Vad för offpistskidor?

Vad för offpistskidor?
Det går faktiskt att åka off-pist med alla skidor men visst är det något annat med breda skidor. Vill man ha skidor som enbart är för offpist så bör midjan på skidorna gärna vara minst 110-115 mm. Många väljer något smalare eftersom man ofta hamnar i pisten ändå och någonstans vid 95-100 mm midja på skidorna brukar många tycka att offpistegenskaperna överträffar pistegenskaperna. Sedan beror det på vem du frågar och alla skidor har olika "balans" mellan sina egenskaper.

Dina pjäxor funkar perfekt (jag har exakt samma!) så länge du inte ska "gå uppför" i backen. I så fall bättre med pjäxor med "gå-läge" samt särskilda bindningar.

Vet inte vad du väger eller hur lång du är men här på Köp&Sälj finns en hel del från Atomic att välja på (se länk med Atomic-filter nedan). Bra att börja med begagnat!

Kanske dessa:

Senast ändrad:
Vad för offpistskidor?
Frågan är vart du kommer att åka och hur mycket snö det är att åka i? Många gånger räcker ett par med 100 - 110 mm midja. Om det är Atomic du vill ha kan jag rekommendera Maverick 100 Ti. Bent Chentler finns också att välja på från Atomic.

Vad för offpistskidor?
Jag är 177cm lång.

mina pistskidor är bara 70 i midjan så något som kompletterar det

Kommer främst åka i alperna

Eftersom du utgår från smala pistskidor så kan det som Fredrik ovan föreslår bli bra att komplettera med ett par runt 95-105 mm midja, de kommer dels blir mycket bättre off pist jämfört med dina nuvarande skidor men också ofta bättre i vanliga pister, t ex när det är uppkört eller småslaskigt. Och eftersom du är ovan i offpisten - undvik skidor med beteckningar som "charger" etc, bättre för dig med "lekfulla", lättåkta etc

Vad för offpistskidor?
En del gillar ju pistskidor så då är väl tipset ovan bra.
Själv hade jag valt - givet att det ska vara atomic - ett par bent 100 som all-mountain och ett par bent 110 eller kanske bent 120 som offpistskidor.
I och med att förhållandena kommer variera under dagen och det kan vara långt att åka och byta skidor tycker jag att ett par bent 100 är en perfekt kompromiss de flesta dagar. De är inte alls så lekfulla som man kan tro. Så om man vill leka mer och eller det har kommit mycket snö kan man ta bent 110 eller 120. Jag har inte provat 110 eller 120 men de ska vara helt annorlunda än bent 100 och betydligt mer lekfulla. Själv kör jag Bent 100 som all-mountain och Völkl revolt 121 när det har snöat.

Förresten... om du vill ha kvar pistskidorna kan nog Bent 110 vara ett bra komplement ändå.

Senast ändrad:
Vad för offpistskidor?
om jag ska göra mig av med mina pistskidor, vilka AM-skidor ska jag istället välja då?

Har insett att mina pistskidor varit väldigt smala i midjan och det är också vad jag lärt mig åka med. Haft väldigt svårt därför när det är uppkört.

Vill helst bara ha ett par skidor

Vad för offpistskidor?
Köp Atomic bent chetler 110 eller 120. Dom är jäkligt lättåkta å snälla. Personligen föredrar jag armada JJ UL över dem men vill du ha atomic så vill du. De är otroligt enkla och roliga att åka på båda modellerna.

Vad för offpistskidor?
Jag skulle behålla pistskidorna och skaffa ytterligare ett par skidor. Min starka rekommendation är att testa skidor och bedöma själv. Det som gäller för andra behöver inte stämma för dig.

Vad för offpistskidor?
Hur långa ska jag ha? Kroppslängd 177cm
Om du är ny på offpist/puder kör du ett par som är nära din egna längd annars är 10cm längre än dig själv ett bra riktmärke när det kommer till lite fetare puderskidor. Har väldigt många vänner som kör bent chetler 120. De älskar dom och tycker att de är extremt lättåkta.

Vad för offpistskidor?
Rustler 105 med typ Skiftbindningar och komplettera med ett par G95 så fixar du det mesta med hudar👍
Inget av ovanstående är bäst på något möjligtvis bäst på att va jäkligt bra på det mesta.
Jag är inte partisk bara för att jag kör på det 🤔😁

Vad för offpistskidor?
Väcker den här tråden till liv igen...

Många har rekommenderat Atomic Bent. Men är inte det en skidmodell som är gjord för skidparken?

Vad för offpistskidor?
Dom finns i flera olika midjemått, så de som är 120 eller 110 under fot funkar bra i offpisten medans de som är 100 och nedåt brukar folk köra i parken:)
Skärmavbild 2024-11-08 kl. 08.47.37.png

Vad för offpistskidor?
Om det är Atomic du vill ha slår jag ett slag för deras Backland (t.ex. 102). Jag tycker de funkar utmärkt bra i pisten även om den är gjord med toppturer i åtanke. Kombinera med valfri hybridbindning så har du ett bra set för såväl uppför som utför, uppkörda pister och liftburen off pist.

Senast ändrad:
Vad för offpistskidor?
Om det är Atomic du vill ha slår jag ett slag för deras Backland (t.ex. 102). Jag tycker de funkar utmärkt bra i pisten även om den är gjord med toppturer i åtanke. Kombinera med valfri hybridbindning så har du ett bra set för såväl uppför som utför, uppkörda pister och liftburen off pist.
Ja det hade varit klockrent med ett par skidor som kan användas för såväl pist, offpist som topptur!

Funkar det lika bra med Backland 100? https://skidshop.se/products/atomic-backland-100-23-24?variant=44775451033828

180 cm när man har kroppslängd på 177 cm och är nybörjare/medelåkare?

Kan du tipsa om ett par bra hybridbindor, gärna Atomic :)

Vad för offpistskidor?
Haha, "hybridbindor" är nog något annat än det du söker :) Atomic Shift är väl typ de mest populära hybridbindningarna och det är nog svårt att gå fel med dem. Vet att vissa tidigare klagat på någon "barnsjukdom", men det är vart fall inget som jag har märkt av efter att använt dem under hela den föregående säsongen :)

Vad för offpistskidor?
Ja det hade varit klockrent med ett par skidor som kan användas för såväl pist, offpist som topptur!

Funkar det lika bra med Backland 100? https://skidshop.se/products/atomic-backland-100-23-24?variant=44775451033828

Ja Atomic Backland 100 funkar säkert bra den med. Det är ju samma uppbyggnad, bara något smalare midja.

Vad gäller hybridbindning är det som @SoulRider skriver Shift som är ett naturligt val. Det är samma bindning som Salomon Shift så vilket av namnen som står på spelar ingen roll. Jag skulle välja Shift2 som är en något uppdaterad version. Och märk väl att för kunna använda den för att gå uppför behöver du tech inserts i pjäxorna. Har du inte det går bindningen dock bra att använda med vanliga pjäxor för utförsåkningen, och så kan du uppgradera pjäxorna längre fram för att också kunna tura.

Vad för offpistskidor?

Alla skidor går att använda pist, offpist och topptur men de är olika lämpliga för det. Men eftersom du har redan pistskidor, så koncentrera dig på offpistskidor istället för några hybridlösningar. Och Atomics hybridbindor fungerar inte med dina pjäxor om du kvar de som du nämner i trådstarten, så Backland kan kännas aningen för lättbyggd för ren offpistbombning. Bent Chetler 100/110 är nog skidan du ska prova på i ditt fall om du nu vill inte prova något annat märke.

Vad för offpistskidor?
Atomic har uppdaterat sina serier till den här vintern så Backland serien är mer tur anpassad medans deras Maverick serie är för pist och offpist. Så om hade varit du och ville gå för just Atomic hade jag gått för Maverick 105 med en shift2 bindning. Shift2 släpps också till den här vintern och tar bort de flesta barnsjukdomar som fanns på den första Shiften.

Vad för offpistskidor?
Atomic har uppdaterat sina serier till den här vintern så Backland serien är mer tur anpassad medans deras Maverick serie är för pist och offpist. Så om hade varit du och ville gå för just Atomic hade jag gått för Maverick 105 med en shift2 bindning. Shift2 släpps också till den här vintern och tar bort de flesta barnsjukdomar som fanns på den första Shiften.
Vad ska han ha för pjäxor då?

Vad för offpistskidor?
Jag trodde det var snack om turande också:) Men isånnafall om det bara är liftburen offpist åkning så sätt ett par Strive14 på Maverick:en

Vad för offpistskidor?
Yes har kvar mina grymma pjäxor Atomic Hawx Ultra 110 S GW

Jag kommer troligtvis sälja min pistskidor. Jag är för casual för att ha så smala pistskidor.

Men då kanske Atomic Bent 90-102 är bra?

Vad för offpistskidor?
Shiften är ju en MNC-bindning som funkar även med vanliga alpinpjäxor för utförsåkningen.

Är det något särskilt med just Hawk som gör att de inte funkar?
Jag vet att det fungerar för utförsåkning med vanliga alpinpjäxor men då har den inget syfte med sitt turläge.

Pjäxorna som beskrivs i trådstarten har inte någon pin-fattning så Shiftens och de andra moderna hybridbindningars turläge är överskattade.

Vad för offpistskidor?
Tycker ni att jag ska ta 172 cm eller 180 cm på skidorna?

jag är 176-177 cm lång, medelåkare, aldrig åkt off-pist

Vad för offpistskidor?
Tycker ni att jag ska ta 172 cm eller 180 cm på skidorna?

jag är 176-177 cm lång, medelåkare, aldrig åkt off-pist
Vilka skidor? Jag kan väldigt lite om dessa hybridlösningar och gillar dem ännu mindre, men i offpist behöver du bärighet som du får från de längre skidorna och kvickheten som vissa gillar och behöver i pisten får du av de kortare skidor. Så du måste nog bestämma själv var du vill bli missnöjd med ditt val.

Tillbaka
Topp