Vad för jobb bör man söka?

Tomten123

Ny medlem
Jag ska inte iväg och bumma nu, så jag är inte ute efter sista minuten tips. Jag är bara nyfiken och undrar vilket/vilka jobb man bör eftersträva när man bummar? Vad finns det för schyssta jobb som är inte är slaveri men ändå går att kombinera med åkning?

T.ex diskare och städare är lite för slavaktiga. Skidskollärare verkar soft men då måste man ju ha utbildning. Om man är i en större stad, typ Chamonix, finns det möjlighet att få jobb i typ en mataffär eller liknande? Hur är det? Någon med erfarenheter?

Att få jobb i en matbutik är nog väldigt svårt, vart du än är. Isf måste du nog komma dit VÄLDIGT tidigt och kunna språket helt felfritt.

Det ultimata är ju att jobba på en bar eller liknande då du är ledig på dagen då.
Ett tips är att inte hyra bostad av din arbetsgivare, då är du helt i händerna på denne och du kan råka ut för diverse tråkigheter som löneavdrag och dylikt.

Om det är för slavjobb med diskplock och liknande är väl knappast ett bättre jobb? Sen är det inte så farligt att gå och diska lite heller för den delen. Skidskola är inte heller alltid det roligaste jobbet, t.ex. vid 30 minus och nybörjarkurs eller när man har lektioner för nybörjare på en puderdag.

Men det bästa tror jag är att spara ihop så du klarar dig en säsong utan jobb.

Jag ska nästan säkert säsonga nästa säsong, därav nyfikenheten. Jag kommer ha råd att vara nere hela säsongen utan att jobba om jag lever billigt vilket jag planerar att göra. Anledningen att jag vill jobba är mest för att vara lite social, träffa nya människor och så. Antar att det är ganska lätt att bara hänga med sina svenska skibum kompisar annars. Därför tycker jag diskning är lite för mycket slaveri. Jag vill ha något som är lite roligare/mer utmanande där man får träffa folk. Finns det något annat är serivitör/bar jobb?

Vad har hänt med världen när unga skidfantaster inte vill ha sådana utmärkta jobb som diskplock för att det är för "jobbigt".

;)

Vad har hänt med världen när folk inte tänker själva?
Det kommer antagligen sluta med diskplock hur som helst, men är det fel att försöka få en så bra situation som möjligt? Det är inte direkt så att jag tänker stanna hemma om jag tvingas ta ett diskjobb.

Om du tycker det är slavjobb att diska så ska du inte på några villkor ens fundera på att bli skidlärare.
Sikta på att hitta en rik tant eller nåt istället.

tillfredställa

eller så jobbar du ihop pengar innan du åker ner, så behöver du inte oroa dig om att vara tvungen att jobba på plats utan kan vara lite kräsen

Att jobba ihop pengar innan är ett alternativ. Men jag känner att jag vill ha något jobb där nere, även om jag inte behöver pengarna. Lite social skadar det ju inte att vara?

jobba i skidskolan! da kan du lära känna de lokala skidlärarna som jobbat pa berget hela sitt liv! da kan du fa riktigt grym akning! behöver inte jobba hela sasongen ju, kan ju typ bara hjälpa till vid de stora loven eller sa! här i österrike gör du bara en anwärter utbildning som alla kan klara och sen är det bara och aka!

Är pa plats i St. Anton nu och jobbar som diskare. Halvtid, jobbar i regel tre dar sen ledig tre dar. Med tanke pa att en arbetsdag = en skiddag sa funkar det väldigt bra.

Telismannen: Kan du berätta mer om en sån där "anwärter utbildning". Vad kostar den? Hur lång tid tar den? Får man garanterat jobb?

Kul att du verkar tycka att skidlärare är ett jobb som går bra att kombinera med åkning. De flesta här på freeride verkar tycka att det är ett slavjobb och att man hellre bör diska.

Jag har funderat på att gå introkursen till skidlärare här i Sverige i vår men eftersom jag inte kommer hinna jobba något så att jag får gå steg 1 i år så känns det meningslöst, och är ganska dyrt.

Asså.....om du är taktisk så är du ju dörrvakt lr nått, eftersom du då får så mkt åktid som möjligt om du orkar slita dig upp på morgonen: )

arkade inte läsa allt, men disk jobb e det bästa jobb jag kan tänka mig när det gäller att fa manga skiddagar mat varje dag mm mm, jobbar som diskare i BG just nu helt perfeckt... slav jobb?? har du tidigare erfarenhet eller e det bara ngt du har fatt för dig? jobba överhuvudtaget e salaveri.... da skulle jag pasta att skidskolelärare e mer slav jobb för att försöka lära kids aka e inte kul när de inte....

Hejsan ni här verkar ha koll på jobb, det är så att jag funderar på att dra ner å jobba vintern 07/08 men då undrar jag tror ni jag kan få jobb fast jag bara är 17år, fyller 18 typ 2månader efter jag hade tänkt dra ner...tänkte söka jobb som diskare,städare eller ett annat slavjobb som ni kallar de..:P

mvh josefin

Tillbaka
Topp