande med egna lärare som undvisar och godkänner stegen. Man kör ingen testdag utan bedöms på hela kursen? Utbildningen är 1 år lång. Edgren, har jag fel?
Utbildningen i Orsa är 2 år och heter Svenska turism och skidlärarlinjen och som man hör på namnet så är det dels skidlärane men även turism baserade ämnen som ger en bredare utbildning. Detta för att man bla skall kunna hitta jobb under sommarhalvåret med.
sklidlärarstegen görs av SLAO inhyrda instruktörer och man har en test dag i slutet av kursen där man blir bedömd utifall man klarar steget eller ej. Eftersom instruktörerna är inhyrda från SLAO så får man en kvalitetsstämpel på utbildningen.