Vad e Cab tex CAB 900

Vad e Cab tex CAB 900
När ett trick heter Cab (efter skatelegenden Steve Caballero) talar det om för dig att man åker in mot hoppet baklänges och i luften snurrar man så att man sedan landar framåt.

Från början var en cab en 540, alltså ett och ett halvt varv, och en half-cab hette det om man bara snurrade ett halvt varv, 180. En cab 900 är helt enkelt ett trick där man hoppar ut baklänges, snurrar två och ett halvt varv för att sedan landa framåt.

Vad e Cab tex CAB 900
Nja..det bör ju nämnas att man ska snurra frontside. Det finns ju nåt som heter switch backside också.
Alltså cab 900 = switch frontside 900.

Vad e Cab tex CAB 900
Nja.. egentligen snurrar du backside om du utgår från hur du normalt sett åker framåt, men eftersom du kommer in mot hoppet baklänges blir det switch frontside.

Men du har helt rätt. Det heter cab endast när du snurrar switch frontside!

Vad e Cab tex CAB 900
nu förstår jag inte riktigt...vad får du ditt backsideresonemang ifrån? jag menade att det finns:
cab = switch frontside
switch backside = switch backside ...=) (som är att om man är regular och kör switch och snurrar vänstervarv)

Vad e Cab tex CAB 900
Jag menar bara att om man gör en halfcab så är det ju en swith frontside 180, men det är ju också som den sista halvan av en backside 360 om du utgår från hur du normalt sett åker framåt.

Jag motsäger dig absolut inte jag bara invecklar mig lite i resonemanget.

Vad e Cab tex CAB 900
Men kan man inte göra en Cab 360, 720 eller 1080? Måste man landa framåt? Har för mig att nån gjorde Cab 1080 i sista tävlingen i Bigjump världscupen...

Vad e Cab tex CAB 900
Jo du kan göra cab 180, 270, 360, 450 osv... det är bara ett namn för att beskriva ett sätt att snurra.

Vad e Cab tex CAB 900
Fast egentligen, från början, hette det cab endast när man landade framåt, alltså vid 180, 540, 900 osv, men det har numera blivit ett sätt att tala om att man snurrar switch frontside.

Tillbaka
Topp