Vad behövs för utbildning?

• Trådstartare Trådstartare JT
  • Start datum Start datum
J

JT

Guest
Jag har en fråga till alla som har eller ska säsonga i Åre. Vad behöver man för utbildning innan man söker till liftvärd och skidlärare där? Jag planerar inför säsongen 09/10 (lite tidigt ute, men det är bra att veta...) och är sjukt avundsjuk på alla som ska dit i år... hoppas ni får en kul säsong och kanske vi ses i backen i vinter!

Tjenare :)
Jag ska jobba som liftvakt i Duved/Tegefjäll den här vintern, och man behöver ingen utbildning till det. Men man måste ha ett glatt humör och vara trevlig :D
För skidlärare krävs det dock utbildning. Kolla in på http://www.slao.se/Skidskola.asp för mer information :)

Kanske ses i liften i vinter!

Hare!

Föresten, man måste väl ha gått skidlärarutbildningen innan man söker jobbet?

Utbildning för att vara skidlärare... Nu förstår jag inte riktigt... Så du menar att svenska skidlärare har någon form av utbildning? Utbildning i kollektivt supande på Skistar-ort? Utbildning i att åka på ett par 140cm skumplastslalomskidor 6 timmar/dag och tycka att det är kul?

Senast ändrad:
Carled sa:
Utbildning för att vara skidlärare... Nu förstår jag inte riktigt... Så du menar att svenska skidlärare har någon form av utbildning? Utbildning i kollektivt supande på Skistar-ort? Utbildning i att åka på ett par 140cm skumplastslalomskidor 6 timmar/dag och tycka att det är kul?
vad negativ man kan vara då ;)

Men det är ju inte direkt renodlade freeriders som tar hand om Sveriges blivande skidåkare, mer en blandning av partyglada skåningar, göteborgare och stockholmare som gillar vårskidåkning...

Johanna1503 sa:
Jag har en fråga till alla som har eller ska säsonga i Åre. Vad behöver man för utbildning innan man söker till liftvärd och skidlärare där? Jag planerar inför säsongen 09/10 (lite tidigt ute, men det är bra att veta...) och är sjukt avundsjuk på alla som ska dit i år... hoppas ni får en kul säsong och kanske vi ses i backen i vinter!
Hej!
Ett tips är att ta kontakt med Friluftsfrämjandet (www.frilufts.se) på din ort och hör med dem. De har utbildningar som inte brukar kosta speciellt mycket. En bra introduktion om inte annat!
Sen har SLAO, precis som nämnts utbildningar.
Vidare finns Svenska Skidlärarlinjen (www.skidlararlinjen.se) som jag kan rekomendera, åka skidor hela vintern och ha roligt under tiden!
Sen finns även Scott-utbildningen i Orsa (www.orsa.se/scott/) Ungefär som Skidlärarlinjen fast sämre... (här är jag helt jävig eftersom jag gått Skidlärarlinjen...)

Carled sa:
Men det är ju inte direkt renodlade freeriders som tar hand om Sveriges blivande skidåkare, mer en blandning av partyglada skåningar, göteborgare och stockholmare som gillar vårskidåkning...
Då är frågan så här, går Sveriges samlade Freeride-åkare i skidskola?
Antagligen inte eftersom man som svensk kan åka skidor...
Du kanske skulle testa att boka en skidlärare? Antagligen åker hon skiten ur dig.

Johanna1503

SLAO och Friluftsfrämjandet utbildar skidlärare.

www.friluftsframjandet.se och www.slao.se kan ge dig mer information.

Kikar du på www.frilufts.se/bohuslan-dal så hittar du vårt (Utbildningsteam Väst) program för vintern.
Har du några frågor om Utbildningsteam Västs utbildningar är du välkommen att höra av dig direkt till mig.

edgeman sa:
Sen finns även Scott-utbildningen i Orsa (www.orsa.se/scott/) Ungefär som Skidlärarlinjen fast sämre... (här är jag helt jävig eftersom jag gått Skidlärarlinjen...)
vad baserar du uttalandet om att SCoTT är sämre än skidlärar linjen i Åre? förutom att du är jävig då och inte har någon fakta för ditt påstående? ;-)

Det är två helt skillda utbildningar med olika upplägg. Där skidlärar linjen vad jag förstår det som är enbart fokuserad på skidlärande med egna lärare som undvisar och godkänner stegen. Man kör ingen testdag utan bedöms på hela kursen? Utbildningen är 1 år lång. Edgren, har jag fel?

Utbildningen i Orsa är 2 år och heter Svenska turism och skidlärarlinjen och som man hör på namnet så är det dels skidlärane men även turism baserade ämnen som ger en bredare utbildning. Detta för att man bla skall kunna hitta jobb under sommarhalvåret med.
sklidlärarstegen görs av SLAO inhyrda instruktörer och man har en test dag i slutet av kursen där man blir bedömd utifall man klarar steget eller ej. Eftersom instruktörerna är inhyrda från SLAO så får man en kvalitetsstämpel på utbildningen.

Glömde säga, jag går på SCoTT och anser att SCoTT passar mig och mina behöv bättre än vad skidlärarlinjen i Åre gör. Med det vill jag inte säga att Åre är bättre eller sämre än SCoTT ;-)

Jag svarar gärna på frågor gällande SCoTT om någon är nyfiken, det är bara att höra av sig via Freeride eller mail till mig :-)

Kan det vara så att han skämtade? Så som jag som också gått Skidläralinjen och mina vänner som gått SCoTT brukar göra?

Som sagt två olika utbildningar men med samma kvalite på skidlärarutbildningen.
Är faktiskt ingen större idé att tävla...

Senast ändrad:
Kan självklart vara så, dock vet ju inte övriga gäster som inte känner dig som går på skidlärarlinjen eller dina vänner som går på SCoTT. Och det är ju inte så bra om dom missupfattar?
jag gavbara min syn på de olika linjerna och sa att ScOTT passade just mig bättre, vilket är tur eftersom det är där jag går ;)

Sen ser jag inte att det har blivit någon tävling här? var har du fått det ifrån ?

Senast ändrad:
Hutter sa:
edgeman sa:
vad baserar du uttalandet om att SCoTT är sämre än skidlärar linjen i Åre? förutom att du är jävig då och inte har någon fakta för ditt påstående? ;-)

Det är två helt skillda utbildningar med olika upplägg. Där skidlärar linjen vad jag förstår det som är enbart fokuserad på skidlärande med egna lärare som undvisar och godkänner stegen. Man kör ingen testdag utan bedöms på hela kursen? Utbildningen är 1 år lång. Edgren, har jag fel?

Utbildningen i Orsa är 2 år och heter Svenska turism och skidlärarlinjen och som man hör på namnet så är det dels skidlärane men även turism baserade ämnen som ger en bredare utbildning. Detta för att man bla skall kunna hitta jobb under sommarhalvåret med.
sklidlärarstegen görs av SLAO inhyrda instruktörer och man har en test dag i slutet av kursen där man blir bedömd utifall man klarar steget eller ej. Eftersom instruktörerna är inhyrda från SLAO så får man en kvalitetsstämpel på utbildningen.
Jag baserar det på att jag just är helt jävig! =)

Nja, där har du fel däremot.
Skidlärarlinjen tar in externa instruktörer de också. Under mitt år hade vi alltid en från SLAO och en från Friluftsfrämjandet som instruktör när vi gick kurs.
Hur det är med tester idag vet jag inte, jag vet bara att det är annorlunda emot när jag gick för ett par år sedan. Vad jag har hört är att de har testdagar även på skidlärarlinjen.
Så där får du läsa på lite!

Kontentan är att det finns fler vägar att gå, de är olika vilket är kanon eftersom vi alla är olika.
Skidlärarlinjen passade mig eftersom man under ett intensivt år åker enormt mycket skidor, tar alla kurser och även läser mycket intressant ämnen på hösten.
SCoTT är, enligt mig, för lång och sedan spelade det stor roll att den ligger i Orsa för min del. Åre är i mångt och mycket svensk utförsåkningscentrum och att få vara i den miljön och åka skidor en hel vinter och samtidigt lära sig något, knyta kontaker var fantastiskt.

Men som sagt, det finns fler vägar och gå och om man nu skulle vilja ta examen är kriterierna likadana för alla vare sig man gått SCoTT eller SSLL.

Alla utbildningar leder till samma slutmål -> Svensk Skidlärarexamen

Och för att gå utt på den så måste man vara godkänd i Friluftsfrämjandets, SLAOs (tidigare SPS) eller Svenska Skidförbundets högsta utbildningssteg. Intyg på sista utbildningssteg skall bifogas anmälan.

Så glöm inte bort att man faktiskt kan gå Skidförbundets kurser.

Och det innebär att de som håller i kurserna på SCOTT och Skidlärarlinjen är behöriga att utförda det här intyget.

Och här hittar du de kurser som Främjandet i Stockholm erbjuder:
http://www.frilufts.se/stockholm-distrikt/skidor/info.html

Jag gick svenska skilärarlinjen i Åre förra säsongen och måste flika in lite under frågan angående hur vi examiners under utbildningen! Det är definitivt inte våra egna lärare som bestämmer om vi klarar kursen eller ej, och det sker heller inte under en enda gång efter hela året. Vi hade olika s.k. Uppåksdagar då det kom inhyrda personer från SLAO för att bedömma oss i skidåkning efter samma kriterier som det är om du går stegkurser för dem! Dessutom hade vi teoriprov och förläsningar vid olika tillfällen under året precis som att vi skulle gå en stegkurs för SLAO eller Frilufsfrämjandet. På så sätt får vi alla fyra steg under en säsong, och om man inte klarar av kraven så kommer det stå i våra examensbevis hur många av de olika stegen man klarat av! Så ligger det till...

Fridens liljor

Hmm, tror att jag fomrulerade mig lite fel, självklart måste ni ha godkända SLAO/Främjandet instruktörer för att bli godkända i stegen :)

Och jag ber om ursäkt för min feltolkning av hur skidklärarlinjen fungerar. Det var baserat på vad jag hört från folk, och helt tydligt inte rätt.

Summarat kan vi alla vara överens om, precis som det är sagt innan, Skidlärarlinjen och SCoTT är två skiljda linjer som, beroende på vad man är ute efter passar olika personer. Slutresultatet när det gäller att bli skidlärare är den samma, 4 steg gjorda :-)

Mycket snack men är det någon som egentligen har svarat på frågan. Vilken utbildning krävs för att få jobb i skidskolan i Åre?

Kan någon skistare svara på vilken nivå en jobbaspirant måste ha?

Vad gäller liftwaffe så ställs det inga krav på utbildning men det är ändå ett plus i kanten om man har gått SLAO:s liftskötarutbildning http://www.slao.se/Liftskotare.asp

Tillbaka
Topp