vad för skidor?

Normark

Ny medlem
vad för skidor?
Tjenare, jag är en 13 årig kille som gillar att åka alpint. Nu kör jag med några twintip som vi köpte billigt förra året när jag började åka. Jag åker mest i pisten men är inte säker på om jag ska köpa ett par curvingskidor eller några andra. Hjälp mig! Tävlar ej utan är bara ute och "glidåker"

vad för skidor?
Det är inte speciellt svårt för dig att hitta skidor, iom att du är tidigt i din åkarkarriär. Jag skulle säga att det inte är svårare än att gå till ett antal sportbutiker och titta vad de har till bra pris så här i slutet på säsongen. En lite breddad skida med en aning tiprocker hade varit perfekt för dig. 76-85mm under foten. Märke eller modell spelar mindre roll. Det finns mängder med bra skidor i det segmentet.

För att testa att åka offpist, som jag antar att du menar, så är det bara att börja med att köra strax utanför pisterna i svenska anläggningar, gärna dagen efter ett snöfall. Då kan du relativt säkert prova att åka lössnö utan att riskera laviner osv. Börja i snäll lutning och vänj dig vid hur det känns att åka i opreparad snö. Svårare är det inte :)

vad för skidor?
Tack MnO för svaret. Jag har också lite lust att testa åka park men man vill ju inte börja åka just när alla står och kollar på (det är alltid fullt i parken där jag åker)
hur ska man gå till väga första gången?

vad för skidor?
Som alla andra har gjort, åk och lek och var glad och strunta i om dom står ock kollar.
Alla har varit nygörjare och alla har trillat och fortsätter trilla.
Man slår sig bara mer när man hoppar långt och högt.
Det viktigaste är att ha bra skydd på sig, hjälm och ryggskydd.

//GC

Snödjup

Tillbaka
Topp